شناسهٔ خبر: 32948 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

انتشار فرهنگی که تدوین آن 20 سال زمان برد

کتاب پنج جلدی «فرهنگ – دانشنامه کارا» تالیف و تدوین بهاء الدین خرمشاهی دوشنبه چهارم خرداد با حضور کامران فانی، نصرالله پورجوادی، لیماصالح رامسری و مهران بذرایی در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می‌شود. خرمشاهی نگارش این فرهنگ را طی 20 سال به سرانجام رسانده است.

پوستر برنامه

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مجموعه پنج جلدی «فرهنگ – دانشنامه کارا» تالیف و تدوین بهاءالدین خرمشاهی، از ساعت ۱۸ دوشنبه چهارم خرداد (۱۳۹۴) با حضور کامران فانی، نصرالله پورجوادی، بهاءالدین خرمشاهی، مهران بذرایی (به نمایندگی از تیم ویراستاری این مجموعه) و لیما صالح رامسری، ناشر کتاب، در فرهنگسرای ارسباران رونمایی می‌شود.

 
بهاء الدین خرمشاهی مولف و سرپرست تدوین فرهنگ انگلیسی به فارسی «فرهنگ – دانشنامه کارا» است. وی این فرهنگ را با همکاری سعید حسامی، عاطفه قنبری  و تینا حمیدی و ویراستاری علی مهرامی و مهران بذرایی و گروهی از پژوهشگران،  طی ۲۰ سال به پایان رساند. انتشار این فرهنگ به دلیل حجم زیاد آن از سوی سه نشر معین، نگاه و شباهنگ منتشر و برای نخستین بار در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه شد.
 
«فرهنگ – دانشنامه کارا» ویژگی‌های خاصی دارد، از جمله اینکه برای نخستین بار درحوزه فرهنگ‌نگاری انگلیسی ــ فارسی، این فرهنگ به صورت دانشنامه‌ای کار شده است. مواد دانشنامه‌ای این اثر، بر مبنای خلاصه بریتانیکا و دانشنامه‌های معتبر دیگر فراهم آمده است و بیش از ۱۵ هزار مدخل در آن وجود دارد. کارا مفصل ترین فرهنگ- دانشنامه در طول تاریخ دویست ساله فرهنگ نگاری  انگلیسی – فارسی است که بالغ بر  چهار هزار صفحه به صورت دو ستونه، با حروف نسبتا ریز ویژه فرهنگ، در پنج جلد درقطع وزیری تدوین و منتشر شده است. همچنین مدخل‌های اصلی انگلیسی کارا بیش از ۱۵۰ هزار و مدخل‌های فرعی با زیرمدخل‌های آن بیش از ۵۰ هزار و معادل‌های فارسی آن بیش از ۲۵۰ هزار کلمه (بدون احتساب کلمات عادی) است.
 
همچنین آوانگاشت یا تلفظ نمای کارا، با رعایت احتیاط علمی، عینا از فرهنگ‌های مبنا باز چاپ شده است. جلد پنجم کارا (در حدود هزارصفحه دوستونی) کاملا تک کلمه و دربردارنده واژگان تخصصی ۶۰ رشته علمی، فنی، فناورانه، مهندسی، فلسفی، دینی، هنری و مفصل‌تر از همه اصطلاحات فرهنگ و معارف اسلامی است و واژگان هر رشته را بزرگ‌ترین متخصصان آن رشته انتخاب کرده‌اند. کارا دارای ۶ پیوست است.
 
مجموعه پنج جلدی «فرهنگ – دانشنامه کارا» با بهای ۲۵۰ هزار تومان عرضه شده است.
 
فرهنگسرای ارسباران در خیابان دکتر شریعتی، سیدخندان، خیابان جلفا، واقع است.

نظر شما