شناسهٔ خبر: 33339 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پاسخ حمزه‌زاده به منتقدان: انتشار کتاب‌های مستندنگاری، پاسخی است به اقبال مخاطبان

مدیر انتشارات سوره مهر در پاسخ به انتقاد برخی از نویسندگان مبنی بر حرکت یک‌سویه انتشارات سوره مهر گفت:‌ سهم کتاب خاطرات از کتاب‌های داستانی و شعر بیشتر نیست، اما انتشار کتاب‌های مستندنگاری، پاسخی است به اقبال مخاطبان.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ محمد حمزه‌زاده، مدیر انتشارات سوره مهر با اشاره به برخی از انتقادها مبنی بر عدم اهتمام انتشارات به کتاب‌های داستانی به نسبت آثار نوشته شده در حوزه مستندنگاری گفت: اگر در آمار عناوین منتشر شده بررسی شود، متوجه می‌شوید که سهم عناوینی که ما در حوزه دفاع مقدس و تاریخ شفاهی منتشر می‌شود، از سهم عناوینی که در زمینه شعر، داستان و ... منتشر شده، بیشتر نیست و حتی کمتر است. مثلاً ما در سال گذشته در حوزه شعر، داستان و رمان ۴۰ عنوان کتاب جدید منتشر کردیم، اما در حوزه خاطره‌نویسی این تعداد به به ۱۰ عنوان هم نمی‌رسد. این عناوین نشان می‌دهد که ما باب ویژه‌ای برای این قضیه در حوزه هنری باز نکرده‌ایم، بلکه در کنار دیگر آثار به این نوع کارها توجه داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه اقبال مخاطبان نسبت به آثار مستندنگاری بیش از آثار داستانی است، ادامه داد: نکته دیگر این است که هیچ ناشری کتابی را که خریداری نشود، بازچاپ نخواهد کرد. سهم کتاب‌های مستندنگاری و ادبیات جنگ ما در تجدید چاپ در انتشارات بالاست. اما پرسش اینجاست چرا چنین رخ می‌دهد؟ تجدید چاپ پاسخ ما است به تقاضای بازار. اگر ما به این تقاضا جواب ندهیم، کتاب‌های دیگری جایگزین آن خواهد شد. این نقد و ملاحظه را باید به مخاطبان داشت که چرا به این محتوا متوجه‌اند و کمتر به سراغ کارهای داستانی‌ می‌روند.

حمزه‌زاده یادآور شد: نکته دیگر اینکه ما در دوره‌ای هستیم که یک نسل کامل از جنگ ما گذشته‌اند. جوانان ۲۵ و ۲۶ ساله‌ای داریم که جنگ را ندیده‌اند و به دنبال پیدا کردن الگو هستند و می‌خواهند به پرسش‌هایشان درباره جنگ پاسخ دهند. این نسل برای یافتن این پرسش‌ها اقبال خوبی به کتاب‌های مستندنگاری دارد که البته به نظر می‌رسد که این اقبال کم‌کم به تعادل خواهد رسید. البته این هم شرط دارد و آن این است که ادبیات داستانی ما هم کم‌کم به این سمت حرکت کند و با استفاده از گنجینه مستندات، بتواند مخاطب را به سمت خود بکشاند. در این صورت این دو حوزه کم‌کم به تعادل خواهند رسید. 

مدیرعامل انتشارات سوره مهر در ادامه به پرفروش‌های این انتشارات در سال‌های اخیر اشاره کرد و ادامه داد‌: رویه پرفروش‌ها در سال گذشته نشان می‌دهد که این اهتمام سوره مهر به سمت کتاب‌های دیگر هم وجود دارد. در سال ۹۳ پرفروش‌ترین کتاب ما کتاب حوزه مستندنگاری نبوده بلکه کتاب در حوزه شعر بوده است و این خود نشان می‌دهد که ما بر ادبیات مستندنگاری تنها تمرکز نداریم و به همه وجوه توجه می‌کنیم. به عبارت دیگر آنجا که نویسندگان ما توانسته‌اند ذائقه مخاطبان را درک و براساس نیازهای آنها تولید محتوا کنند، مخاطبان هم اقبال می‌کنند و ما هم براساس همان اقبال درصدد پاسخ به نیاز مخاطبان خواهیم بود.

حمزه‌زاده با بیان اینکه حوزه‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس همواره از حوزه‌های پرمخاطب هستند، یادآور شد: اقبال مخاطبان به کتاب‌های مستندنگاری بیش از هر چیز به محتوا بازمی‌گردد. ادبیات مستند ما در حال حاضر درباره دو واقعه مهم در کشور صحبت می‌کند. این محتوا است که مورد عنایت مخاطبان بوده است. این محتوا هم کم‌کم راه خود را به سمت ادبیات داستانی ما باز می‌کند. تجربه نشان داده است که هر جا که نویسنده به این موضوعات توجه داشت، کتاب مورد اقبال مخاطب قرار گرفته که از جمله این موارد کتاب «سفر به گرای ۲۷۰ درجه» و «گرگ‌سالی» است.

نظر شما