شناسهٔ خبر: 32965 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پاسخ رئیس جشنواره کن به برخی انتقادات

«تیری فرمائو» رئیس جشنواره کن با حمایت از رویکرد این جشنواره در قبال کارگردانان زن گفت: اگر تنها یک جشنواره از کارگردانان زن استقبال کند، آن جشنواره‌ی کن است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ «فرمائو» که ظاهرا از انتقادهای وارد بر جشنواره کن مبنی بر بی‌اعتنایی به کارگردانان زن در بخش‌های مختلف بسیار عصبانی است، در مصاحبه‌ای اعلام کرد، جشنواره‌های ونیز و برلین در این باره مورد انتقاد قرار نمی‌گیرند.

رئیس جشنواره کن در ادامه به چندین دلیل مبنی بر حمایت جشنواره کن از کارگردانان زن پرداخت و عنوان کرد: هیات داوران کن تا حدود زیادی میان مردان و زنان تقسیم شده است و در یکی دو سال اخیر «جین کمپیون» و «ایزابلا روسلینی» ریاست هیئت داوران بخش‌های رقابتی را بر عهده داشته‌اند و امسال «آنیس واردا» کارگردان زن فرانسوی نخل طلای افتخاری دریافت خواهد کرد. ما کارگردانان زن زیادی را داشته‌ایم که با نمایش فیلم‌شان در کن به موفقیت‌های بزرگی دست یافته‌اند.

«فرمائو» با اذعان این به اینکه زنان در صنعت سینما مورد تبعیض قرار می‌گیرند به ماجرای سال ۲۰۰۹ اشاره کرد که هیات داوران بخش رقابتی کن به ریاست «ایزابل هوپرت» جایزه نخل طلای کن را به فیلم «روبان سفید» ساخته «میشل هانکه» داد و پس از آن برخی از رسانه‌های فرانسوی رئیس هیئت داوران را متهم کردند برای این که در فیلم بعدی «هانکه» بازی کند، جایزه اصلی را به «روبان سفید» داده است، در صورتی که اگر رئیس هیئت داوران مرد بود هیچ کس چنین اتهاماتی به او وارد نمی‌کرد.

«فرمائو» با اشاره به فیلم «سرت را بالا نگه‌دار» ساخته «امانوئل برکوت» کارگردان زن فرانسوی و همچنین «جین کمپیون» به عنوان تنها برنده زن نخل طلا در طول شصت و هشت سال برگزاری جشنواره کن اظهار کرد: جایگاه زنان در جامعه بهبود یافته است و جشنواره نیز طرفدار برابری است.

رئیس باسابقه جشنواره کن، مهمترین رویداد سینمایی جهان در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر این که استفاده از تصویر «اینگرید برگمن» بر روی پوستر این جشنواره استفاده ابزاری از زنان است نیز عنوان کرد: پوستر امسال شامل عکس بسیار زیبایی است و این مفهومی است که جشنواره بر مبنای آن بنا نهاده شده است، همان‌طور که سال گذشته از تصویر «مارچلو ماستریانی» برای پوستر استفاده شد، رویکرد ما سیاسی و یا قبیحانه نیست.

او درباره ماجرای اجباری بودن کفش پاشنه‌ بلند بر روی فرش قرمز گفت: این کار احمقانه‌ای بوده است که یکی از مأموران امنیتی انجام داده است و من از این موضوع متأسفم. دلایل فراوانی وجود دارد که کسی نتواند کفش پاشنه بلند بپوشد.

شصت‌وهشتمین جشنواره فیلم کن از روز ۱۴ می آغاز شده و تا ۲۴ می در جنوب فرانسه ادامه خواهد داشت.

نظر شما