شناسهٔ خبر: 33048 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کشف دوباره زندگی در یک اثر نمایشی

نادر فلاح بازیگر نمایش دست نیافتنی ها با بیان اینکه ایجاد نگاه علمی به هنر بازیگری ضروری است، می گوید : این اثر در باره کشف دوباره زندگی است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا، «دست نیافتنی ها» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی و بازی هنرمندانی چون نادر فلاح، سینا رازانی، بهاره کیان افشار، سینا کرمی، مایا رضوی و امیرحسین جدی در سالن استاد ناظرزاده کرمانیِ تماشاخانه ایرانشهر در حال اجراست.


نادر فلاح یکی از بازیگران «دست نیافتنی ها» در مورد حضورش در این اثر گفت: «این نمایشنامه بیانگر مسائل انسانی مهمی است. در این اثر، فردی بدون ترحم به یک معلول و با انرژی خوبش سبب بازگشت او به زندگی می شود. در واقع هر دو شخصیت نمایش، زندگی را دوباره کشف می کنند.» 

او ادامه داد: «شخصیت اصلی نمایش برخلاف فیلم «Intouchable»، به دلیل از دست دادن همسر ش به خودکشی تمایل دارد. به لحاظ محتوایی، نوع ارتباط میان دو شخصیت نمایش، وضعبت جسمانی کاراکتر و موقعیتی که برای من به عنوان بازیگر فراهم می کرد، تصمیم به بازی در این نمایش گرفتم.» 

فلاح در این نمایش، نقش پیرمرد ثروتمندی را بازی می کند که بر اثر یک سانحه فلج شده است

وی با اشاره به نوع کارگردانی کوشک جلالی و همکاری با او عنوان کرد: «این همکاری، تجربه خوبی برایم بود. او روی چند مسئله در بازی تاکید داشت، از جمله انرژی بازیگر است، به گونه ای که در بعضی جا ها چیزی بیش از آنچه لازم است را می خواست. تنها مشکل، زمان کم تهیه و تولید این نمایش بود که خوشبختانه اکنون به جایگاه مورد نظر خود رسیده است.» 

این بازیگر تئا تر با بیان اینکه از بازیگر فیلم «Intouchables» هیچ تاثیری نگرفته است، اظهار کرد: «من این فیلم را ندیده ام، چون نمی خواستم تاثیری از بازی بازیگر این نقش بگیرم، البته کارگردان نمایش بر بهره بردن از فیلم بسیار تکیه داشت و صحنه هایی از فیلم را نشان داد، ولی من تلاش کردم تا بر اساس دریافت های خودم این شخصیت را خلق کنم.» 

فلاح خاطرنشان کرد: «فیلمی که نمایش بر اساس آن اقتباس شده، بسیار مطرح است و افراد بسیاری آن را دیده اند، اما به شکل کلی، مقایسه کیفی این دو با هم صحیح نیست، زیرا دو مدیوم بسیار متفاوت اند.» 

وی در پایان سخنانش با تاکید بر اینکه ایجاد نگاه علمی به هنر بازیگری ضروری است، گفت: «اکنون دوره ای است که منابع، کتاب ها و دوره های آموزشی بسیاری در این زمینه وجود دارند. چنین امکانی پیش از این برای ما وجود نداشت. معتقدم باید به بازیگری همانند یک پدیده علمی نگریست و تنها آن را محدود به حس و آن ندانست. با ایجاد چنین نگاهی می توان آن و حس را پرورش داد.»

علیرضا کوشک جلالی، نمایش «دست نیافتنی ها» را بر اساس رمان «زندگی دوباره» اثر فیلیپ پوزو دی بورگو و فیلم «Intouchables» به کارگردانی مشترک الیور ناکاشه و اریک تولدانو به صحنه آورده است.

داستان فیلم اقتباسی است از زندگی نامه فردی به نام فیلیپ پوزو دی بورگو که درسال ۲۰۰۱ تحت عنوان «زندگی دوباره» به چاپ رسید. فیلیپ که مرد بسیار ثروتمندی است، در اثر سقوط با چتر پاراگلیدینگ، از گردن به پایین معلول می شود و برای پرستاری از خود مردی سیاه پوست را استخدام می کند. این پرستار با شیوه منحصر به فرد و نامتعارف خود، شخصیت فیلیپ را که در ثروت و تنهایی دست و پا می زند، متحول و او را با زندگی نوینی آشنا می کند. 

از طرف دیگر پرستار فیلیپ هم تحت تاثیر تفکرات فیلیپ، زندگی اش دگرگون گشته و با مفاهیم جدیدی مثل احساس مسئولیت در برابر خود، خانواده و اجتماع که تا کنون برایش بیگانه بوده است، آشنا می شود. البته در نمایش «دست نیافتنی ها»، شخصیت سیاه پوست، به یک مهاجر افعانیِ مقیم ایران تبدیل شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما