شناسهٔ خبر: 33246 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

بخش هنر نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تقویت می‌شود

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با توجه بیشتر به مباحث هنری برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، حجت الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعلام این مطلب گفت: رویکرد نمایشگاه بین المللی قرآن کریم به لحاظ محتوایی امسال نسبت به سال گذشته حدود ۳۰ درصد تغییر خواهد داشت. این تغییرات نیز در نتیجه بررسی خلاء ها و نقاط ضعف توسط کارشناسان و متخصصان در دوره های قبل است.

وی با بیان این که نمایشگاه امسال به لحاظ چارچوبی تغییرات خاصی نسبت به سال های گذشته ندارد، خاطرنشان کرد:  کمیته های قطعی امسال شامل بخش های مکتوب، حوزه های علمیه، کودک و نوجوان، علمی که نشست ها را برگزار می کند ، محافل و مراسم، خادمان قرآن کریم ، هنری ، نهادها و موسسات مردمی، بین الملل، دانشگاهی، فروش، روابط عمومی، طرح و برنامه و ....  می شود.

وی یکی از آسیب های احصا شده از دوره های قبل را کمبود خلاقیت هنری در حوزه قرآنی دانست و تصریح کرد: تجربیات برگزاری هرساله نمایشگاه بیانگر این موضوع است به همین منظور در معاونت قرآن نیز به دنبال جذب هنرمندان و تولید محصولات هنری مثل فیلم ، قصه ، تابلو، پیام های قرآنی و مواردی از این دست هستیم .

حشمتی از برنامه ریزی برای نمایش فیلم های فاخر در نمایشگاه قرآن خبر داد و گفت: در خصوص نمایش فیلم های متناسب با حال و هوای قرآنی نمایشگاه، برای سال آینده دست خالی نخواهیم بود، در همین زمینه قراردادهایی هم برای تولید فیلم کوتاه و قصه های قرآنی منعقد شده است.

وی به راه اندازی دبیرخانه نمایشگاه قرآن در دوره بیست و سوم  از سال گذشته اشاره کرد و گفت: دبیرخانه کمبودها و نواقص را بررسی کرده و بر اساس یافته های این تحقیقات متوجه شدیم نمایشگاه قرآن در حوزه آثار حجمی نیز دارای ضعف است که باید تقویت شود.

معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وضعیت آثار مکتوب در کشور را نامطلوب توصیف کرد و افزود: برای امسال بیش از یکصد اثر تولید شده است که بخشی از آن به اثار ترجمه اختصاص دارد. با این حال با توجه به ظرفیت های موجود توقع بسیار بیشتر است.

به گفته حشمتی از ماه ها قبل کار سیاست گذاری و سازماندهی نمایشگاه قرآن کریم در دوره بیست و سوم آغاز شده و نیروهایی در سایت ها استقرار یافتند و کار کمیته های مختلف محتوایی و ستاد اجرایی با محوریت فعالیت های هماهنگی از سال گذشته آغاز شده است.

وی نمایشگاه قرآن کریم را بزرگترین رخداد قرآنی کشور توصیف کرد و  اظهار امیدواری کرد محیطی فراهم شود که شهروندان روزه دار بتوانند با بخشی از محصولات قرآنی آشنا شوند و نیازهای قرآنی خود را برآورده کنند. از این منظر چهار بازارچه پیش بینی شده است که شامل بازارچه نرم افزارهای قرآنی، کتاب، حجاب و عفاف و بازارچه خوراکی هاست.

نظر شما