شناسهٔ خبر: 33312 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نخستین نشست هم‌اندیشی جوان امروز؛ مخاطب شناسی و نیازسنجی برگزارشد

نخستین نشست هم اندیشی جوان امروز؛ مخاطب شناسی و نیازسنجی با سخنرانی آیت الله رشاد، حجت الاسلام محمدیان و دکتر ابراهیم فیاض برگزار شد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، در این همایش که یکی از ویژگیهای آن تریبون آزاد بود، کارشناسان و افراد دغدغه مند این حوزه به بیان نظرات خود پیرامون ضرورت نیازسنجی جوانان جامعه پرداختند ضمن آنکه در بخشی از این همایش از کارشناسان برتر حوزه جوان تقدیر شد.

در ابتدای این نشست هم اندیشی حجت الاسلام محمدباقر پورامینی رئیس مرکز پژوهش های جوان گزارشی از فعالیتهای این مرکز ارائه کرد و گفت: این مرکز در سال ۸۹ شکل گرفت و قبل از آن کانون اندیشه جوان ۲۵۰ اثر را تولید کرده بود.

وی تعمیق باورهای دینی نسل نو، نخبه پروری و پرورش نویسندگان جوان، معرفی الگوهای رفتاری و ترویج گفتمان انقلاب اسلامی را از اهداف این مرکز برشمرد و تأکید کرد: مرکز پژوهش های جوان بر نیازسنجی فکری و فرهنگی تکیه دارد و بر این اساس ۶ گروه را تشکیل داده است.

پورامینی با اشاره به تولید ۳۱۳ اثر در این مرکز عنوان کرد: سطح بندی مخاطب، تقسیم آثار به موضوعی وتک نگاری و تنوع قالبی آثار از جمله ویژگی های اقدامات این مرکز بوده است.

فیاض: صدا و سیمای جمهوری اسلامی نيهیلیسم را تبلیغ می کند

در ادامه دکتر ابراهیم فیاض نخستین سخنران این هم اندیشی در سخنانی اظهار داشت: وقتی سخن از جوان به میان می آید ناخودآگاه اذهان به سمت بحران می رود؛ البته از منظر کارشناسان اجتماعی، بحران همیشه هم بد نیست.

او با انتقاد از برنامه خندوانه که از صدا و سیما در حال پخش است، گفت: صدا و سیمای جمهوری اسلامی نيهیلیسم را تبلیغ می کند و لذا معتقدم اگر دنیا نيهیلیستی می شود بخاطر فرهنگ محوری و رسانه محوری است و لذا مسائلی که مطرح می شود همه در راستای وحشت زدگی و ترس و هراس است.

استاد دانشگاه تهران ادامه داد: این ترس و وحشت خیلی اوقات سبب افسردگی، ناامیدی و برخوردهای شدید و در نهایت دستپاچگی، بیشتر شده و خراب تر می شود.

او نسبت به وضعیت دانشگاهها هشدار داد و مدعی شد: در دانشگاهها در حال نزدیک شدن به ارتداد دینی هستیم یعنی کم کم جوان ما با کلّ اعتقادات مشکل پیدا می کند و این حاکی از عدم موفقیت قشر روحانی در دانشگاههاست.

فیاض با اشاره به نامناسب بودن شاخصهای آماری در قم نسبت به شهرهای دیگر بیان داشت: برخی مشکلات در حوزه جوان، جهانی و برخی مشکلات بومی هستند. مثلا نرخ ازدواج در مناطق محروم مانند سیستان و بلوچستان بالاست اما در مناطق مرفه مانند مناطق شهر تهران نرخ ازدواج پایین است.

وی بر مسأله شناسی جامعه تأکید کرد و گفت: نمی توان با رسانه جنگید بنابراین باید جهان گشوده داشته باشیم چون فرهنگ متوقف نمی شود به این دلیل که بنیان آن، زمان است و تنها راه جهش به سوی آینده تاریخ است.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به فضای مذاکرات هسته ای عنوان کرد: در مذاکرات، کلیات تمام شده و در حال رسیدن به جزئیات هستیم و لذا آقای ظریف از این به بعد باید عالمانه در مذاکرات حاضر شود نه عاشقانه و از سوی دیگر اگر گشوده نرویم باختیم و اگر گشوده برویم برد کردیم.

وی با ذکر این مطلب که هر نسلی با رسانه جدید می آید، خاطرنشان کرد: سئوال اصلی اینجاست که چرا نسل ورشکسته ای مانند صادق هدایت همچنان بر جامعه حکومت می کند؟ الآن جغرافیای غرب در قالب تمدن غربی بر ما حکومت می کند؛ همه دوست دارند به غرب مهاجرت کنند، چرا؟ علمای گذشته قم چرا فرزندان خود را به خارج فرستادند؟

وی با بیان اینکه فرهنگ با زندگی تطبیق دارد، گفت: زندگی هرچه اقتضاء کند، فرهنگ آن را خلق می کند چون مقتضیات زمان براساس زندگی شکل می گیرد و لذا امروز که کامپیوتر نیاز جامعه است اگر آن را تشخیص دادیم فرصت است و اگر تشخیص ندهیم تهدید می شود.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه نیاز اینترنت در دانشگاهها به درستی شناخته نشده است؛ عنوان کرد: همین اینترنت در دانشگاه ما خرابکاری فراوان به وجود آورده است بنابراین نیازسنجی مساله مهمی است.

حجت الاسلام محمدیان: نگرانی ما تحریف بحث رحمانیت اسلام است

حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها نیز در سخنانی با اشاره به ابراز نگرانی عده ای از تیراژ پایین کتاب، مشکل را در شبکه توزیع کشور جستجو کرد و اظهار داشت: واقعیت این است که کتابفروشی در کشور ما بسیار کم است و مردم برای تهیه کتاب موردنظر خود باید هزینه گزافی را متحمّل شوند.

وی ادامه داد: در نمایشگاه کتاب مشاهده کردیم که ۳۰۰۰ ناشر در کشور و ۱۲۰۰ کتابفروشی در کشور داریم و این مایه تعجب است؛ باید برای رسیدن کتاب به دست مخاطب فکری کرد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها، اسلام رحمانی را از موضوعاتی دانست که در چندسال آینده از مهمترین موضوعات خواهد شد و جریان روشنفکری از یک سو و جریان سیاسی تازه فعال شده از سوی دیگر روی آن متمرکز خواهند شد.

وی تصریح کرد: تشکلهای جدیدی که ایجاد می شود در اساسنامه های خود مطرح می کنند که ما دنبال اسلام یا دین رحمانی هستیم البته فضای منطقه و حضور تکفیری ها زمینه ساز چنین اقتضائی شده است و اگر ما به این موضوع نپردازیم ممکن است زمینه برای تحریفهای وسیع تر و قرائتهای غلط از دین فراهم شود.

محمدیان با بیان اینکه تردیدی در رحمانی بودن دین اسلام نیست، گفت: نگرانی ما تحریف بحث رحمانیت است؛ این موضوع خصوصاً بین جوانان نخبه نیاز به پرداختن دارد و اهل قلم باید به آن بپردازند و تبیین کنند که مقصود از دین رحمانی چیست؟

وی تصریح کرد: جنبه ظلم ستیزی، جهاد و عدم اعتماد به بیگانگان اگر در کنار اسلام رحمانی به درستی تبیین نشود، دینی که آگاهانه یا ناآگاهانه از آن به عنوان رحمانی یاد می کنند گوشت لخت و بی استخوانی خواهد بود که توسط مستکبران بلعیده خواهد شد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها با تصریح به اینکه دین ما دینی است که کفر به طاغوت بر ایمان به خدا مقدم است؛ افزود: اگر دین رحمانی به معنای درست آن باشد طرفدار دین رحمانی هستیم و معتقدیم رحمانیت چتر بازشده بر روی تمام معارف الهی است.

او ادامه داد: اما اگر بنا باشد دین رحمانی وسیله ای برای گرفتن روح جهاد و مقاومت باشد، این همان آسیب جدی است که سالهای سال جهان اسلام را عقب نگاه داشت و این همه مصیبت را به دلیل عقب ماندگی تحمل می کنیم و این نقطه مقابل بیداری اسلامی است.

آیت الله رشاد: جوانان سرمایه اجتماعی اند

همچنین سخنران پایانی این هم اندیشی علمی نیز آیت الله علی اکبر رشاد رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بود. وی با بیان اینکه جوان در دومعنا مسأله جهان امروز است؛ اظهار داشت: در معنای اول، جوان معضل و مشکل جهان قلمداد می شود یعنی جهانیان جوان را یک مشکله می دانند و تلاش در رهاشدن از آن دارند.

او افزود: در معنای دوم، جوان محور اهتمامات اصلی جهان است یعنی همه قدرتهای سیاسی، اقتصادی، مذهبی و امثالهم به دنبال تسلط و چیرگی بر این عنصر هستند و می خواهند او را آنگونه که دوست دارند، بسازند و لذا چون جوان را تهدید تلقی می کنند رو به راههایی می آورند که او را تخریب کنند و لذا از شبهات فراوان برای این تخریب استفاده می کنند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به سرمایه گذاری های هنگفت قدرتهای جهانی بر روی مسابقات ورزشی، آن را ابزاری جهت دامن زدن به آوازه جویی جوانان دانست و افزود: طبیعت جوان شهرت و مقام و آوازه جویی و شهوت است و روایاتی هم که داریم همگی موید این مطلب است اما مساله قابل توجه در این میان، مدیریت جوان است.

وی با اشاره به دامن زدن غرب به مسائل جوانان از قبیل شهوت پرستی، شکستن تابوی جنسیت و شرم، قوه غضبیه جوان، ورزشهای خشونت بار، هراس از بیگانه، دشمن سازی های کاذب و جبهه بندی های دروغین بیان کرد: بنده به گفتگوهای دینی خوشبین نیستم و بلکه معتقدم پشت صحنه این گفتگوها، جنگ صلیبی نرم نهفته است.

رشاد با اشاره به گسیل شدن جوانان اروپایی به سمت گروههای تروریستی و داعش گفت: همکاری جوانان اروپایی با داعش و سوق داده شدن به سمت آنها در جهت اشباع شدن و تخلیه کردن قوه غضبیه آنهاست. دامن زدن به نفسیات و تقویت شهوانیات و رقابت بر سر تصرف عنصر جوانی راه و رسم قدرتهاست.

وی در ادامه از جوانان به عنوان سرمایه اجتماعی یاد کرد که به فطرت الهی نزدیکی بیشتری دارند و اذعان کرد: جوان بسیار پیچیده است و به دلیل همین عدم شناخت از آنها، نمی توانیم با آنها ارتباط برقرار کنیم و لذا مسأله مهم مخاطب شناسی است یعنی باید ببینیم مساله حقیقی جوان و نیاز واقعی او چیست؟

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به جذابیتهای نمایشگاه کتاب و بازار فروش کتابهای آن گفت: در این ایام، کتابهایی بازار پیدا کردند که دورترین و پرفاصله ترین کتاب به محتوا، موضوع و جهات ارزشی بود و از سوی دیگر پرفروشترین کتابها، کتابهای دوران دفاع مقدس بود.

وی در عین حال تأکید کرد: اگر بتوانیم با مخاطب ارتباط برقرار کنیم، مسائلی که فکر می کنیم دغدغه جوان نیست، برای او جاذبه پیدا می کند اما مهم راهکار و نحوه جاذبه ایجاد کردن است.

تریبون آزاد بخش دیگری از این همایش بود که طی آن کارشناسان حوزه جوان به بیان دیدگاههای خود در خصوص جوان پرداختند.

همچنین در این مراسم آثار جدید الانتشار این مرکز بخصوص مجموعه ارزشمند از نگاه نبوی شامل ۲۶ دفتر با حضور آیت الله علی اکبر رشاد، رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و حجت الاسلام محمد محمدیان رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها رونمایی شد.

این مجموعه شامل دفاتری چون معنا و هدف زندگی، فلسفه اخلاق، عشق و محبت، خانواده، مسجد، رفتار با مخالفان، جنگ، تمدن، اهل کتاب، دیپلماسی و رفتار سیاسی ... می باشد.

پایان بخش این مراسم باشکوه نیز تقدیر از کارشناسان برتر در زمینه جوان بود.

گفتنی است این مراسم عصر پنج شنبه ۷ خردادماه در تالار اندیشه پژوهشگاه در شهر مقدس قم برگزار شد.

نظر شما