شناسهٔ خبر: 33311 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دهه ۶۰ دوران طلایی ادبیات کودک و نوجوان است

از نظر کیفیت و کمیت آثار نوشته شده برای کودکان و نوجوانان، دهه ۶۰ را می توان دوران طلایی ادبیات کودک ونوجوان محسوب کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ میرکیانی ظهار کرد: بسیاری از افراد احساس می‌کنند چون فرزند دارند، پس کودک و نوجوان را خوب می‌شناسند و با دنیای فکری و فضای ذهنی و همچنین آرزوها و دلبستگی‌های گسترده آنها آشنایی کامل دارند درحالی که به نظر می‌رسد خانواده‌ها و مسئولان امر در حوزه کودک ونوجوان باید شناخت بهتری نسبت به این قشر پیدا کنند و عرصه را به کسانی که سالیان سال در این زمینه کار کرده‌اند، واگذارند چرا که این افراد با توانمندی‌ها و ویژگی‌های روحی و شخصیتی کودک ونوجوان آشنایی کامل دارند و حضورشان باعث می‌شود جایگاه کودک ونوجوان در جامعه کنونی ما پذیرفتنی‌تر باشد.

وی افزود: سیاستگذاری دقیق و مدون بهترین راه برای پیشبرد اهداف فرهنگی حوزه کتاب به شمار می‌رود؛ سیاستگذاری‌هایی که با توجه به بکارگیری افراد کاربلد و کسانی که سالیان سال در این عرصه خدمت کرده‌اند و می‌توانند به عنوان تصمیم گیرنده در این زمینه موفق عمل کنند، پایه‌ریزی شود. البته برنامه‌ریزی‌ها در این حوزه نیاز باید به گونه‌ای باشد تا نهادهای متولی امر فرهنگ که در امتداد تولید فکر و فرهنگ قدم برمی‌دارند، به راحتی و با کمک همدیگر در این مسیرقدم بردارند.

مدیر سابق گروه کودک و نوجوان شبکه دوم سیما تصریح کرد: از نظر کیفیت و کمیت آثار نوشته شده برای کودکان و نوجوانان، دهه ۶۰ را می توان دوران طلایی ادبیات کودک ونوجوان محسوب کرد؛ در این برهه زمانی بسیاری از افراد وارد عرصه شده و موفق به تولید آثار مکتوب تاثیرگذاری شدند، چرا که فضای آزاد بعد از انقلاب به نویسندگان کودک ونوجوان شجاعت و شهامتی مثال زدنی داد تا آنها بتوانند با فراغ بال بهتری به خلق کتابهای خوب و تاثیرگذار برای کودک ونوجوان بپردازند.

این نویسنده کودک ونوجوان گفت: اکنون با توجه به فضای جدیدی که در عرصه تولید فکر و اندیشه پیش آمده، کودک ونوجوان جامعه ما نیز از آن بی‌تاثیر نبوده است و تکنولوژی‌های مختلف و پیشرفته امروزی از جمله شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی، فضاها و مرزهای جدیدتری را برای مخاطبان و گروه‌های سنی مختلف تعریف کرده‌اند و نوجوانان ما در این عرصه با راه‌های دشواری مواجه هستند.

وی طنز را یکی از مقوله ها و نیازهای کودک و نوجوان امروز عنوان کرد و گفت: از آنجایی که تفکر همراه با تخیل برای کودک ۸ تا ۱۲ ساله یک امر لازم و ضروری به حساب می‌آید و به شدت مورد نیاز این گروه سنی است، کتاب‌ها و فیلم‌های فانتزی می‌توانند به منظور انتقال مفاهیم، هنجارها و ناهنجاری‌های موجود، موثر باشند. زیرا هرچه سن بالاتر می‌رود کودک به سمت واقع گرایی می‌رود و وارد عرصه جدیدی از زندگی می‌شود و از فضای تخیلی و غیر واقعی فاصله می‌گیرد.

نظر شما