شناسهٔ خبر: 33323 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هنر و زيبايی نزد روزبهان بَقلی بررسی می‌شود

معاونت پژوهشی فرهنگستان هنر، نشست تخصصی «هنر و زيبايی نزد روزبهان بَقلی» را دوشنبه ۱۱ خرداد در فرهنگستان هنر برگزار می كند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، نشست تخصصي «هنر و زيبايي نزد روزبهان بَقلي» با سخنراني شهرام پازوكي، سعيد بينايي مطلق و انشاء الله رحمتي در سالن همايش‌هاي فرهنگستان هنر برگزار مي‌شود.

اين نشست روز دوشنبه ۱۱ خرداد، ساعت ۱۶ در سالن همايش‌هاي فرهنگستان هنر به نشاني خيابان ولي‌عصر(عج)، پايين‌تر از چهارراه طالقاني، شماره ۱۵۵۲ برگزار مي‌شود.

شركت براي تمامي علاقه‌مندان به اين نشست آزاد است.

روزبهان ابومحمدبن ابی نصربن روزبهان بقلی فسایی شیرازی، معروف به «شیخ شطّاح» و «شطّاح فارس» عارف اهل فارس بود. وي در سال ۵۲۲ هجری قمری در خانواده‌ای دیلمی الاصل در فسا بدنیا آمد. از همان اوان زندگی تمایلات عرفانی داشت تا اینکه در ۲۵ سالگی از خلق برید و در کوه‌های اطراف شیراز به عبادت و ریاضت پرداخت و حافظ قرآن شد.

روزبهان بقلی

شیخ روزبهان تألیف را نوعی حجاب شمرده اما بیش از شصت اثر در علوم ظاهر و باطن داشته که برخی از آن‌ها موجود است. آثار وی دربارة تصوف حدود ۲۱ کتاب است که «الانوار فی کشف الاسرار» به فارسی، «دربارة مکاشفات اولیا و مقامات اهل معرفت و اسرار صوفیان»، «بیان المقامات»، «سیر الارواح» به عربی، «کشف الاسرار و مکاشفات الانوار» از جمله اين آثار است.

كتاب «تحفة اهل العرفان» از جمله قدیمی‌ترین اثر در شرح زندگی روزبهان است كه این اثر در سال ۶۹۵ هجری قمری (۹۴ سال بعد از فوت روزبهان) توسط یکی از نبیرگان وی بنام «شیخ شرف الدین ابراهیم» در شرح زندگی روزبهان نگاشته شده است. این کتاب دریک نوبت توسط محمد تقی دانش‌پژوه تصحیح و توسط انجمن آثار ملی تحت شماره ۶۰ منتشر شده است. سپس به کوشش دکتر جواد نوربخش در دو نوبت منتشر شده است.

نظر شما