شناسهٔ خبر: 33038 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اشعری: انتخاب مدیر خوب گامی در راستای غنی‌سازی کتابخانه مجلس است

علی اکبر اشعری، مدیر پروژه باغ کتاب گفت: کتابخانه مجلس در هر دوره از مدیریت، گامی در راستای غنی‌سازی و بهره‌وری بیشتر مخاطبان برداشته است؛ تغییر مدیریت‌ها از این لحاظ به شرط انتخاب مدیر لایق، کار خوبی است.

اشعری: انتخاب مدیر خوب گامی در راستای غنی‌سازی کتابخانه مجلس است

 

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ كتابخانه‌ مجلس شورای اسلامی كه سال‌هاست به عنوان يكی از مراكز علمی و فرهنگی معتبر و مهم در پاسداری از ميراث مكتوبِ فرهنگ و تمدن ايران و اسلام در جهان شناخته شده است دارای گنجينه‌هایی كم‌نظير از منابعی است كه بر اعتبار جايگاه آن به عنوان مركزی مهم در بسط و اشاعه تاريخ علم و هنر افزوده است.
 
تأسیس رسمی کتابخانه‌ای با هدف بنیادینِ حمایت فکری و علمی نمایندگانِ مجلس که از ضرورت‌های اساسی تشکیلِ حکومتِ جدید بود، اگرچه در دوره‌ نخست مجلس با همه‌ عزمی که برای انجام این کار وجود داشت، به‌دلیل مشکلات ناشی از تغییرات اساسی در سیستم حکومتی و مشغله‌های فراوان نمایندگان میسر نشد اما با مساعی و پشتکارِ برخی از نمایندگانِ فرهیخته‌ عضو هیأت رئیسه‌ دومین دوره‌ مجلس شورای ملی و با تصویب آیین‌نامه‌ داخلی جدید مجلس شورای ملی در سال ۱۲۸۷ دنبال شد.
 
 این کتابخانه در حال حاضر بیش از ۵۱۰ هزار کتاب چاپی، ۲۴ هزار کتاب خطی، بیش از ۴۱ هزار مجلد نشریه‌ ادواری و میلیون‌ها برگ سند در آن نگهداری می‌شود، نهادی با سابقه‌ نزدیک به  یک صد سال است که بخش مهمی از میراثِ ماندگارِ تمدنِ کهنسال و بزرگِ ایرانِ اسلامی را بر دوش می‌کشد.
 
با توجه به اهمیت کتابخانه مجلس برای پژوهشگران و علاقه‌مندان به کتاب، مدیریت این کتابخانه از حساسیت بالایی برخوردار است، به همین دلیل «ایبنا» در گفت‌وگو با صاحبنظران و کارشناسان، جویای عملکرد چندین ساله این کتابخانه در دوره‌های مختلف مدیریتی و ویژگی‌های مدیر این کتابخانه شده است. مطلب زیر گفت‌وگوی این رسانه با علی اکبر اشعری، رئیس پروژه باغ کتاب است.
 
اشعری پیش از این، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مدیرعامل مؤسسه سروش و نیز مدتی مدیر مؤسسه همشهری بوده‌ است. وی همچنین برای شش سال رئیس کتابخانه ملی ایران بوده است.
 
اشعری درباره نحوه فعالیت و عملکرد کتابخانه مجلس، اظهار کرد: کتابخانه مجلس موظف است بر اساس اساسنامه قانونی خود، آثار مختلف حوزه‌های گوناگون با محوریت اسلام‌شناسی و ایرانشناسی به ویژه آثار و نسخ خطی را گردآوری کند.
 
وی ادامه داد: البته ناگفته نماند که مخاطبان این کتابخانه با سایر کتابخانه‌ها متفاوت است؛ اولویت نخست کتابخانه مجلس، گردآوری آثار برای نمایندگان مجلس جمهوری اسلامی، اعضای شورای نگهبان، اعضای مجلس خبرگان و در برخی موارد دانشجویان است.
 
رئیس سابق کتابخانه ملی اظهار کرد: کتابخانه ملی موظف است از هر اثری که به زبان فارسی با محوریت اسلام و ایران منتشر می‌شود، یک نسخه در گنجینه خود نگهداری کند اما در کتابخانه مجلس این‌گونه نیست و بیشتر کتاب‌هایی را گردآوری می‌کند که مورد نیاز مخاطبانش باشند.
 
وی با بیان این‌که کتابخانه مجلس به دلیل دربرداشتن اسناد بسیار معروف، چاپ سنگی و منابع خطی، محل رجوع بسیاری از پژوهشگران است، توضیح داد: کتابخانه مادری مانند کتابخانه مجلس باید برای تسهیل دسترسی مخاطبانش به آثار، اقداماتی مبنی بر مطالعات مانند تهیه انواع فهرست‌ها انجام دهد؛ طی سال‌های گذشته با روی کار آمدن هر مدیری در این مجموعه تا حد زیادی این کار  انجام شده است.
 
اشعری در ادامه سخنانش، گفت: به طور مثال آقای ابهری در دوره مدیریت کتابخانه مجلس نسبت به جمع‌آوری نسخ خطی اهتمام جدی داشت. همچنین آقای جعفریان نیز در دوره مدیریت این مجموعه تأکید داشت تا تمام منابع را به صورت دیجیتال درآورد؛ در مجموع هر مدیری که آمده، گامی در راستای غنی‌سازی کتابخانه مجلس و بهره‌وری بیشتر مخاطبان از این کتابخانه، برداشته است. تغییر مدیریت کتابخانه مجلس به شرط انتخاب مدیر لایق و خوب، از این لحاظ کار خوبی است.
 
مدیر پروژه باغ کتاب افزود: کسی که می‌خواهد مدیریت کتابخانه مجلس را بر عهده بگیرد باید با مقولات مذکور آشنایی داشته باشد و ظرفیت جلب همکاری نسخه شناسان و تعامل با آنها را داشته باشد. همچنین مدیر کتابخانه مجلس باید رابطه خوبی با مجلس داشته باشد تا بتواند جایگاه کتابخانه مجلس را میان نمایندگان مجلس به‌گونه‌ای حفظ کند که مورد اعتنای آنها باشد.
 
وی اظهار کرد: یکی از مشکلات و دغدغه‌های مدیران دوره‌های مختلف کتابخانه مجلس تأمین بودجه و اعتبار این مجموعه است؛ مدیران همواره از این موضوع گله‌مندند که اعتبار چندانی در اختیارشان قرار نمی‌گیرد. کتابخانه مجلس بازوی خوبی برای نمایندگان مجلس است چرا که پشتیبان علمی ـ پژوهشی آنها برای افزایش اطلاعاتشان محسوب می‌شود. کتابخانه مجلس به این دلیل که محل گردآوری نسخ خطی است، مرکز مهم مطالعاتی به شمار می‌آید و مورد رجوع ایرانیان و غیرایرانیان است. به همین دلیل باید به این مجموعه بیش از پیش توجه شود و بودجه مناسب در اختیار آن قرار بگیرد.

 

نظر شما