شناسهٔ خبر: 33152 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سرگذشت رشته تاریخ هنر به روایت جاناتان هریس

کتاب «تاریخ هنر نو: پیش درآمدی انتقادی» نوشته جاناتان هریس و ترجمه منیژه نجم عراقی از سوی انتشارات کلاغ به کتابفروشی‌ها آمد. نویسنده در این کتاب با رویکردی جامعه‌شناسانه نگاهی نو به سرگذشت رشته‌ای به نام «تاریخ هنر» داشته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب «تاریخ هنر نو: پیش درآمدی انتقادی» نوشته جاناتان هریس، نویسنده انگلیسی و مدیر مرکز پژوهش هنرکده وینچستر، چندی پیش با ترجمه‌ای از منیژه نجم عراقی، از سوی نشر کلاغ منتشر شد.

جاناتان هریس در این کتاب به بیان تاریخ هنر مدرن یا تاریخ هنرهای جدید نپرداخته، بلکه بیشتر سعی داشته تا از طریق رویکرد جامعه‌ شناختی، نگاهی نو به تاریخ هنر یا سرگذشت رشته تاریخ هنر داشته باشد.

کتاب هفت فصل دارد که عناوین آنها به ترتیب عبارتند از: «تاریخ هنر رادیکال – بازگشت به آینده‌ خود؟‌«، «مدرنیته‌‌ی سرمایه‌داری‌، دولت ــ ملت‌ و بازنمایی بصری»‌، «فمینیسم‌، هنر‌ و تاریخ هنر»‌، «فاعل‌، هویت و ایدئولوژی بصری»‌، «ساختار و معنا در هنر و جامعه‌«، «جست‌وجو از پس قطعیت‌ها» و «جنسیت‌های بازنمایی‌شده».

کتاب با اجازه ناشر اصلی و اطلاع نویسنده آن منتشر شده است. هریس بر ترجمه فارسی کتاب خود، مقدمه‌ای نوشته که بخشی از آن چنین است: «کتاب «تاریخ هنر نو» اندکی پس از انتشار در سال ۲۰۰۱، به زبان‌های چینی و کره‌ای ترجمه و منتشر شد. توافقی نیز برای انتشار نسخه ترکی آن حاصل آمد و اکنون ترجمه فارسی آن آماده انتشار می‌شود. باید بگویم این کتاب را به صورت روایتی تصور کرده بودم از سابقه‌ رادیکالیسم در رشته‌ای دانشگاهی و زمانه‌ هم‌پیوندی سیاست‌های رادیکال (مارکسیستی‌، فمینیستی‌، ضداستعماری‌، در فاصله‌ دهه‌های ۶۰ تا ۹۰) که آشکارا به پایان رسیده بود‌؛ اما با این قصد دست به نوشتن زدم که امید به تحول اجتماعی بنیادین را که نویسنده‌گان موردبحث من به نمایش می‌گذاشتند در جوان‌ترها برانگیزم و آنان را به بحث‌ها و ابزار تحلیلی مجهز سازم تا بتوانند در جامعه‌های ما که به شتاب دگرگون می‌شوند به درکی روشن از فرهنگ و هنر دست یابند.»

کتاب «تاریخ هنر نو: پیش‌درآمدی انتقادی» نوشته جاناتان هریس و ترجمه منیژه نجم عراقی، با شمارگان هزار و ۱۰۰ نسخه، ۴۸۰ صفحه و بهای ۳۰هزار تومان از سوی نشر کلاغ روانه کتابفروشی‌ها شده است.

درباره نویسنده
جاناتان هریس، نویسنده انگلیسی، متولد سال ۱۹۶۰ است و اکنون به عنوان مدیر مرکز پژوهش هنرکده وینچستر به پژوهش‌های هنری اشتغال دارد. او به‌جز تدریس در دانشگاه‌های انگلستان و استرالیا، درسگفتارهایی را نیز در اروپا، آمریکا و چین برگزار کرده است.

به قلم هریس تاکنون ۱۹ کتاب منتشر شده است که از میان معروفترین آنها به‌جز «تاریخ هنر نو: پیش‌درآمدی انتقادی» می‌توان به این موارد اشاره کرد: «پیکاسو و سیاست بازنمایی»، «جهانی‌سازهای آرمان‌گرا: هنرمندان انقلاب جهانی ۲۰۰۷ ــ ۱۹۱۹» و «مفاهیم کلیدی تاریخ هنر»؛ که از این میان کتاب آخر در سال ۱۳۹۲ با ترجمه‌ای از پرویز علوی از سوی نشر پشوتن در ایران منتشر شد.

همچنین «دردسرهای پسامدرنیسم» نوشته استفان مورافسکی، «سرمایه‌داری، خانواده و زندگی شخصی» نوشته ایلای زارتسکی، «جامعه‌شناسی زنان» نوشته پاملا ابوت و کلر والاس و «نقد و نظر: درآمدی جامع بر نظریه‌های فمینیستی» نوشته رُزمری تانگ، نام شماری از دیگر ترجمه‌های منتشر شده منیژه نجم عراقی است.

نظر شما