شناسهٔ خبر: 33204 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تشکیل اولین ارکستر دانشجویی کشور

مسئولان اولین ارکستر دانشجویی کشور از جزئیات تازه ترین کنسرت موسیقایی خود در تالار رودکی تهران خبر دادند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سوسن تقی پور مدیر مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۶  تهران در ابتدای نشست خبری ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر که روز چهارشنبه ششم خرداد در تالار وحدت برگزار شد، توضیح داد: جمع آوری و تاسیس ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر به حدود یک سال و نیم پیش برمی گردد که ما طی آزمون هایی که در این زمینه به عمل آوردیم، تلاش کردیم تا این ارکستر را راه اندازی کنیم که از ترکیب فعلی ارکستر ۹۰ درصد از فارغ التحصیلان مجموعه ما و ۱۰ درصد دیگر از واحدهای دیگر مشغول به فعالیت شدند.

وی افزود: هدف از تشکیل این ارکستر موسیقایی، متصل کردن دانشجویان فعال عرصه موسیقی به بازار کار بود. موضوعی که طی سالهای اخیر بسیار محل بحث و مشکل فارغ التحصیلان عرصه موسیقی بوده است. آنچه که هدف اصلی ما برای تشکیل ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر مطرح بوده ایجاد کارآفرینی بوده که به شدت به آن توجه ویژه ای شده است و امیدواریم تاسیس این گروه دانشجویی به عنوان اولین ارکستر دانشجویی سالهای اخیر کشور بتواند مورد توجه قرار گیرد.

تاسیس یک ارکستر برای بقا

تقی پور در ادامه صحبت های خود گفت: ما انتظار زیادی از این ارکستر نوپا نداریم اما بر این باوریم که موسسات آموزش عالی که آموزش موسیقی را تدریس می کنند باید ارکستری را هم داشته باشند که بتوانند آنچه را که در دوره های آموزشی مورد یادگیری و مهارت قرار می گیرد، قالب اجرایی پيدا كند. کما اینکه دانشگاه علمی کاربردی خود نهادی مهارت محور است که عمده خروجی های این دانشگاه برای دانشجویان در فضای مهارتی قرار دارد.

مدیر مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد ۴۶  تهران گفت: همان طور که این ارکستر در اسفندماه سال گذشته توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رونمایی شد و خیلی هم مورد تشویق قرار گرفت، ما نیازمند این هستیم که بسیاری از نهادها که می توانند در حوزه مالی به این فضا کمک کنند کنار ما باشند. هم مسئولان ارکستر و هم نوازندگان بدون هیچ چشم داشت مالی به این فضا وارد شدند و به طور حتم در چنین شرایطی حفظ و نگهداری ارکستر کار سختی است که امیدواریم بتوانیم آن را حفظ کنیم. البته در این راه کمک شما رسانه ها بیشترین یاری را می تواند به ما داشته باشد بنابراین از شما می خواهیم ما را دوست داشته باشید.

قشر تحصیلکرذه برای اجرای حرفه ای محروم است

وحید تاج خواننده موسیقی ایرانی هم که در کنسرت هفتم خرداد ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر به عنوان خواننده حضور خواهد داشت، در این نشست خبری گفت: علی اکبر قربانی و شهرام توکلی دو آهنگساز خوب کشورمان هستند که من با هر دوی این عزیزان سابقه دوستی زیادی دارم. آنها چند وقت پیش که با من درباره تشکیل چنین ارکستری تماس گرفتند بسیار خوشحال شدم چون اعتقاد داشتم همین جوانان می توانند آینده سازان موسیقی این مملکت باشند. من اعتقاد دارم همین جوانانی که امروز به عنوان دانشجو در ارکستر حضور دارند می توانند به زودی از نوازندگان برتر ارکستر سمفونیک تهران باشند.

وی افزود: متاسفانه طی سالهای اخیر قشر تحصیلکرده دانشگاهی از شرایط اجرای حرفه ای محروم بودند بنابراین وجود چنین ارکستری که مختص دانشجویان است می تواند به خودی خود سرمنشاء خدمات قابل توجهی در عرصه موسیقی باشد.

جاودانه های موسیقی ایرانی در بنیاد رودکی

علی اکبر قربانی رهبر ارکستر سمفونیک فرهنگ و هنر در این نشست خبری گفت: این ارکستر هیچ حمایت مالی از نهادی ندارد و تنها حامی آن خانم تقی پور رئيس دانشگاه علمى و كاربردى واحد ٤٦ است. این ارکستر بر اساس عشق به موسیقی شکل گرفته و همه ما بدون چشمداشت مالی به این فضا وارد شده ایم و مطمئنم کسانی که در این فضای موسیقایی حضور دارند بدون در نظر گرفتن پول و دستمزد وارد فضای کار شده اند.

وی با اشاره به بخش های مختلف کنسرت ارکستر فرهنگ و هنر توضیح داد: این برنامه در دو بخش کلاسیک و موسیقی ایرانی آماده شده که در بخش اول قطعاتی از یوهان اشتراوس، خیام میرزاده، اوزی حاجی بیکوف، آرنو باباجانیان، توفیق قلی اف و علی سلیمی برای مخاطبان اجرا خواهد شد. در این بخش که بخشی از آن به اجرای قطعات کلاسیک آذربایجانی اختصاص خواهد داشت دو ملودی «والس» و «آیریلیق» به خوانندگی مهدی آقامحمدی اجرا می شود. در بخش دوم نیز قطعه های «خوشه چین» ساخته روح الله خالقی، «هوای جنوب» ساخته شهرام توکلی، «طوفان» ساخته مرتضی حنانه، «بهار دلکش» ساخته درویش خان و «خاک مهرآیین» ساخته خودوم به خوانندگی وحید تاج اجرا می شود.

این آهنگساز در پاسخ به این سوال که چرا تا این حد از تنوع موسیقایی در این کنسرت استفاده شده است، بیان کرد: در اجراهایی که مرتبط با مجموعه های ارکستر سمفونیک هستند، اجرای موسیقی کلاسیک بیشتر مورد علاقه مخاطبان خاص است، بنابراین ما به دلیل علاقه ای که مردم به موسیقی ایرانی دارند سعی کردیم از موسیقی کلاسیک ایرانی نیز استفاده کنیم که برای مخاطبان عام هم جذابیت داشته باشد.

تشکیل اولین ارکستر دانشجویی

شهرام توکلی آهنگساز و یکی از رهبران ارکستر این مجموعه موسیقایی نیز توضیح داد: این اولین ارکستر عمومی مجموعه ارکستر فرهنگ و هنر دانشگاه علمی کاربردی است که روزهای هفتم و هشتم خردادماه سال جاری در تالار رودکی برگزار می شود و البته تشکیل اولین ارکستر دانشجویی که در سالهای اخیر به جامعه موسیقی معرفی شده است می تواند یکی از مهمترین اتفاقات این کنسرت باشد البته سالها قبل در دانشگاه هنر، ارکستر دانشجویی نیز تاسیس شد اما متاسفانه دوامی نیافت بنابراین وجود چنین تشکیلاتی می تواند دارای اهمیت های فراوان باشد.

نظر شما