شناسهٔ خبر: 33106 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نمایش ۲۵۹ اثر از ۱۵۵ عکاس و کاریکاتوریست در خانه هنرمندان

۲۵۹ اثر از ۱۵۵ عکاس و کاریکاتوریست همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر در نگارخانه های استاد نامی، بهار و تابستان خانه هنرمندان ایران به نمایش گذاشته شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا؛ این آثار در نخستین مسابقه سراسری عکس و کارتون که با موضوع نقد بنا و فضای شهری در خانه هنرمندان برگزار می شود از سوم تا نهم خردادماه جاری به نمایش در آمده است.

در ابتدای این مراسم مجتبی آقایی، دبیر مسابقه سراسری عکس و کارتون نقد بنا و فضای شهری، گفت: امروزه نه تنها در فضای شهری بلکه در فضای روستایی هم شاهد خرده فرهنگ هایی هستیم که می توانند اصالت بخش فرهنگ کلی ما باشند.

آقایی که بیش از ۳۰ سال در عرصه هنر عکاسی کشور فعال بوده است و در زمینه دبیری و داوری جشنواره ها، و مسابقات عکس سابقه چشمگیری دارد، همچنین برنامه ریزی برای استمرار یک فعالیت فرهنگی را از مهم ترین شروط نتیجه بخش بودن آن دانست.

در ادامه مراسم، تصاویری گویا از حکایت خرمشهر به روایت هنرمندان پخش شد؛ در این مستند امیر علی جوادیان که در زمان جنگ عکاس ایرنا بوده است، گفت: شرایط حاکم بر زندگی در جنگ برخواسته از اندیشه و تفکر پاک کسانی بود که با سبک فرهنگ عاشورایی و برای پاسداری از این فرهنگ به جبهه رفته بودند. 

وی همچنین بیان کرد: عکاسان، تاریخ نگاران معاصر هستند. انتظار من از درس هایی که ما در تاریخ جنگ ‍ ها می گیریم آن است که رشادت ها و پایمردی ها فقط به شکل لفظ و شعار در قالب های طلایی حک نشود. 

ناصر پلنگی، جاسم غضبانپور، مسعود شجاعی طباطبایی و ... نیز از دیگر هنرمندانی بودند که در این مستند به ارائه خاطراتی از روزهای جنگ و آزادسازی خرمشهر پرداختند.

سپس پیروز حناچی، معاون وزیر راه و شهرسازی و دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری، به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: بعید می دانم در کشور ما کسی از وضعیت فضای شهری و چشم اندازی که شهر برای زندگی او تعریف می کند، راضی باشد. 

وی ادامه داد: اگر به وضعیت فضای شهر خود در ۱۰ سال گذشته نگاهی بیندازیم و آهنگی را برای ۱۰ سال آینده ترسیم کنیم، به این نتیجه می رسیم که وضع ما از نظر کیفیت زندگی در فضای شهری بهتر نخواهد شد؛ پس عقل حکم می کند به آسیب شناسی این مسئله بپردازیم و اقداماتی را در این راستا انجام دهیم. 

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین بر تداوم این اقدامات تآکید کرد و مؤلفه «خواستن» از سوی تمامی اقشار جامعه را در تغییر وضعیت شهرها تأثیرگذار دانست. 

حناچی با بیان اینکه آثاری که امروز هنرمندان در این عرصه به نمایش گذاشته اند در جهت عمیق شدن این درخواست است، گفت: این نگاه صرفاً به شهر تهران بسنده نخواهد شد و تلاش خواهد شد به تمامی شهرهای کشور تسری پیدا کند.

وی در ادامه به بیان اظهاراتی در زمینه جنگ و سالروز آزادسازی خرمشهر پرداخت و معتقد بود ما جنگ را با باورهایمان اداره کردیم و این باورها را باید حفظ کنیم؛ اگر باورها در کشور دچار خدشه شوند باید نگران شد. 

دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری همچنین یاد و خاطره هنرمندانی را که در این عرصه فعالیت کرده بودند گرامی داشت و در میان آنان به مرحوم عبدالمجید حسینی راد اشاره کرد. 

پس از سخنان حناچی، از جاسم غضبانپور، امیر علی جوادیان، ناصر پلنگی، امیرعلی جوادیان، مسعود شجاعی طباطبایی و سعید صادقی تقدیر شد. 

در پایان مراسم گالری های آثار پذیرفته شده در این مسابقه در نگارخانه های استاد نامی، بهار و تابستان افتتاح شدند و هنرمندان و هنردوستان به بازدید از آن ها پرداختند. 

از میان آثار رسیده به دبیرخانه این مسابقه در نهایت ۱۴۹ اثر از ۱۰۲ عکاس و ۱۱۰ اثر از ۵۳ کاریکاتوریست برای نمایش در گالری ها، و چاپ و انتشار در کتاب تخصصی برگزیده شده اند.

بر اساس این گزارش، اختتامیه این مسابقه شنبه نهم خرداد ماه، ساعت ۳۰/۱۶، در تالار استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

نظر شما