شناسهٔ خبر: 33443 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیشنهاد مصونیت فعالان کرسی آزاداندیشی

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم گفت: در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها پیشنهادی مطرح کردیم که بر اساس آن برای افراد شرکت‌کننده در کرسی‌های آزاداندیشی مصونیت ایجاد شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ سید ضیاء هاشمی در نشست مشترک انجمن‌های علمی علوم انسانی با محوریت «کرسی‌های آزاداندیشی و راه‌های گسترش آن در دانشگاه و جامعه» با بیان اینکه دو کرسی آزاداندیشی و نظریه‌پردازی داریم که این دو با هم متفاوت هستند، گفت: آزاداندیشی نیاز به کرسی ندارد و باید بدون کرسی در جوامع دانشگاهی و جامعه، آزاداندیشی وجود داشته باشد.

وی افزود: اکنون آزاداندیشی به صورت کامل در دانشگاه‌ها برگزار نمی‌شود و آنطور که باید نیستند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب تاکید کرد «نباید از آزادی و مناظره ترسید»، گفت: مناظره محدودیتی در بخش‌های رسمی و نخبگی ندارد، ولی این مبحث برای نخبگان هم آنطور که باید اتفاق نمی‌افتد و آنها در کرسی‌های آزاداندیشی شرکت نمی‌کنند.

هاشمی اظهار داشت: بالاترین مقام سیاسی کشور می‌گویند مناظره و آزاداندیشی منافاتی با مسائل کشور ندارد. بعد یک عده خیال می‌کنند با گفتگوها، نظام سیاسی به خطر می‌افتد ولی مقام معظم رهبری مطرح نشدن آن را بدتر می‌دانند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم افزود: عده‌ای آزادی بیان را هتاکی و بی‌احترامی می‌دانند؛ در حالی که این‌طور نیست.

هاشمی تاکید داشت: شاید فعالیت انجمن‌های علمی کمتر از یک درصد باشد. اکثر انجمن‌ها محدودیت مالی دارند؛ به خصوص انجمن‌های علوم انسانی. باید انجمن‌های علمی را تقویت کنیم ولی این تقویت تنها نباید در حوزه مالی باشد؛ بلکه باید نقادی نیز تقویت شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم با اشاره به اینکه در دانشگاه‌ها نیاز به ترویج گفتگو داریم، گفت: اکنون ما باید با کار مشترک بتوانیم جریان نقد و نقدپردازی را ترویج دهیم. تاکنون در حوزه آزاداندیشی به صورت صفر و صدی برخورد کرده‌ایم.

هاشمی اظهار داشت: جریان نقد، نقادی و نقدپذیری باید به سکه رایج تبدیل شود و به آن عمل کنیم. در جایی که تضارب آرا وجود داشته باشد، مصداق کرسی آزاداندیشی نیز است. پس آزاداندیشی یک نیاز و هدف مشترکی است که باید در این راستا انجمن‌های علمی تقویت شود.

به گفته وی، حجاب و پوشش به عنوان یک مساله اجتماعی و آموزه دینی، سیاسی - امنیتی، سازمانی شده ولی در جایی که باید به آن پرداخته شود، مطرح نشده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم همچنین افزود: جای بحث‌هایی نظیر خانواده، طلاق، خشونت، تعاملات ایران در منطقه، آزادی و توسعه در کرسی‌های آزاداندیشی خالی است. کرسی‌های آزاداندیشی باب وسیعی دارد و باید بیش از اینها گسترش پیدا کند.

هاشمی یادآور شد: گاهی در کرسی‌های آزاداندیشی با برخی موافق نیستیم اما در هر صورت باید نقد انجام گیرد؛ حتی اگر مخالف باشد. اعتمادسازی به همین است که جریان آزاداندیشی توسعه یابد.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم عنوان کرد: فرآیند نظارتی در حوزه آزاداندیشی را حداقلی کرده‌ایم و گفتیم که هیات مرکزی نظارت مطلع شود و نظرات را اعلام کند. این هیات سه نفره متشکل از رئیس دانشگاه، رئیس نهاد نمایندگی و نماینده وزارت علوم متشکل از اینها است که باید برگزاری کرسی‌های آزاداندیش را تائید کند.

هاشمی افزود: هیات نظارت نقش حمایتی و نظارتی دارد؛ نه سلبی. به همین دلیل بند جدیدی به آیین‌نامه اضافه شده که کسانی که در کرسی‌های آزاداندیشی شرکت می‌کنند، با آنها برخورد قضایی صورت نگیرد. ما در این مسیر پیش می‌رویم و نیاز به کمک‌هایی داریم.

وی اظهار داشت: کرسی‌های آزاداندیشی فرآیند خاص خود را دارد و نگاه ما هم ترویجی است. ضمن اینکه باید در این زمینه حمایت‌ شویم. دانشگاه بدون آزاداندیشی، دانشگاه نیست، حتی مدرسه هم نیست. باید در زمینه آزاداندیشی خود را تقویت کنیم و به سمت قرارگیری کرسی‌های آزاداندیشی برویم.

هاشمی همچنین گفت: ۳۱۲ کرسی آزاداندیشی در سال ۹۳ برگزار شده است که مصداق واقعی کرسی را داشته‌اند. بر اساس هدفگذاری باید سالانه کرسی‌های آزاداندیشی سه برابر شود و بنا داریم که امسال این تعداد را به یک عدد چهار رقمی برسانیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم اظهار داشت: اولویت وزارت علوم، تقویت کرسی‌های آزاداندیشی است و بنا داریم تا زمینه‌ها و بسترهای آن را فراهم کنیم تا در این زمینه تقویت شویم. موانع را بر سر راه کرسی‌های آزاداندیشی برطرف کنیم.

نظر شما