شناسهٔ خبر: 33344 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

شکوفایی تمدن اسلامی به وحدت نیازمند است

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب گفت: در این برهه تاریخی بر اساس گفتمان تمدن‌سازی ایران اسلامی، بیداری اسلامی در جهان رخ داده و گفتمان تمدن‌سازی‌ ما بر سایر جوامع تأثیر گذاشته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ محمدعلی آذرشب رئیس مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب در بحث گفتمان تمدن‌سازی اسلامی در دنیا عنوان کرد: امروزه بحث تمدن سازی در جوامع اوج گرفته البته هنوز هم حوزه تاریخ تمدن در دانشگاه‌های ایران کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و مسیر تمدنی ما برای کسانی که باید مشخص باشد، روشن نیست.

وی با اشاره به اینکه ایران امرو داعیه‌دار اسلام در جهان محسوب می‌شود، توضیح داد: چارچوب‌های تمدن سازی را ما باید برای جهان اسلام ترسیم کنیم کمااینکه این اتفاق تا حدودی هم افتاده است این تمدن سازی باید براساس مکتب اهل بیت (ع)، قرآن کریم و سایر کتب بزرگانمان صورت بگیرد.

آذرشب با اشاره به اهمیت بیداری سازی تمدنی در جهان اسلام گفت: قرآن کریم به این مبحث بسیار اشاره کرده و به کسب دانش و اطلاعات تأکید ورزیده است بنابراین بحث تمدنی نیز باید در محافل ما یادآوری و بیدار شود.

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی ایران و عرب در ادامه افزود: امروزه کشورهای اروپایی بسیار به حوزه علوم انسانی و تفکر در این زمینه اهمیت می‌دهند بنابراین تفکر محور فعالیت‌ها قرار گرفته است ما هم باید این امر را در جامعه خود تقویت کنیم چرا که تنها در این صورت است که به تمدن سازی و ارائه طرح در این راستا می‌رسیم.

وی با بیان اینکه به منظور ارائه طرح تمدن سازی باید از قرآن کریم و کتب ائمه (ع) استفاده کنیم، توضیح داد: مکتب اهل بیت (ع) باید به صورت یک جریان بررسی شود نه طایفه‌ای و حرکتی منقطع!

آذرشب با تأکید بر اهمیت وحدت در جامعه اسلامی اظهار داشت: شکوفایی تمدن اسلامی به وحدت نیاز دارد باید در سایه تقریب مذاهب و آینده تمدنی به وحدت توجه ویژه داشته باشیم، امروز که بیداری در جهان اسلام رخ داده و حملات سازمان یافته نیز زیاد شده است انقلاب اسلامی وظیفه سنگینی دارد که باید با وحدت دیگر کشورها به سرانجام تمدنی خود نزدیک شود.

رئیس گروه زبان و ادبیات عرب دانشگاه تهران درباره بحث افول تمدنی گفت: اگر جامعه اسلام دچار بی اخلاقی شود افول تمدنی را شاهد خواهیم بود، چرا که اینها کرامت انسانی را به خطر انداخته و همین عامل از بین رفتن تمدن می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: مؤلفه‌های تمدن سازی باید در جهان اسلام فعال باشد، اینها از گذشته و زمان پیغمبر (ص) وجود داشته و باید تلاش کنیم این مؤلفه‌ها جامعه را زنده و پویا نگه دارد.

نظر شما