شناسهٔ خبر: 33303 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

کمیته انتخاب روسای دانشگاه ها فراجناحی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه اخیر شورا در تشکیل کمیته انتخاب روسای دانشگاه ها را مطلوب، مناسب و فراجناحی دانست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایسنا؛ حجت الاسلام و المسلمین محسن قمی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اصل انتخاب روسای دانشگاه‌ها و بررسی صلاحیت آنها در شورای عالی انقلاب فرهنگی سنت دیرینه ای است، گفت: مبنای این سنت دیرینه حفظ حرمت و شأن دانشگاه و ارتقای جایگاه دانشگاه‌ها در افکار عمومی است چرا که شورای عالی انقلاب فرهنگی یک شورای فراقوه ای است و تایید صلاحیت روسای دانشگاه‌ها در آن، به آن رئیس دانشگاه نمایندگی از جانب ۳ قوه و شخصیت های حقیقی و حقوقی شورا اعطا می شود.

وی افزود: این روند مانند تمامی مصوبات دیگر شورای عالی انقلاب فرهنگی در فرآیند زمان نیاز به اصلاحات و تکمیل شدن داشت که اصلاح اخیر در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی اصلاح کاملا طبیعی آن است.

حجت الاسلام و المسلمین محسن قمی ادامه داد: به نظر می رسد که این فرآیند در پی سال ها تجربیات شورای عالی انقلاب فرهنگی بدست آمده است که از یک طرف جایگاه انتخاب رئیس دانشگاه توسط شورا تامین شود و از سوی دیگر وزیر اختیارات بیشتری در این حوزه پیدا کند، در عین اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی می تواند نظرات خود را در این زمینه به نحو مناسب محقق کند.

به گفته وی با مجموع این سه عامل، مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه ای مناسب و مطلوب بوده و یک روند طبیعی را طی کرده است.

همه مصوبات ممکن است پس از مدت زمانی، نیاز به اصلاحات داشته باشند

معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه همه مصوبات ممکن است پس از مدت زمانی نیاز به اصلاحات داشته باشند، تصریح کرد: حتی سیاست های کلی نظام هم گاهی احتیاج دارند در بازه های زمانی مجددا مورد ارزیابی قرار گیرند و این روند یک فرایند کاملا طبیعی است که در مصوبه اخیر انتخاب روسای دانشگاه ها صورت گرفته است، بنابراین سیاسی کردن این مسئله نه به نفع شورای عالی انقلاب فرهنگی و به نفع روسای دانشگاه هاست.

وی با رد شائبه دولتی و سیاسی شدن این کمیته و انتخاب روسای دانشگاه ها تاکید کرد: ترکیب اعضای کمیته نشان می دهد که دولتی و سیاسی نیست چون که از جناح های مختلف در این کمیته حضور دارند و به طور کلی این نحوه صحبت درباره شورای عالی انقلاب فرهنگی که سیاسی و جناحی عمل می کند، جفا در حق شوراست.

نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی ملی است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند مجلس خبرگان و شورای عالی امنیت ملی نقشی ملی را در کشور ایفا می کنند و نقششان مانند گروه های باشگاهی نیست که بخواهند سیاسی رفتار کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، به گفته وی شورای عالی انقلاب فرهنگی به منافع ملی، اقتدار، وحدت و امنیت نظام توجه دارد و عملکرد گذشته تاکنون شورا نشان می دهد که روند آن سیاسی نبوده است.

نظر شما