شناسهٔ خبر: 32928 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هفته پژوهش سینمای ایران در خانه هنرمندان ایران

هفته پژوهش سینمای ایران در خانه هنرمندان ایران برگزار می‎شود.

فرهنگ امروز: هفته پژوهش سینمای ایران در خانه هنرمندان ایران از شنبه ۲ خرداد تا سه شنبه ۵ خرداد، ساعت ۱۷ برگزار می‎شود؛

روز نخست: سینمای ایران و مخاطب

روز دوم: سینمای ایران و اسطوره

روز سوم: سینمای ایران و فیلم نامه

روز چهارم: زمان و مکان در سینمای ایران

 خانه هنرمندان ایران به مدت یک هفته میزبان پژوهشگران سینماست

سينما قابي است که تجربه انسان معاصر را چارچوب بندي مي­کند. همین امر است که ضرورت و اهميت پژوهش­هاي نظام­مند در حوزه سینما را نشان می دهد. از این رو معاونت پژوهشی خانه هنرمندان ایران نخستین " هفته پژوهش سینمای ایران" را برگزار می کند تا قدمی در راستای ترویج پژوهش های نظری در حیطه سینما در ایران باشد. نخستین هفته پژوهش سینمای ایران در چهار سمینار از شنبه ۲ خرداد تا سه شنبه ۵ خرداد برگزار می شود.

 سمینار نخست با عنوان « سینمای ایران و مخاطب » در تاریخ شنبه ۲ خرداد برگزار خواهد شد. در این سمینار پس از مراسم افتتاحیه با حضور حجت الله ایوبی، مجید سرسنگی، رضا میرکریمی، بهمن نامور مطلق و مقدمه حسن حسینی، دبیر علمی، علیرضا محمودی با عنوان « مخاطب شناسی سینمای ایران در دهه هشتاد »، علی بختیاری با عنوان « بازتاب یک بازتاب: نگاهی به پدیده پوستر فیلم ایرانی از ۱۳۰۹  تا ۱۳۵۷ » و محمود صادقلو گیوی با عنوان « فرانکشتاین, برادران مارکس و سینمای ایران » سخنرانی خواهند کرد.

سمینار دوم با عنوان « سینمای ایران و اسطوره » روز یکشنبه ۳ خرداد راس ساعت ۱۷ برگزار خواهد شد. در این سمینار دکتر بهمن نامور مطلق، دبیر علمی سمینار، با عنوان « اسطوره و سینما »، صفیه اثنی عشری با عنوان « شی در نقش قهرمان » و بهروز عوض پور با عنوان « نقد فیلم زندان زنان با اسطوره شناسی خورشیدی ماکس مولر » سخنرانی خواهند کرد.

سمینار  سوم با عنوان « سینمای ایران و فیلم نامه » در تاریخ دوشنبه ۴ خرداد رأس ساعت ۱۷ برگزار خواهد شد. در این سمینار پس از مقدمه عباس اکبری، دبیرعلمی، فرهاد توحیدی با عنوان « ایده و ایده پردازی در فیلم » محمد شهبا با عنوان « روايت غيرخطي » و بهروز افخمی با عنوان « هرم را وارونه کن »سخنرانی خواهند کرد

سمینار چهارم  با عنوان « زمان و مکان در سینمای ایران» در تاریخ سه شنبه ۵ خرداد راس ساعت ۱۷ برگزار خواهد شد. در این سمینار حمیدرضا شعیری با عنوان « زمان انفجاری، انسدادی و انبساطی در سینما با تاکید بر مستند دماغ به سبک ایرانی »، رامتین شهبازی با عنوان « مطالعه وجه اسطوره‌ای «خرمشهر» به‌مثابه «مکان روایی» در بازنمایی سینمایی: در نگاهی به دو مستند:«داستان یک شهر» و «ناگهان تو گم شدی»، و مریم قهرمانی با عنوان استعاره ی خانه در سینمای مهرجویی سخنرانی خواهند کرد.

علاقمندان برای حضور در سمینار ها می توانند در تاریخ های مربوطه به خانه هنرمندان ایران سالن استاد شهناز مراجعه کنند.

نظر شما