شناسهٔ خبر: 33377 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

علاقه روس‌ها به خوشنویسی

هنرمند خوشنویس از تولید ۲۰ اثر نقاشی خط و احتمال برگزاری نمایشگاه‌هایی در مجلس شورای اسلامی و ابوظبی و شارجه با این آثار خبر داد و از وضعیت نامناسب گالری‌ها در مشهد سخن گفت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ غفار قنبرپور هنرمند خوشنویس درباره آخرین فعالیت‌های خود توضیح داد: آخرین نمایشگاهی که داشتم اواخر سال ۹۲ در کتابخانه ملی روسیه واقع در مسکو برگزار شد. آن زمان به دعوت سفارت ایران به روسیه رفتم و خوشبختانه آثارم با استقبال خوبی روبرو شد. روس‌ها به زبان و ادبیات فارسی علاقمند بودند و دوست داشتند خوشنویسی فارسی را یاد بگیرند.

پیشنهاد برگزاری دوره آموزش خوشنویسی به روس‌ها

وی افزود: در همین زمینه پیشنهاداتی به رایزن فرهنگی ایران در روسیه دادم تا بتوانیم یک پروژه چند ماهه و هدفمند را برای آموزش خوشنویسی برای روس‌ها برگزار کنیم. البته هنوز استقبالی از این پیشنهاد نشده است اما می‌توان آن را در یک دوره فشرده انجام داد.

این هنرمند خوشنویس درباره کارهای تازه‌اش گفت: در حال تولید آثار قرآنی هستم که فضای نقاشی‌خط دارند و از تلفیق آزادانه حروف و کلمات در آن‌ها استفاده شده است. مثلا حروف در برخی آثار به صورت زنجیروار به هم متصل می‌شوند و برخی گرایشات نوین در این آثار به چشم می‌خورد.

تولید ۲۰ نقاشی خط قرآنی برای مجلس

قنبرپور تأکید کرد: تا به حال حدود ۲۰ نقاشی‌خط تولید کرده‌ام و قرار است نمایشگاهی را در مجلس شورای اسلامی برگزار کنم. همچنین احتمال دارد نمایشگاهی از این آثار را نیز در کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون شارجه یا ابوظبی برپا کنم.

وی درباره ویژگی‌های آثارش نیز توضیح داد: از تک آیه‌های کوتاه و تاثیرگذار سوره‌های قرآن استفاده کرده‌ام. آیات سوره حمد یکی از این‌ها است. البته سعی کرده‌ام آثار فضای گرافیکی داشته باشند و دنبال این نبودم از عبارت سنگینی استفاده کنم بلکه جنبه فرمیک آثار برایم ارزشمند بود.

از پلمپ گالری‌ها تا تغییر کاربری اجباری در مشهد

این هنرمند مشهدی همچنین درباره وضعیت گالری‌ها در شهرش اظهار کرد: مشهد مسیر گذشته خودش را پیش می‌رود و حتی از قبل هم ضعیف‌تر شده است. متاسفانه کمتر اجازه کار به گالری‌های خصوصی داده می‌شود. حتی پیش می‌آید که گالری‌ها پلمپ می‌شوند. ای کاش شهرداری و وزارت ارشاد تعامل بیشتری با هنرمندان داشتند.

قنبرپور تصریح کرد: افسوس که فضای خوبی برای تبلیغات هم وجود ندارد و گالری‌دارهای انگشت‌شماری هم که کار می‌کنند صرفا به خاطر عشقی که به کار فرهنگ و هنر دارند به کارشان ادامه می‌دهند.

وی در پایان گفت: متاسفانه این دوستان نمی‌توانند هزینه‌های گالری‌هایشان را هم بدهند و حتی در چند سال گذشته چند نفر از آنها، گالری‌شان را تغییر کاربری داده‌اند. پلمپ از سوی دیگران هم که کار درستی نیست. ای کاش تعامل بهتری با هنرمندان صورت می‌گرفت اما اکنون فقط یکی دو نگارخانه دولتی هستند که کار می‌کنند.

نظر شما