شناسهٔ خبر: 33432 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خاطرات بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینمای ایران در «دوربین، حرکت، کات»

«دوربین، حرکت، کات» با عنوان فرعی «آنچه بر من گذشت» شامل خاطرات مهدی رییس فیروز، بازیگر و کارگردان پیشکسوت سینمای ایران، از سوی انتشارات سرزمین اهورایی منتشر شد. رییس‌فیروز کارگردان فیلم‌هایی چون «رستم و سهراب»، «مروارید سیاه» و «یوسف و زلیخا» است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ کتاب خاطرات مهدی رئیس فیروز (متولد ۱۳۰۶ در تهران) کارگردان فیلمنامه نویس، تهیه کننده و بازیگر پیشکسوت سینمای ایران، با عنوان کامل «دوربین، حرکت، کات: آنچه بر من گذشت» از سوی انتشارات سرزمین اهورایی منتشر شد.

رئیس فیروز، یکی از فیلمسازان پرکار سینمای بدنه ایران (موسوم به فیلمفارسی) در پیش از انقلاب بود. وی در سال‌های پس از انقلاب، به ویژه در دهه ۷۰ در تعدادی فیلم‌ از جمله «آلما» به کارگردانی اکبر صادقی نیز به ایفای نقش پرداخت.

از میان معروفترین فیلم‌های رییس فیروز به عنوان کارگردان می‌توان به این عناوین اشاره کرد: «رستم و سهراب»، «یوسف و زلیخا»، «مروارید سیاه»، «بیست سال انتظار»، «بازی خطرناک»، «کوچ»، «دلقک‌ها»، «پیمان»، «زیر گنبد کبود»، «پایان رنج‌ها»، «رودخانه وحشی» و «ماجراجویان خشن». وی همچنین در فیلم‌هایی چون «ضربه طوفان»، «شب نشینی در جهنم»، «ترانه‌های روستایی»، «بیست سال انتظار» و...  بازی کرده است.

رئیس فیروز در کتاب «دوربین، حرکت، کات:‌آنچه بر من گذشت» به روایت زندگی هنری خود یعنی چگونگی گرایش و پیوستن به هنر سینما تا پایان دوران فیلمسازی‌اش، پرداخته است. بخش انتهایی کتاب نیز در ۴۲ صفحه خاطرات تصویری این فیلمساز، شامل عکس‌های یادگاری و عکس‌های پشتِ صحنه فیلم‌ها، را به مخاطبان ارائه می‌دهد.

این کتاب از منظر تاریخ شفاهی سینمای ایران، کتابی جذاب و مهم است. رئیس فیروز برای ورود به عالم سینما، ابتدا برای آموزش وارد هنرستان هنرپیشگی به مدیریت مهدی نامدار، می‌شود. در این هنرستان بزرگان و چهره‌های نامدار و تاثیرگذاری چون علی اصغر گرمسیری، اسماعیل مهرتاش، مطیع الدوله حجازی و... به تدریس اشتغال داشتند و قاعدتا بیان خاطرات رئیس فیروز از این چهره‌ها برای محققان تئاتر و سینمای ایران بسیار مهم است.

این کتاب متاسفانه اشکالات ویراستاری دارد. هرچند که ممکن است بیان خاطرات و یا کتاب‌های موسوم به «تاریخ شفاهی» رسم الخط خاص خود را داشته باشند اما این مساله دلیلی بر عدم نیاز به ویرایش کتاب نیست. وجود «را»ی بعد از فعل در بسیاری از جملات کتاب، یکی از این اشکالات است که باید برای چاپ دوم این کتاب برطرف شود.

«دوربین، حرکت، کات: آنچه بر من گذشت» نوشته مهدی رئیس فیروز در شمارگان هزار و ۲۰۰ نسخه، ۲۰۸ صفحه و بهای ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان از سوی انتشارات سرزمین اهورایی روانه کتابفروشی‌ها شده است.

نظر شما