شناسهٔ خبر: 33035 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کزازی: سیاست در گزینش آثار شاعران و نویسندگان سهیم است

میرجلال‌الدین کزازی معتقد است که سیاست در گزینش آثار شاعران و نویسندگان برای انتخاب آن‌ها به عنوان برنده جایزه نوبل ادبیات سهم بالایی دارد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛  کزازی در این باره که چرا جایزه نوبل ادبیات هنوز به ایران نرسیده است گفت: اگر بخواهم پاسخی سنجیده و پایه‌ور در این زمینه بدهیم بی تردید باید در این زمینه پژوهیده باشیم و نشانه‌های آشکار گزینش شاعران و نویسندگان مختلفی که برنده نوبل ادبیات شده‌اند در نظر بگیریم.
 
صاحب کتاب تازه «دمی بی‌خویشتن با خویشتن» ادامه داد: باید بررسی کرد که جایزه نوبل ادبیات برای نویسندگان مختلف و جامعه ادبی جهان چگونه کارساز می‌افتد و چه نقش و بازتابی در جهان امروز دارد. اگر بخواهیم به شکلی آزاد به موضوع نظر بیندازیم درخواهیم یافت که سیاست در این گزینش اثر و بهره‌ای دارد.
 
وی افزود: البته این ته‌مایه‌ای از سیاسی کاری شاید آگاهانه و با اراده و خواست اعضای آکادمی نوبل شکل نگرفته باشد اما در هر حال بسیاری از نویسندگان که میانه خوبی با قدرت‌های بزرگ ندارند تا به حال نتوانسته‌اند این جایزه را از آن خود کنند.
 
صاحب کتاب «دفتر دانایی و داد» ادامه داد: البته نمی‌توان به قطع گفت که این شیوه با خواست و آگاهی کامل دنبال می‌شود. از دیگر سو اگر بخواهیم بررسی کنیم که کدام شاعران و نویسندگان ایرانی مستحق دریافت جایزه نوبل ادبیات بوده‌اند باید در این زمینه باریک شد و تأمل کرد.
 
وی در پایان توضیح داد: اگر بخواهیم نام یکی از نویسندگان ایرانی را که مستحق نامزد شدن و دریافت جایزه نوبل ادبیات باشد به میان آوریم بی‌شک باید نام محمود دولت‌آبادی را به زبان آورد. البته هستند نویسندگان و شاعرانی که در ایران شایستگی دریافت این جایزه جهانی را دارند.
 
کزازی متولد کرمانشاه است. او در دانشکده ادبیات فارسی و علوم انسانی دانشگاه تهران دوره‌های گوناگون آموزشی را گذراند و در سال ۱۳۷۰ در مقطع دکترای رشته زبان و ادبیات فارسی فارغ‌التحصیل شد.
 
از مجموعه شعرهای او می‌توان به «دستان مستان» اشاره کرد.
 
مجموعه‌های چند جلدی «نامه باستان» حاصل شاهنامه پژوهی های وی است. «بند و پیوند»، «دیر مغان»، «دیدار با اژدها» و «سوزن عیسی» از دیگر آثار اوست.
 
«فرزند ایران» داستانی درباره زندگی فردوسی، تازه‌ترین اثر این پژوهشگر، سال ۱۳۹۲ از سوی انتشارات معین به چاپ رسید.
 
کتاب «دفتر دانایی و داد» این پژوهشگر سال گذشته از سوی انتشارات معین به ویترین کتابفروشی‌ها راه یافت. تازه‌ترین اثر کزازی با عنوان «دمی بی‌خویشتن با خویشتن» نیز به تازگی از سوی همین ناشر راهی بازار کتاب شده است.

پیشینه این سوژه در خبرگزاری کتاب:

گفت‌وگوی منصور اوجی، کیومرث منشی زاده، ویدا اسلامیه، رسول یونان، غلامحسین سالمی، مهدی غبرایی و ابوتراب خسروی و یادداشت کاظم سادات اشکوری را در این باره بخوانید.

نظر شما