شناسهٔ خبر: 32936 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آخرین پیش‌بینی‌ها از برندگان «کن»

چیزی به پایان شصت و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن باقی نمانده. حالا منتقدان از حدس های خودشان برای جوایز روز اختتامیه می گویند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ جشنواره امسال مثل چند سال اخیر پر بود از فیلم های جنسی. پیتر بردشاو منتقد مشهور گاردین اتفاقا شانس یکی از این فیلم ها را برای بردن نخل طلا از همه بیشتر می داند: «کارول» ساخته تاد هینس. فیلمی درباره عشق زنی، به زنی دیگر که با بازی کیت بلانشیت و رونی مارا ساخته شده. اگر این فیلم بتواند برنده نخل طلای جشنواره کن بشود، اولین بار نیست که اثری با چنین مضامین قبیحانه ای مهم ترین جایزه یکی از دو جشنواره بزرگ سینمای دنیا را به خودش اختصاص داده. هنوز یادمان نرفته که دوسال پیش هم فیلم شنیع «آبی گرم ترین رنگ است» عبدالطیف کشیشه توانست نخل طلا را به خودش اختصاص دهد.

اما در میان پیش بینی های بردشاو، چیزی که بیش از همه به چشم می آید حضور پر رنگ آسیایی ها است. از نظر بردشاو جایزه بزرگ جشنواره کن باید به کارگردان فیلم «آدمکش» برسد. فیلمی از کشور تایوان که اتفاقا مضمونی رزمی دارد و باب میل هواداران سینمای شرق آسیا. اگر به نظر بردشاو باشد جایزه بهترین بازیگر زن هم به ژائو تائو برای فیلم Mountains May Depart خواهد رسید.

آنهایی که مطالب منتقد گاردین را در طول جشنواره کن دنبال می کردند می دانند که او نظر بسیار مثبتی روی فیلم «پسر سائول» دارد. اثری که در مورد یک کارگر یهودی آشوویتس است. فیلمی ساخته لاسلو نمس که اتفاقا نخستین تجربه کارگردانیش هم به حساب می آید. بردشاو جایزه بهترین کارگردانی را برای این فیلم کنار گذاشته. البته که با توجه به حضور برادران کوئن به عنوان دو چهره شناخته شده یهودی سینمای دنیا، بعید به نظر می رسد این فیلم دست خالی کن را ترک کند اما عنوان جایزه اش فعلا برای ما غیر قابل پیش بینی است ولی شاید جایزه ویژه هیئت داوران باشد. البته این منتقد بریتانیایی معتقد است جایزه ویژه هیئت داوران باید به «قصه قصه ها»ی متیو گارونه برسد. فیلمی که به شدت مورد انتقاد مخاطبان کن واقع شد. همین طور طبق مطلب گاردین، تیم راث، مستحق دریافت جایزه بهترین بازیگر مرد است و برای بهترین فیلمنامه هم نویسندگان «لابستر» انتخاب خواهند شد.

منتقد آیریش تایمز هم مطلب مفصلی در جمع بندی کن نوشته. وی معتقد است کورس نخل طلای امسال، کورسی سه اسبه است که تقریبا شانه به شانه هم می تازند. البته دونالد کلارک هم معتقد است که شانس «کارول» کمی بیشتر است اما «پسر سائول» و «آدمکش» هم شانه به شانه فیلم تاد هینس در حال پیشروی هستند. اگر «پسر سائول» بتواند نخل طلا را بگیرد، لاسلو نمس تبدیل به نخستین کارگردان فیلم اولی می شود که پس از استیون سودربرگ در سال ۱۹۸۹، توانسته نخل طلا را به خودش اختصاص دهد.
بعد از ظهر یکشنبه به وقت سواحل جنوبی فرانسه، کوت دازور میزبان اختتامیه کن شصت و هشتم است. مراسمی که به میزبانی لمبرت ویلسون برگزار می شود و برنده نهایی را مشخص می کند.

نظر شما