شناسهٔ خبر: 32893 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمود بی‌برنامگی سازمان سینمایی در جشنواره‌ی کن

با گذشت نیمی از جشنواره ۶۸ فیلم کن، این شهر ساحلی جنوب فرانسه شلوغ‌ترین روزهایش را در طول سال سپری می‌کند؛ این درحالی است که همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، سازمان سینمایی ایران حضور ضعیفی را در این دوره از جشنواره رقم زده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛  علاقه‌مندان سینما از سراسر دنیا در این رویداد که از آن به‌عنوان مهمترین و شلوغ ترین رویداد سینمایی نام برده می‌شود، در کن حضور دارند و در سطح شهر و حتی ویترین مغازه‌ها پوستر جشنواره ۶۸ که تصویری از «اینگرید برگمان» بازیگر فقید سوئدی است به چشم می‌خورد.

سینمای ایران هم با فیلم «ناهید» اولین ساخته سینمایی آیدا پناهنده در بخش «نوعی نگاه» حضور دارد که طی روزهای گذشته نمایش‌های اصلی و نشست خبری آن برگزار شد و روز گذشته هم کارگردان این فیلم در کنار دیگر کارگردانان فیلم اولی جشنواره در مراسم رسمی و معروف فرش قرمز حاضر شدند.

بی‍ژن امکانیان تهیه‌کننده به‌همراه ساره بیات، پژمان بازغی و نوید محمدزاده بازیگران، ارسلان امیری نویسنده و تدوینگر و مرتضی قیدی فیلمبردار از جمله عوامل این فیلم هستند که در کن حضور دارند.

سینمای ایران امسال علاوه بر بازار فیلم که زیر عنوان و نشان سازمان سینمایی با موسسه رسانه‌های تصویری و بنیاد سینمایی فارابی حضور دارد و به معرفی فیلم‌های ایرانی می‌پردازد، در ضلع غربی کاخ جشنواره و در محوطه بازی که به پاویون کشورها اختصاص دارد حاضر است.

ته به‌دلیل دیر اقدام کردن بخش بین‌الملل سازمان سینمایی برای حضور در این رویداد معمولا جهانی، فضای اختصاص‌یافته به جمهوری اسلامی ایران، در بخش کم رفت و آمد این محدوده قرار گرفته و از مخاطبان کمی برخوردار است.

چند روز پیش هم اعلام شد که برخلاف روال هر ساله سالنی از سوی مسوولان برای نمایش فیلم‌های ایرانی در بازار کن اجاره نشده است.

پیش‌تر هم در خبرها اعلام شده بود که در سه روز اول برپایی جشنواره‌ی فیلم کن، غرفه ایران در بازار این رویداد هنری به‌دلیل تعلل مسوولان مربوط خالی مانده و به‌زعم یکی از حاضران محلی، برای استراحت و گپ زدن دیگر غرفه‌داران تبدیل شده بود!

علی قاسمی، الهه نوبخت و فهیمه پورقاسم از موسسه رسانه‌های تصویری، کامیار محسنین از بنیاد فارابی و حامد صدیقی و سعید نوری از حاضران در غرفه ایران هستند. در پاویون ایران نیز آرش امینی حضور دارد که به‌همراه خبرنگار خبرگزاری تسنیم و گروهی از همکاران خود در این جشنواره حضور یافته است.

علیرضا رضاداد مشاور عالی سازمان سینمایی و دبیر دو دوره گذشته جشنواره فیلم فجر از حاضران در کن است و حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی هم که قرار بود برای روز ملی ایران در کن حاضر شود، ظاهرا سفرش منتفی شده است.

مراسم روز ملی ایران که قرار بود سه‌شنبه در پاویون ایران برگزار شود، به عصر امروز (چهارشنبه) منتقل شده و به همین منظور کارت‌های دعوتی برای مدعوان فرستاده شده است.

به روال سال‌های قبل ستونی در زیرزمین کاخ جشنواره به تبلیغات سینمای ایران اختصاص دارد که تصاویر و نوشته‌هایی از جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان، بنیاد سینمایی فارابی و فیلم «دوران عاشقی» روی آن درج شده است.

ایران‌نوین فیلم، حوزه هنری، شرکت پویانمایی اشراق، انیمیشن آران، رسانه بین‌المللی شهرزاد و مستقل‌های ایرانی از دیگر شرکت‌های ایرانی حاضر در بازار فیلم کن هستند.

از دیگر سینماگران ایرانی‌های حاضر در این دوره می‌توان از محسن امیر یوسفی، غلامرضا موسوی، علی معلم، مجید جوزانی، محمد حمیدی مقدم و سیف‌الله صمدیان نام برد که بیشتر آنان معمولا در دوره‌های مختلف جشنواره حضور می‌یابند.

نظر شما