شناسهٔ خبر: 33159 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سارا شریعتی: تاریخ جامعه‌شناسی زندانی حافظه‌هاست

سارا شریعتی در بزرگداشت دکتر غلامعباس توسلی گفت: تاریخ جامعه‌شناسی زندانی حافظه‌هاست. غلامعباس توسلی نیز معتقد است:‌ علوم اجتماعی مثل چاقوی دولبه است هم مانند یک شمشیر برنده است و هم می‌تواند موجب پیوستگی باشد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مراسم نکوداشت دکتر غلامعباس توسلی،استاد پیشکسوت جامعه شناسی ایران سه شنبه ۵ خردادماه به مناسبت زادروز هشتادسالگی وی با حضور جمعی از استادان و دانشجویان جامعه شناسی در یکی از اتاق‌های خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

اهمیت مساله علم و جامعه شناسی برای دکتر توسلی
محمد امین قانعی راد، رئیس انجمن جامعه شناسی ایران در ابتدای این مراسم طی سخنانی گفت: دکتر توسلی همیشه یک شخصیت سیاسی بوده و فعالیت سیاسی هم داشته اما به گونه ماکس وبری هیچ گاه مساله سیاست و کلاس را با هم آمیخته نمی‌کرد و تا جایی که ما تجربه داریم، از ایشان هیچ گاه ندیدیم که در تدریس، انتخاب دانشجو و استاد، ترجیحات سیاسی، عقیدتی و شخصی را به میان بیاورد و همیشه با سعه صدر و وسعت دید برخورد کرده است.

وی ادامه داد: ایشان دانشجویان ممتاز را همیشه حمایت می‌کرد و حتی از بسیاری از استادانی که بعدها علیه ایشان جبهه گیری کردند نیز پشتیبانی کرده ‌است.

وی با بیان اینکه مساله علم و جامعه شناسی برای ایشان مهم بوده افزود: وی تعهد به جامعه شناسی کشور داشته و سالهاست در کنار این نهال ضعیف ایستاده و آن را آبیاری کرده است تا اینکه امروز این نهال برنا شده و آینده کاملا روشنی دارد.

قانعی راد اظهار کرد: امروز در زمان حضور ایشان شاهد تبدیل جامعه‌شناسی به یک رشته دارای دستاوردهای متعدد پژوهشی و آموزشی هستیم و این رشته چهره‌های علمی شناخته شده در جامعه دارد که اکثریت مطلق آن‌ها تربیت شده دکتر توسلی هستند.

در عرصه جامعه شناسی نام توسلی ماندگار است
وی تاکید کرد: در ایران هیچ استادی در عرصه جامعه شناسی را نمی‌توان نشان داد که به نحو مستقیم یا غیر مستقیم توسط ایشان آموزش ندیده باشد. جامعه علمی ما این موضوع را ارج می نهد و دکتر توسلی به عنوان یک شخصیت علمی و آزاد اندیش که همواره به فکر جامعه خود بوده مطرح است.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران با اشاره به اینکه استاد توسلی یک روشنفکری است که در زمینه‌های مختلف سعی کرده خط شکنی کند، گفت: وی تلاش کرده تا به دانشجویانش یاد بدهد که دغدغه جامعه را داشته باشند و به فکر جامعه بودن را اهمیت بدهند. در عرصه جامعه شناسی نام ایشان ماندگار است.

وی ادامه داد: خوشحالم که این مراسم به همین صورت حداقلی برگزار می‌شود و شاهد هستیم که تاریخ جامعه شناسی چگونه در کشور شکل می‌گیرد. علی رغم مشکلات و مسائلی که وجود دارد به دلیل ایمان استادان و دانشجویان ما چگونه با تلاش یک رشته علمی شکل می‌یابد.

مشکلات جامعه بدون استمداد از جامعه شناسی حل نمی‌شود
به گفته وی، مشکلات جامعه بدون استمداد از جامعه شناسی حل نمی‌شود و اگر دولت یا حاکمیت نیاز به قدرت دارد می‌تواند این را در پرتو جامعه‌شناسی به دست بیاورد. اگر جامعه نیز نیاز به قدرت و سرزندگی دارد این را می‌تواند از طریق جامعه شناسی کسب کند. جامعه شناسی به هر جامعه‌ای برای سامان دادن کمک می‌کند.

قانعی راد اضافه کرد: شاید جامعه شناسی را بتوان در مفهوم کلی علوم اجتماعی مطرح کرد. به هر حال بدون استمداد از دانش کلی علوم اجتماعی چه می‌توان کرد؟ ما امروز نیاز به پژوهش‌های هوشمندانه جامعه شناسان داریم تا مشکلات و مسائل جامعه خودمان را بشناسیم و حل کنیم.

تاریخ جامعه شناسی زندانی حافظه هاست
سارا شریعتی، استاد جامعه‌شناسی نیز در بخش دیگر این مراسم گفت: من آمده بودم اینجا که بگویم تاریخ جامعه شناسی زندانی حافظه هاست و پیشکسوتان ما در جامعه شناسی حافظه زنده ما هستند. اما دیدیم که ما تاریخ نداریم و ملتی تاریخ ساز هستیم و یک تولد را تبدیل به واقعه سیاسی تاریخی می‌کنیم.

وی بیان کرد: پرونده استاد توسلی با پرونده جامعه شناسی و علوم اجتماعی پیوند خورده است و خوشحالم این بزرگداشت با از دست دادن نیست و با تولد و شادی پیوند خورده است.

علوم اجتماعی مثل چاقوی دولبه است
توسلی نیز در پایان این مراسم طی سخنانی کوتاه گفت: خدا را شکر که فرصتی دست داد که حدود ۵۰ سال در دانشگاه با نسل‌های مختلف دانشجویان سر کار داشته باشم. من در ۸۰ سالگی از پدر، مادر، استادان، معلمان و دانشجویانی که به من کمک معنوی کردند و همچنین از مرحوم بازرگان، آیت‌الله طالقانی و مرحوم سحابی تشکر می‌کنم و به همه این‌ها درود می‌فرستم.

وی با بیان اینکه امیدوارم این جلسه همبستگی میان استادان جامعه شناسی باشد، افزود: علوم اجتماعی مثل چاقوی دولبه است هم مانند یک شمشیر برنده است و هم می‌تواند موجب پیوستگی باشد، مهم این است که باید آن را به نفع جامعه به کار برد و البته مواظب بود که دستتان هم بریده نشود. با اینکه بازنشسته هستم اما قلبم برای دوستان می‌تپد.

این استاد پیشکسوت جامعه شناسی با اشاره به اینکه وقتی جامعه شناسی بتواند مسائل را جامعه حل کند می‌تواند برای جامعه مفید باشد افزود: تا جامعه شناسی خود از توسعه نیافتگی خارج نشود جامعه هم نمی‌تواند از آن استفاده کند.

وی تاکید کرد: باید کیفیت کارها را بالا برد و همه باید تشویق شوند تا کار خود را به درستی انجام دهند. این هم از طریق شیوه‌های متعدد قابل اجراست و باید در درون خود جامعه شناسی هم رشد اتفاق بیافتد.

در پایان این مراسم از سوی انجمن‌های علمی دانشگاهی هدایایی به رسم یادبود به ایشان اهدا شد.

نظر شما