شناسهٔ خبر: 32908 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تکثیر کتاب معضل جدید ناشران دانشگاهی است

حسین افشار، مدیرمسئول انتشارات «ابن‌سینا» با اشاره به معضلات جدید در حوزه نشر دانشگاهی گفت: تکثیر کتاب در برخی مراکز خدمات دانشگاهی، معضلی است که در چند سال اخیر ناشران دانشگاهی را با مشکل مواجه کرده و از سوی وزارت ارشاد قابل پیگیری است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  حسین افشار، مدیرمسئول انتشارات «ابن‌سینا» درباره وضعیت بازار نشر در یک‌سال گذشته توضیح داد: از دو سال گذشته تاکنون، ناشران به دلیل مشکلات اقتصادی مجبورند از سرمایه هزینه کنند، بنابراین بازگشت مالی بسیار کاهش پیدا کرده است. مشکلات موجود بازار نشر وضعیتی را ایجاد کرده که ۹۰ درصد ناشران مجبورند به اصطلاح دست به عصا حرکت کنند و به‌عبارتی ناشر، اطمینانی از بازار ندارد.
 
لزوم حمایت متولیان فرهنگی کشور از ناشران
افشار با اشاره به لزوم توجه متولیان فرهنگی کشور نسبت به حمایت از ناشران ادامه داد: حتی یک پیگیری معمولی نیز از سوی متولیان فرهنگی صورت نمی‌گیرد. وزارت ارشاد در خرید کتاب، فقط به چند ناشر محدود شده است.
 
مدیرمسئول انتشارات «ابن‌سینا» گفت: اگر ناشری در یک سال ۱۰۰ عنوان کتاب و ناشر دیگری ۵۰ عنوان و ناشری ۱۰ عنوان کتاب منتشر می‌کند، نباید در خرید کتاب‌های آنها تفاوت وجود داشته باشد. تفاوت در خرید کتاب از ناشران این احساس را ایجاد می‌کند که برخی مسئولان در خرید کتاب سلیقه‌ای عمل می‌کنند؛ حوزه کتاب‌های پزشکی از وضعیت بدتری برخوردار است.      ‌
 
گرانی کتاب، علت استقبال کم دانشجویان نیست
این عضو انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در ادامه با اشاره به کیفیت برگزاری پنجمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی اظهار کرد: پنجمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی که از سوی انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی در آبان‌ماه ۹۳ برگزار شد، برای ناشران یک فاجعه بود. برخی ناشران حتی موفق به یک میلیون تومان فروش نشدند.  
 
افشار درباره میزان استقبال دانشجویان از بازار کتاب نیز گفت:‌ دانشجویان نسبت به سال‌های گذشته کمتر کتاب می‌خرند، اما به‌نظر می‌رسد دلیل استقبال کم دانشجویان گرانی کتاب نیست. مقایسه میزان مطالعه بین دانشجویان پزشکی و غیرپزشکی نشان می‌دهد که دانشجویان پزشکی میزان مطالعه بیشتری نسبت به سایر دانشجویان دارند.
 
لزوم نظارت ارشاد بر کپی غیرقانونی کتاب
وی در ادامه با اشاره به برخی مشکلات پیش‌روی ناشران کتاب دانشگاهی افزود: کپی منابع دانشگاهی از سوی برخی مراکز خدماتی دانشگاهی، با نظارت ارشاد قابل پیگیری است. خبر دارم یکی از کتاب‌های انتشارات «ابن‌سینا» در یک مغازه عکاسی در مازندران تکثیر می‌شود.
 
مدیرمسئول انتشارات «ابن‌سینا» با تأکید بر لزوم ارتباط ناشران با فرهنگستان زبان فارسی اظهار کرد: در حال حاضر رابطه مستقیمی بین ناشران و فرهنگستان زبان وجود ندارد؛ رابطه‌ای که متولی آن وزارت ارشاد است. تا زمانی‌که واژگان مصوب فرهنگستان وارد کتاب‌ها نشود، نمی‌توان انتظار داشت جامعه از آنها استفاده کند.  
 
افشار ادامه داد: تدوین یک «واژه‌نامه» برای ناشران از سوی ارشاد ضروری به‌نظر می‌رسد. بیشتر کتاب‌های حوزه رایانه و فنی و مهندسی، سرشار از واژگان عربی و انگلیسی است.

نظر شما