شناسهٔ خبر: 32959 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تخصیص اعتبار ۱۲۰ میلیاردی برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاهی

وزیر علوم،تحقیقات و فناوری از تخصیص بیش از ۱۲۰ میلیارد تومان برای تجهیز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها خبر داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛  با تاکید بر اینکه بازسازی، تکمیل و راه اندازی مطلوب‌تر آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها جزو اساسی‌ترین برنامه‌های وزارت علوم است، اظهار کرد: در عین اینکه بخشی از تجهیزات آزمایشگاهی فرسوده شده و نیاز به جایگزینی دارند، باید تجهیزات جدیدتری هم برای آزمایشگاه‌ها خریداری شود.

خوشبختانه ردیف مستقلی که حدود ۱۲۰ میلیارد تومان است هم برای بازسازی آزمایشگاه‌ها در نظر گرفته شده است، البته غیر از این هم بودجه‌های خوبی تزریق خواهد شد و قرار است امسال حدود ۳۰ میلیارد تومان از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ۳۰ میلیارد تومان وزارت علوم و مبلغی هم از طرف دانشگاه‌ها برای خرید تجهیزات آزمایشگاهی تخصیص داده شود.

آغاز عملیات تجهیز ۵۰ آزمایشگاه مرجع

وی از راه اندازی آزمایشگاه‌های مرجع خبر داد و گفت: باید سعی شود هر استانی حداقل یک آزمایشگاه مرجع داشته باشد. البته تاکنون عملیات تجهیز ۵۰ آزمایشگاه مرجع آغاز شده است، برای مثال در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی چند آزمایشگاه مرجع فعال وجود دارد که مورد استفاده هم قرار می‌گیرد.

جزئیات پیگیری لایحه مقابله با سرقت علمی

وزیر علوم در ادامه به بحث مقابله با سرقت علمی اشاره کرد و توضیح داد: یکی از سوالات نمایندگان از من این بود که فرآیند مقابله با سرقت علمی به کجا رسید. اقدام اول برای این موضوع ابلاغ آیین نامه انضباطی به دانشگاه‌ها بود. در تاریخ ۱۵ فروردین آیین نامه چگونگی برخورد با سرقت علمی، تخلفات علمی،آموزشی و پژوهشی ابلاغ شده و مصادیق آن هم مشخص شده است.این آیین نامه برای محیط درون دانشگاه بوده و اشد برخورد، اخراج متخلف است.

وی ادامه داد: برای محیط بیرون دانشگاه هیچ ضابطه و قانونی وجود نداشت، به همین دلیل لایحه‌ای تدوین کرده و به دولت فرستاده شد تا در دستور کمیسیون علمی قرار گرفته و پس از تصویب کلیات آن از کمیسیون به صحن دولت برود، این موضوع پس از تصویب دولت به مجلس می رود.

وزیرعلوم افزود: همچنین تماسی با رئیس فرمانده نیروی انتظامی گرفته و خواسته شده با این موارد و متخلفان برخورد شود و در نهایت چند مورد نماینده هم از فرماندهان نیروی انتظامی تعیین شد که با نمایندگی ایشان هر جایی که در آن خلاف علمی صورت می‌گیرد پلمپ شود. همچنین باید عناوین همه پایان نامه ثبت شود و همه به آن دسترسی داشته باشند تا دیگران نتوانند عناوین را استفاده کنند.

نظر شما