شناسهٔ خبر: 33415 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

حداد عادل: اسلام به عنوان یک مکتب کامل در مورد هنر دارای نظریه است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه اسلام در مورد هنر دارای نظریه است،گفت: کارگروه هنر و معماری شورای تخصصی تحول‌وارتقاء علوم‌انسانی باید برای تربیت پژوهشگری که پیرامون فلسفه هنر اسلامی نظریه‌پردازی کند، برنامه داشته باشد.

 

خبرگزاری فارس: اسلام به عنوان یک مکتب کامل در مورد هنر دارای نظریه است

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ همایش تحول در نظام دانشگاهی هنر با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی در تهران برگزار شد.

حداد عادل در این همایش گفت: هنر به معنای تلاش برای آفرینش زیبایی با مبادی و مبانی دینی و مابعد الطبیعی کاملا ارتباط دارد.

وی افزود: به همین دلیل زندگی فردی و اجتماعی محتاج به هنر و آفرینش هنری است و اصولا هر نظام سیاسی که بخواهد یک جامعه را اداره کند، حتما باید در مورد هنر نظریه داشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: فلسفه هم باهنر ارتباط دارد و می‌توان با ابزار فلسفه به سراغ هنر و اثر هنری رفت و این سوال را مطرح کرد که از منظر معرفت شناسی درک زیبایی یک اثر هنری چه روندی دارد؟

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اسلام به عنوان یک مکتب کامل و جامع که به همه ابعاد حیات فردی و اجتماعی انسان توجه داشته است، در مورد موضوع هنر و آفرینش زیبایی دارای نظریه است.

وی افزود: از نگاه اسلام هنرمند، تصویرگر زیبایی و جمال خداوند متعال به عنوان کمال مطللق است و هر چقدر ارتباط هنرمند با این امر متعالی و کمال مطلق قوی‌تر و مستحکم‌تر باشد، آفرینش هنری وی نیز زیباتر خواهد بود.

رئیس شورای تخصصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی ادامه داد: در طول تاریخ تمدن اسلامی با این نگاه، هنرمندانی وارد عرصه آفرینش هنری شده اند که آثار هنری فاخری را خلق کرده‌اند.

حداد عادل گفت: هنر اسلامی در عین کثرت، وحدت هم دارد و صرفنظر از تفاوت اقلیم، فرهنگ در تمام آفرینش‌های هنری آفریده شده در تمدن اسلامی، یک روح واحد جاری و ساری است.

وی افزود: پژوهشگر هنر اسلامی باید بتواند این روح واحد که در همه این آثار هنری جاری است را تبیین و پیرامون آن نظریه پردازی کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: کارگروه هنر و معماری شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی، باید برای تربیت پژوهشگر هنر که بتواند در مورد فلسفه هنر و زیبایی شناسی اسلامی نظریه پردازی کند، برنامه داشته باشد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: کشف روح مندرج و مکنون در اثر هنری اسلامی و نظریه پردازی و تبیین این روح و تفکر، معنای اصلی «فلسفه هنر اسلامی» است.

وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی که سرآغاز دوران جدید و نوین حیات دینی در کشورمان است، ملت ما خواست که دیگر مقلد نباشد و اگر چیزی را هم از سایر فرهنگ ها اقتباس و اخذ میکند، این اقتباس دارای مبانی معقول باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ادامه داد: تجدد خواهی مقلدانه که در این ۱۵۰ سال اخیر دامن ملت ایران را گرفت، ضربات زیادی به حیات اجتماعی ما وارد کرد.

حداد عادل گفت: کارگروه هنر شورای تخصص تحول و ارتقاء علوم انسانی، باید پیرامون موضوعات مبتلا به آموزش هنر در کشور مانند دانشجو، استاد، برنامه‌ریزی آموزشی، برنامه ریزی درسی و ... کار کند.

وی افزود: اقلیم هنری کشور باید متعلق به ملت ایران باشد و در عین حال مکاتب هنری سایر ملل آثار هنری فاخر در سایر کشورها هم باید در کشور مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی در پایان  ادامه داد: بازنگری در مبانی علوم انسانی یک اقدام تمدن ساز است.

انتهای پیام/

نظر شما