شناسهٔ خبر: 32998 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ابراز نگرانی یونسکو از تخریب احتمالی آثار باستانی پالمیرا

شهر پالمیرا علاوه بر وجود آثار باستانی چند هزار ساله، از اهمیت نظامی و ژئوپلتیک بسیار بالایی نیز برخوردار است به طوری که مسیر ارتباطی اصلی میان شرق سوریه با غرب آن و مهمترین پایگاه نظامی در بادیه سوریه محسوب می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از روزنامه ایران؛ تاخت و تاز داعش در دو منطقه سوق الجیشی الرمادی در عراق و پالمیرا در سوریه بهاری خونین را برای مردمان این دو کشور رقم زده است. اهمال ائتلاف قدرت های خارجی به رهبری امریکا و انفعال ارتش ها و دولت های عربی باعث شد داعش بعد از یک وقفه چندماهه دوباره به جنگ افروزی روی آورد.  آخرین اخبار از فعالیت‌های این گروه تروریستی نشان می‌دهد، داعش در چند روز گذشته در سه جبهه سوریه، عراق و لیبی، فعال تر از چند ماه گذشته شده است. داعش پس از تصرف الرمادی که اواسط هفته پیش صورت گرفت چهارشنبه شب در سوریه شهر تاریخی پالمیرا (تدمر) را به چنگ آورد. گزارش‌ها از فعالیت‌های این گروه در عراق نیز حاکی از حرکت واحدهایی از این تروریست ها به سمت فلوجه و بغداد است. به طور همزمان از فعالیت‌های این گروه در لیبی نیز خبر می‌رسد دوستان تکفیری داعش کنترل شهر سرت، زادگاه معمر قذافی را در دست گرفته است.

 

 پالمیرا چگونه به اشغال سیاهپوشان درآمد؟

به گزارش شبکه اسکای نیوز عربی، شهر باستانی پالمیرا پس از یک هفته نبرد تن به تن عوامل داعش و نیروهای سوریه سقوط کرد. خبرگزاری رسمی سوریه با تأیید این خبر اعلام کرد: نیروهای دولتی و دفاع مردمی شهر پالمیرا پس از تأمین امنیت خروج اهالی و خارج شدن بیشتر ساکنان شهر پالمیرا از این شهر عقب‌نشینی کرده و برای تقویت مواضع دفاعی در اطراف شهر مستقر شدند.  با سقوط شهر توسط تکفیری‌ها بیش از ۱۷ نفر از نیروهای دولتی اعدام شدند. داعش مدعی است که تلاش‌ها برای یافتن خانه به خانه نیروهای طرفدار حکومتی در مرکز شهر در جریان است. دولت سوریه اقدام به خارج کردن بخشی از آثار باستانی موجود در این شهر کرده است اما با تسلط تکفیری‌های داعش بر شهر باستانی پالمیرا که قدمتی بیش از هزار سال دارد، نگرانی‌ها درخصوص به خطر افتادن مناطق باستانی این شهر افزایش یافته است. به طوری که مدیر کل یونسکو از شورای امنیت خواسته است، دست به مداخله بزند. فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز نسبت به احتمال قتل عام هزاران شهروند دیگر سوری و به تاراج رفتن میراث تاریخی این کشور جنگزده هشدار داد.

شهر پالمیرا علاوه بر وجود آثار باستانی چند هزار ساله، از اهمیت نظامی و ژئوپلتیک بسیار بالایی نیز برخوردار است به طوری که مسیر ارتباطی اصلی میان شرق سوریه با غرب آن و مهمترین پایگاه نظامی در بادیه سوریه محسوب می‌شود.

 

 تدارک عراق برای حمله به دژ داعش در الانبار

شبکه رسانه ای داعش مدعی پیشروی به سمت شرق در جهت فلوجه و بغداد است، اما خبر می‌رسد نیروهای عراقی پس از درگیری‌های اخیر در اطراف پالایشگاه بیجی وارد این پالایشگاه شده و حدود ۳۰۰سرباز محاصره شده را آزاد کردند. از الرمادی خبر می‌رسد در حال حاضر بیش از ۳۰۰۰ نیروی مردمی در پایگاه نظامی «الحبانیه» به منظور مقابله با تکفیری‌های داعش مستقر شده‌اند. در همین ارتباط جنبش «اهل الحق» در عراق اعلام کرد: نیروهای ویژه وابسته به این جنبش با گذراندن دوره‌های سخت آموزشی آماده نبرد در کنار نیروهای مردمی در جنگ آزادسازی الانبار هستند. کریم النوری، سخنگوی هادی العامری دبیرکل سازمان بدر نیز درگفت‌و‌گو با خبرنگار ایرنا در بغداد تأکید کرد: کار طراحی عملیات پاکسازی الانبار و آزادسازی الرمادی را که یک جنگ بزرگ خواهد بود، آغاز کرده ایم، درحالی که کار تدارکات و پشتیبانی نیروهای عملیاتی در حال انجام است.  وی درباره طرح عملیات آتی گفت: ساعت صفر نزدیک است و زمان زیادی برای انتظار لازم نیست تا همه ببینند داستان داعش در الانبار به کجا خواهد رسید.  از شهر سامرا نیز خبر می‌رسد که یگان‌های نظامی گردان‌های «سرایا السلام» وابسته به جریان صدر عراق به این شهر رسیده‌اند تا از مقدسات این شهر دفاع کنند.

 

 جولان همفکران داعش در زادگاه قذافی

گزارش‌ها از لیبی حاکی از آن است که شهر «سرت» زادگاه معمر قذافی، دیکتاتور معدوم لیبی، به تصرف نیروهای متحد و حامی داعش درآمده است. به گزارش ایرنا به نقل از رویترز  دوستان داعش در تلاشند تا از این رهگذر، نفوذ خود را در شمال آفریقا گسترش دهند.  نیروهای داعش سال گذشته میلادی شهر بندری «درنه» در شرق لیبی را به دست گرفتند و بسرعت توانستند به بنغازی، بزرگترین شهر شرق لیبی، دسترسی پیدا کنند و در این شهر دست به عملیات‌های انتحاری بزنند. این شهر تا پیش از این هم خود صحنه رقابت میان گروه‌های مسلح بود.

رویترز می‌نویسد که تصرف شهر سرت طی چهار ماه گذشته اتفاق مهمی برای تکفیر های شمال آفریقا به شمار می‌رود چون آنها توانسته‌اند کنترل شهری را به دست بگیرند که نقش محوری در بزرگراه ساحلی ارتباطی میان شرق و غرب لیبی ایفا می‌کند.

نظر شما