شناسهٔ خبر: 33177 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

طراحی سوالات آزمون دستیاری با رعایت ایمنی و در قرنطینه کامل

رییس مرکز سنجش پزشکی به ابهامات مطرح شده از سوی داوطلبان چهل و دومین آزمون دستیاری تخصصی پاسخ داد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ دکتر محمد حسین پور کاظمی با بیان اینکه تمام سعی ما و همکاران این بود که کلید نهایی سوالات را تا ۲۳ اردیبهشت اعلام کنیم افزود: خوشبختانه این روال در وزارت بهداشت وجود دارد که بعد از هر آزمون سایت را آماده می کنیم تا داوطلب به هر سوال، اعتراضی دارد مطرح کند.

وی گفت: در این آزمون کلیه اعتراضات به سوالات مورد توجه قرار گرفت و دبیرخانه شورای تخصصی طبق روال، از اساتید طراح و اساتید دیگر دعوت کرده تا با یک نظر جمعی به ابهامات پاسخ داده شود چرا که اگر یک سوال به ناحق، حذف شود حق بسیاری از افراد ضایع می شود.

دکتر پورکاظمی ادامه داد: اساتید با بررسی اعتراضات به یک جمع بندی نهایی رسیدند.

 

 

تنها ۲ سوال حذف شد و نمره آن تراز و به نسبت پاسخ ها محاسبه شد

 

وی تأکید کرد: در آزمون امسال تنها ۲ سوال حذف شد و در مورد یک سوال که اختلاف نظر وجود داشت با ۲ گزینه صحیح مورد پذیرش قرار گرفت و بلافاصله پس از آماده شدن کلید نهایی، بر روی سایت قرار گرفت.

دکتر پور کاظمی افزود: ما در نهایت پاسخ نامه داوطلبان را عیناً بر روی سایت قرار دادیم و هر داوطلب می تواند به تصحیح پاسخنامه خود بپردازد و نمره خود را محاسبه کند در همین زمینه کسی نیست که بگوید نمره من اشتباه شده است.

وی ادامه داد: نمره این دو سوال به نسبتی که داوطلبان پاسخ داده بودند به آنها داده شد و نمره آنها تراز شد یعنی کافی است به هر پاسخ صحیح ۳ و به هر پاسخ اشتباه ۱ نمره منفی داده و نمره کل را در ۶۰۰ ضرب و بر ۵۹۶ تقسیم کند تا نمره نهایی که در کارنامه درج می شود محاسبه شود.

 

 

گزارشی مبنی بر ورود شرکت کنندگان پس از بسته شدن در های حوزه امتحانی نرسیده است

 

رییس مرکز سنجش و آموزش پزشکی درباره ابهامات مربوط به زمان بسته شدن درحوزه های امتحانی گفت: پیش از شروع آزمون یک دستورالعمل جامع در این مرکز تهیه می شود که در آن زمان باز شدن در ها، ارسال سوالات مهر و موم شده با هواپیما یا ماشین به نقاط کشور، زمان قرائت قرآن کریم، زمان بسته شدن در ها و تمام جزییات از ابتدا تا انتها دیده می شود.

وی گفت: زمانی که سوالات در مرکز سنجش با رعایت قرنطیه کامل تکثیر و بسته بندی شده و در مجموعه های مهر و موم شده به وسیله یک نماینده از سوی حراست و یک نماینده از سوی سنجش و نماینده دانشگاه هایی که در آنها امتحان برگزار می شود با رعایت موارد ایمنی خاص به دانشگاه مربوطه ارسال می شود.

دکتر پور کاظمی با بیان اینکه معاون آموزشی هر دانشگاه با عوامل اجرایی مربوطه مسوول اجرای این دستورالعمل است افزود: ما همیشه به داوطلبان توصیه می کنیم که یک ساعت قبل از شروع آزمون در حوزه ها حضور داشته باشند و با آرامش کامل به پاسخ دادن بپردازند.

وی گفت: اگر قرار باشد درهای حوزه امتحانی رأس ساعت ۸:۳۰ بسته شود ممکن است شرکت کننده پیش از شروع آزمون با تأخیر به دلایل مختلف به محل برسد مسوولین عمل اجازه ورود قبل از امتحان را بدهند که اشکالی در این زمینه وجود ندارد و مهم این است که امتحان در زمان مقرر آغاز و همچنین در زمان مقرر شده پایان پذیرد.

 

طراحی سوالات با رعایت ایمنی کامل و در قرنطینه کامل صورت گرفت

 

دکتر پور کاظمی همچنین در مورد ایمنی تهیه سوالات و عدم هر گونه خدشه برای آنها گفت: فرآیند تهیه سوالات در قرنطیه کامل و تحت کنترل دقیق تهیه می شود و اساتیدی که برای طراحی سوال دعوت می شوند باید تلفن های همراه خود را تحویل دهند سپس منابع، مداد و برگ طراحی سوال در احتیار آنها قرار می گیرد و طی چند روز سوالات طرح می شود.

وی با بیان اینکه امسال چند گروه به طراحی سوال پرداختند و معلوم نبود که سوالات کدام یک از این گروه ها به جلسه امتحان می رود افزود: هیچ کدام از اساتید محترم از وجود گروه های دیگر طراح سوال اطلاعی نداشتند.

وی افزود: علاوه بر این مدل طراحی سوال، بانک سوال نیز تشکیل شده بود ۲ هزار سوال نیز از سراسر کشور طی یک دستورالعمل با رعایت موارد ایمنی جمع آوری شده بود و سوالات زیادی در اختیار بود.

دکتر پور کاظمی ادامه داد: کلیه پرسنل چاپ وتایپ سوالات در قرنطیه کامل بودند و به گونه ای نبود که به محض پایان کار بتوانند بیرون بروند و کلیه کسانی که به قرنطیه وارد می شوند تا روزی که امتحان برگزار شود در آنجا می مانند.

رییس مرکز سنجش و آموزش پزشکی با تأکید مجدد بر اینکه خوشبختانه هیچ گزارش مستندی مبنی بر تخلف به ما نرسیده است یادآور شد: ممکن است در حوزه های امتحانی، داوطلبی به تقلب بپردازد که صورتجلسه می شود و طبق ضوابط قانونی برخورد می شود اما هیچ تخلفی به شکل کلی وجود نداشته است.

وی خاطر نشان کرد: با مشاهده نفرات برتر آزمون متوجه شدیم که تمامی این نفرات جزء استعداد های درحشان بودند که این خود نشان دهنده سلامت امتحان است.

 

 

ضریب دشواری سوالات نشان داد آزمون امسال راحت تر از سال گذشته بود

 

دکتر پور کاظمی در باره دشواری سوالات نیز گفت: هر سوال به صورت دقیق و کامل بررسی می شود تا ضریب دشواری هر سوال مشخص شود و محاسبه آن به این گونه است که چند نفر از کل تعداد شرکت کنندگان به این سوال پاسخ صحیح داده اند.

وی تصریح کرد: تعداد پاسخ های صحیح به تعداد کل شرکت کنندگان تقسیم می شود و ضریب دشواری به دست می آید که این نسبت بین ۰ تا ۱ است که اگر میزان آن کم شود یعنی سوال دشوار بوده و هر چه به ۱ نزدیک تر باشد یعنی سوال ساده بوده است.

رییس مرکز سنجش و آموزش پزشکی به سطوح سوالات اشاره کرد و گفت: یک سوال ممکن است ساده، متوسط، دشوار، بسیار دشوار و فوق العاده دشوار باشد.

دکتر پور کاظمی افزود: در آزمون امسال ۳ سوال ساده، ۳۹ متوسط، ۵۵ دشوار، ۶۳ بسیار دشوار و ۴۰ سوال فوق العاده دشوار وجود داشت و میانگین ضریب دشواری سوالات ۰.۴۵ بود.

وی سطوح سوالات سال گذشته را نیز ذکر کرد و گفت: در سال گذشته ۳ سوال ساده، ۱۹ متوسط، ۳۹ دشوار، ۷۶ بسیار دشوار و ۴۳ سوال فوق العاده دشوار بودند و میانگین ضریب دشواری ۰.۴۳ بود یعنی آزمون امسال مقداری راحت تر از سال گذشته بوده است.

 

 

میانگین کل شرکت کنندگان نسبت به سال گذشته افزایش داشته است

 

دکتر پور کاظمی افزود: سال گذشته تنها ۱۸۴ نفر از شرکت کنندگان نمره بالاتر از ۴۰۰ را کسب کرده اند در صورتی که امسال این تعداد به ۵۸۶ نفر رسید که نشان دهنده راحت تر بودن سوالات آزمون امسال است.

وی همچنین گفت: میانگین کل جامعه شرکت کنندگان در آزمون سال گذشته ۱۷۳ بوده و امسال به ۲۰۵ رسیده است و سطح نمرات بالاتر آمده است البته نمی توان این دو جامعه را با هم مقایسه کرد و ممکن است شرکت کنندگان امسال مطالعه بیشتری داشته اند.

وی با بیان اینکه برخی از داوطلبان عنوان می کنند که رتبه ها با سال گذشته همخوانی ندارد افزود: کاملا درست است چرا که کسی که سال گذشته نمره ۴۰۰ را کسب کرده بود رتبه ۱۸۴ را داشت و کسی که امسال نمره ۴۰۰ کسب کرده رتبه ۵۸۶ را به دست آورده است، چرا که تعداد افرادی که نمره بالاتر از ۴۰۰ را کسب گرفتند بیشتر از سال گذشته بود.

به گزارش وب دا،دکتر پورکاظمی نمره ۱۵۰ را ملاک انتخاب رشته دانست و گفت: در سال گذشته ۶۶۹۷ نفر بالاتر از ۱۵۰ نمره کسب کردند در حالی که امسال این تعداد به ۷۵۸۸ نفر رسید و ۸۰۱ نفر بیشتر از سال گذشته اجازه انتخاب رشته پیدا کرده اند.

نظر شما