شناسهٔ خبر: 32905 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دوره شرح نوشتن بر آثار ملاصدرا به سرآمده است؟

خسرو باقری نوع‌پرست، پژوهشگر فلسفه و تربیت دینی معتقد است، آثار ملاصدرا دیگر نیازی به شرح و تفسیر ندارد بلکه زمان آن رسیده است که آثار این فیلسوف نقد و بازسازی شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ خسرو باقری نوع‌پرست ــ پژوهشگر فلسفه و تربیت دینی و عضو هيئت علمی دانشگاه تهران ــ درباره آثار ملاصدرا گفت: شرح‌هایی بسیار بر آثار و رساله‌های این فیلسوف بزرگ اسلامی نگاشته شده است و به نظرم دیگر وقت آن رسیده است که آثار این فیلسوف را نقد و بازسازی کنیم.

ملاصدرا را به جهان معرفی کنیم
باقری گفت: ملاصدرا فیلسوف بزرگی است اما تا وقتی که تنها آثار و آراي وی را برای خودمان تفسیر و شرح کنیم، نمی‌توانیم گفت‌و‌گوی درست و مناسبی درباره فلسفه ملاصدرا با جهان داشته باشیم.

صاحب کتاب «هویت علم دینی» به ضرورت هم‌افزایی با جهان و شناساندن فیلسوفان بزرگ به دنیا پرداخت و افزود: باید سیاست‌هایی در پیش گرفته شود تا چهره ملاصدرا و آثار او در بستری مناسب نقد و به جهان معرفی شود.

این استاد فلسفه آموزش و پرورش، فلسفه شناخت روان و تربیت دینی، مسئله اصلی تفکر در ایران را در دوری متفکران از فلسفه و تعریف اصیل آن دانست و گفت: در کشورهای اروپایی تولید اندیشه متوقف نشده است اما متأسفانه تولید اندیشه در ایران پس از زمان فیلسوفانی مانند ملاصدرا ــ که چندین سال با ما تفاوت زمانی دارند ــ متوقف شده است که این امر به هیچ‌ عنوان مطلوب نیست.

اندیشه را از ورطه منفعلانه نجات دهیم
مؤلف کتاب «گفت‌وگوی معلم و فیلسوف» با بیان این‌که باید حالت منغلانه خود در مواجهه با دنیا را رها کنیم، اظهار کرد: هنگامي که ما تولید اندیشه نداشته باشیم اما با جهانِ دارای اندیشه در ارتباط باشیم، خواه ناخواه دچار انفعال می‌شویم.

وی به شعار امسال نمایشگاه کتاب ــ كه «خواندن، گفت‌و‌گو با جهان» بود ــ اشاره کرد و گفت: این شعار می‌تواند راهگشای بسیار خوبی برای تعامل با جهان باشد تا از این مجرا بتوانیم آثار فیلسوفانی مانند ملاصدرا را به جهانیان بشناسانیم و آن را نقد و بازسازی کنیم.

نظر شما