شناسهٔ خبر: 32955 - سرویس کتاب و نشر
نسخه قابل چاپ

ماه عسل ایرانی، خاطرات کنسول آلمان در تبریز (۱۵-۱۹۱۴)

ماه عسل ایرانی ویلهلم لیتن در خاطرات خود تصویری دردناک و در عین حال جذاب از ایرانی ارائه می‌کند که چندی پیش انقلاب مشروطه را پشت سر گذاشته است.

ماه عسل ایرانی، خاطرات کنسول آلمان در تبریز (۱۵-۱۹۱۴)

ویلهلم لیتن

مترجم: پرویز رجبی

ناشر: نشر ماهی

تعداد صفحات: ۳۰۲ صفحه

قیمت: ۱۴۰۰۰ تومان

 

این کتاب داستان سرگشتگی آلمانی‌هایی است که در یکی از حساس‌ترین برهه‌های تاریخ ایران، با هزار امید و آرزو، راهی این سرزمین شدند تا قدم در بازی بزرگان بگذارند. کتاب ماه عسل ایرانی بر اساس دفتر خاطراتی شکل گرفته که توسط ویلهم لیتن، کارمند بلندپایه‌ی سفارت آلمان در تبریز در ۱۹۱۳ نوشته شده است. اهمیت ویژه‌ی این کتاب در این است که درست به روزگاری مربوط می‌شود که ایران در یکی از بزنگاه‌های حساس تاریخ خود، در حال گذراندن بحران انقلاب مشروطیت و مسائل مربوط به آن و نیز در آستانه‌ی جنگ جهانی اول است. ویلهلم لیتن در خاطرات خود تصویری دردناک و در عین حال جذاب از ایرانی ارائه می‌کند که چندی پیش انقلاب مشروطه را پشت سر گذاشته است و اکنون گرفتار در چنبرۀ دولت‌های بیگانه است.

گزارش رویدادهای سیاسی تبریز و بازی‌های سیاسی اشغالگران روس و ترک در آذربایجان و به‌خصوص تبریز، همانند دفتری برای خاطرات سیاسی است. این کتاب در جاهایی هیئت یک سفرنامه معمولی را پیدا می کند.گاهی هم در کنار دفتر خاطرات و گزارش‌های سیاسی و سفرنامه، با بخشی روبه‌رو می‌شویم که می‌توان آن را تاریخ محض خواند.

کتاب ماه عسل ایرانی برای اولین بار در سال ۸۶  چاپ شد و چاپ دوم آن در سال ۹۴ توسط نشر ماهی روانه بازار شده است.  این کتاب می‌تواند برای پژوهشگران تاریخ اجتماعی ایران در آستانه‌ی جنگ جهانی اول در غرب کشور بسیار سودمند افتد.

 

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۳-۲۶ ۱۵:۳۲واهیک 0 0

    متاسفانه با حذف مهم ترین فصل این کتاب که آن را در حد یک سند تاریخی بین المللی ارتقاء داده است. مراجعه کنید به 
    http://tarikhirani.ir/Modules/News/Phtml/News.PrintVersion.Html.php?Lang=fa&TypeId=2&NewsId=5023
                                

نظر شما