شناسهٔ خبر: 33418 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

چاپ بزرگترین قرآن خطی جهان پس از ۴۰۰ سال

اداره کل مخطوطات آستان قدس رضوی در نظر دارد تا قرآن بایسنقری را به صورت چاپ فاکسی‌میله منتشر کند. این قرآن بزرگترین قرآن خطی جهان است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ اداره کل مخطوطات آستان قدس رضوی با همکاری دفتر آفرینش‌های هنری این مرکز در نظر دارد تا چاپ فاکسی‌میله قرآن بایسنقری را در سال جاری چاپ کند. این بزرگترین و مهمترین پروژه در دست اجرای اداره کل مخطوطات در سال جاری است.

قرآن بایسنقری بزرگترین قرآن خطی جهان است که به دستور غیاث‌الدین بایسنقر، نوه تیمور لنگ، در قرن دهم هجری قمری به خط محقق کتابت شد. هر صفحه دارای هفت سطر و به خط محقق است، که اندازه نوک قلم یک سانتی‌متر است. بین سطور، خط افقی کشیده و جدول‌سازی شده و پیرامون آیات را به صورتی ساده اما مستحکم و زیبا، و به دور از برخی پرکاری‌ها و شلوغ کاری‌های غیر ضروری، تزئین کرده‌اند.

سرنوشت این قرآن مانند بسیاری از آثار با ارزش هنری، نامشخص و مبهم و از طرفی ناخوشایند است، می‌نویسند: «در امامزاده سلطان ابراهیم پسر حضرت رضا(ع) در قوچان که بنای اولیه آن مربوط به سلطان محمد خوارزمشاه بوده است، بعضی از اوراق قرآن کریم به خط شریف میرزا بایسنقر، دیده شده است.» ظاهراً وقتی که نادرشاه افشار شهر سمرقند را فتح کرد، برخی از مردمان آن نواحی، قرآن بایسنقری را که بر سر قبر امیر تیمور گورکانی بوده برداشته، اوراق آن را متلاشی و پنهان ساخته‌اند. نادر دستور داد این اوراق را یافته و جمع‌آوری کنند.

مقدار زیادی از این اوراق پراکنده و جزوه‌های این مجموعه نایاب، جمع‌آوری می‌شود. این اوراق و جزوه‌ها را که صدمات بسیار نیز دیده بودند، در میان جهاز اشتران و استران به قوچان می‌آورند. قرآن بایسنقری در طول سده‌های مختلف از ارزش معنوی بسیاری برخوردار بوده است. پس از آن در دوره قاجار به آستان قدس رضوی وقف می‌شود. قرآن بایسنقری حدود ۲۰ سال پیش مرمت می‌شود. اقدام اخیر اداره مخطوطات آستان قدس رضوی به منظور حفظ و ارائه این نسخه خطی نفیس به علاقه‌مندان و پژوهشگران انجام می‌شود.

نظر شما