شناسهٔ خبر: 32892 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برترین آثار در دوسالانه هنر ونیز

نمایشگاه دوسالانه ونیز به‌عنوان یکی از مهمترین رویدادهای هنری جهان میزبان هنرمندان خلاق و آثار شگفت‌انگیز آن‌ها در زمینه‌های گوناگون هنرهای تجسمی و مفهومی از سراسر جهان است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ پنجاه‌وششمین نمایشگاه هنری دوسالانه ونیز با حضور ۱۶۳ هنرمند در ۸۹ غرفه از کشورهای مختلف و برنامه‌های متنوع هنری با شعار «همه آینده جهان» در حال برگزاری است و انتظار می‌رود بیش از نیم‌میلیون نفر از این نمایشگاه دیدن کنند.

غرفه ارمنستان در نمایشگاه هنر معاصر ونیز

غرفه ارمنستان در نمایشگاه هنر معاصر در ونیز در جزیره سنت لازارو قرار دارد و در واقع به مرکز فرهنگی ارمنستان تبدیل شده است. این مرکز یاد قربانیان کشتار ارامنه در ترکیه در حدود ۱۰۰ سال را پیش زنده نگه می‌دارد. ۱۵ هنرمند از ارمنستان در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند.

آینه تاریخ

«ایرینا ناخوا»، در سال ۲۰۱۳ جایزه نخست هنری روسیه با نام جایزه «کاندینسکی» برای هنر معاصر را به خود اختصاص داد و امسال به‌عنوان هنرمند هنرهای معاصر روسیه در غرفه این کشور حضور دارد. او تصویر عظیمی از یک خلبان جت را در زمینه‌ای قرمز و سبز که نماد انقلاب و پروسترویکا هستند به نمایش درآورده است.

قطب جنوب در دوسالانه ونیز

این اولین‌بار است که غرفه‌ای در دوسالنه ونیز به جنوبی‌ترین قاره سیاره زمین، یعنی قطب جنوب اختصاص می‌یابد. هدف این نمایشگاه احیای پتانسیل‌های آرمانی قطب جنوب است و سازه نمایشگاه نیز چیزی بسیاز متفاوت با ایستگاه‌های مأموریتی در این منطقه است که طراحی آن را «آلکساندر برادسکی» هنرمند روس برعهده داشته است.

طبیعت بی‌جان با موز

«مرزیا میگلیورا» در غرفه ایتالیا در بینال هنر معاصر در ونیز با توده‌ای موز شرکت کرده است. این هنرمند برای خلاقیت‌های هنری خود از عناصر گوناگون مانند عکس، ویدئو و موسیقی بهره می‌جوید. این اثر به آثار سورئالیستی نزدیک شده است.

تارهای عنکبوتی شی‌هارو شیوتا

خانم شی‌هارو شیوتا هنرمند ژاپنی در خانه‌ای کوچک در برلین زندگی می‌کند. او اما به سراسر جهان سرک می‌کشد و در محافل هنری جهان فردی شناخته‌شده است. تارهای بافته‌شده‌ی هنری او در بیشتر آثارش نمایان هستند، از طرح‌های لباس گرفته تا رختخواب و قیچی. موضوع‌ آثار هنری او در نمایشگاه هنر معاصر در ونیز مواردی مانند وطن، ترس، تولد و مرگ هستند.

خاطرات آرژانتین

«خوان کارلوس دیستفانو» هنرمند ۸۱ ساله آرژانتینی امسال در غرفه این کشور در نمایشگاه ونیز حاضر است. او در حال حاضر یکی از نامدارترین هنرمندان آمریکای جنوبی بهشمار می‌آید و تقریبا تمام مجسمه‌هایش، افرادی را می‌نمایانند با آسیب‌های جسمی و روحی، افرادی که با خشونت روبه‌رو بوده‌اند. آثار او دوران دیکتاتوری در آرژانتین را با قصه‌های کتاب مقدس انجیل ادغام کرده‌اند.

دنیای کریستال ترکیه

کولتوگ آتامان، فیلم‌ساز ترک برای نخستین‌بار نیست که در نمایشگاه دوسالانه (بینال) هنر معاصر در ونیز شرکت می‌کند. او در سال ۱۹۹۹ نیز در این نمایشگاه حضور داشت. او در فیلم‌هایش بیننده را با رنگ‌هایی بسیار متنوع به دنیایی دیگر می‌برد. آتامان در نمایشگاه ونیز با نمایش کریستال‌هایی براق، بینندگان را با خود به دنیایی رویایی می‌کشاند.

گلبرگ‌های گل سرخ هلند

«هرمان دفریس» هنرمند هلندی در غرفه این کشور در نمایشگاه هنر معاصر ونیز، در سالنی به تجلیل از خلقت پرداخته است. او برگ‌های گل سرخ را در دایره‌ای در وسط سالن پراکنده و تصویرهایی از طبیعت را در کنار یک خودنگاره به دیوار آویخته است.

همکاری هنری هنرمندان استرالیایی با بومیان این سرزمین

«فیونا هال»، هنرمند استرالیایی در نمایشگاه هنر معاصر در ونیز در سالنی که به رنگ سیاه، فضایی پر از ماسک، ویترین و اشیایی را ارائه کرده که خودش از مناطق مختلف به‌دست آورده است. طرح او با همکاری زنان بومی استرالیا آماده شده است.

هنر با قوطی اسپری

 

«کاترینا گروسه» هنرمند نقاش آلمانی، نقاشی‌هایش را به بوم محدود نمی‌کند. او که با علاقه از رنگ قوطی‌های اسپری در کارهای هنری‌اش بهره می‌گیرد، در آثارش در کنار بوم نقاشی بخش‌هایی از سالن و حتی مسیر خیابانی را که به سالن نقاشی می‌رسد، نیز رنگی می‌کند. این هنرمند نقاش آلمانی در غرفه این کشور از جمله ویرانه‌ای ساخته و با کمک اسپری آن را به رنگ‌های تند درآورده است.

خانه‌ای غیرقابل سکونت

تبعید و اسکان دوباره پس از جنگ جهانی دوم موضوع کار هنری هنرمند اوکراینی «اُکسانا زابوژکو» است. این خانه دنج و راحت، بی‌روح است، زیرا سکنه آن از کشور تبعید شده‌اند. اکسانا زابوژکو آثار هنری خود را در چارچوب پروژه هنری سلب مالکیت خلق کرده است.

نظر شما