شناسهٔ خبر: 33450 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

لاله‌زار برای سریال «شهرزاد» حسن فتحی بازسازی می‌شود

گروه هنری سریال «شهرزاد» مغازه‌ها و خیابان لاله‌زار شهرک سینمایی را بار دیگر طراحی کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ «شهرزاد» بار دیگر در شهرک سینمایی غزالی «لاله‌زار» دهه‌ی سی را زنده کرد.

این مجموعه که این‌روزها در میانه‌ی فیلمبرداری خود است برای تصویربرداری بخشی از قسمت‌های خارجی قرار است طی یکی دو هفته‌ی آینده به شهرک سینمایی غزالی برود. گروه هنری و طراحی صحنه‌ی این سریال اما زودتر از سایر گروه به شهرک سینمایی رفتند و دست به بازسازی وسیع بخشی از آن از جمله خیابان لاله‌زار زدند که یکی از مهم‌ترین خیابان‌های تهران در دهه‌ی سی و البته یادگاری علی حاتمی برای سینما است.

گروه هنری شهرزاد مغازه‌ها و خیابان لاله‌زار شهرک سینمایی را بار دیگر طراحی کرده و علاوه‌بر بازسازی برخی از ساختمان‌های داخل این خیابان از جمله گراندهتل و سینما تابان و جواهری غازاریان، در این خیابان بیش از سی مغازه‌ی جدید را که در دهه‌ی سی در خیابان لاله‌زار شناخته شده بودند به این خیابان اضافه کردند. دفتر «روزنامه‌ی باختر امروز» که دکتر حسین فاطمی آن را منتشر می‌کرد یکی از ساختمان‌هایی است که در شهرک سینمایی غزالی برای مجموعه‌ی شهرزاد ساخته شده است. صفحه‌فروشی بتهوون که در سال ۱۳۳۲ توسط مرحوم کریم چمن‌آرا در لاله‌زار شروع به کار کرد نیز یکی دیگر از مغازه‌هایی است که در خیابان لاله‌زار ساخته شده است. خیابان لاله‌زار تنها بخش از شهرک غزالی نیست که تیم هنری و طراحی مجموعه‌ی شهرزاد آن را بازسازی کرده است.

ایده‌ی ساخت شهرک سینمایی غزالی در سال ۱۳۵۸ توسط شادروان علی حاتمی و ولی‌ا... خاکدان مطرح شد. حاتمی در آن زمان ایده‌ی ساخت شهرکی سینمایی را برای مجموعه‌ی تلویزیونی که به تهران دهه‌ی بیست مربوط بود، داشت. ایده‌ای که بعد از انجام مطالعاتی که روی شهرک سینمایی چینه‌چیتا داشت با طراحی جانی کورتینا یکی از مشهورترین طراحان ایتالیایی و گروه بزرگ او در مقیاس یک به صد آماده و بعد از مکان‌یابی در زمینی حدود ۱۰هکتار اجرا شد. در طراحی اولیه‌ی خیابان‌های اصلی تهران قدیم یعنی خیابان لاله‌زار و میدان توپخانه و خیابان اکباتان بازسازی شد. حاتمی بعدها برای فیلم جهان پهلوان، محله‌ی خانی‌آباد را نیز به این شهرک اضافه کرد.

 

این شهرک سینمایی یادگاری مهم علی حاتمی بود که فضای مناسب آن امکان ساخت دکورهای سریال‌های تازه‌ای را می‌داد. اما این نخستین بار است که بعد از چندین سال بخشی از تهران قدیم آن بازسازی چنین گسترده‌ای را شاهد است.

داستان مجموعه‌ی شهرزاد در سال ۱۳۳۲ آغاز می‌شود و تلفیقی از تاریخ، عاشقانه‌ها و رقابت بر سر قدرت در این دهه را به نمایش می‌گذارد. برای ساخت این مجموعه که یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌هایی است که در چندسال گذشته در بخش خصوصی تولید شده است، بیش از ۱۰۰ لوکیشن بازسازی شده و به شکل دهه‌ی سی بازگردانده شده است.

داستان سریال «شهرزاد» توسط حسن فتحی با همراهی «نغمه ثمینی» نوشته شده است. در «شهرزاد» سه‌نسل از ستاره‌های شناخته‌شده‌ی تئا‌تر، سینما و تلویزیون در کنار یکدیگر قرار گرفته و داستان آن را بازگو می‌کنند. علی نصیریان، ترانه علیدوستی، شهاب حسینی و مصطفی زمانی، ابوالفضل پورعرب، جمشید هاشم‌پور، محمود پاک‌نیت، مهدی سلطانی، سهیلا رضوی، فریبا متخصص، پری‌ناز ایزدیار، نسیم ادبی، رامین ناصرنصیر، امیرحسین رستمی، هومن برق‌نورد، غزل شاکری و گلاره عباسی از بازیگران سریال «شهرزاد» هستند.

قسمت‌های میانی این مجموعه در حال حاضر در مرحله‌ی فیلمبرداری است، و به‌طور هم‌زمان قسمت‌های فیلمبرداری‌شده‌ی ابتدایی آن در حال صداگذاری و تدوین است.

مدیریت تصویربرداری مجموعه‌ی «شهرزاد» را افشین احمدی بر عهده دارد و تدوین هم‌زمان آن را مهدی حسینی‌‌وند انجام می‌دهد. مدیر صدابرداری این مجموعه خسرو کیوان‌مهر و طراحی صحنه‌ی آن بر عهده حسن روح‌پروری است. همچنین طراحی لباس این سریال تاریخی با مدیریت ژاله زکی‌زاده انجام شده است. مجموعه‌ی «شهرزاد» به تهیه‌کنندگی سیدمحمد امامی و سرمایه‌گذاری سیدمحمدهادی رضوی و سیدمحمد امامی از نیمه‌ی مردادماه ۱۳۹۴ روانه‌ی شبکه‌ی خانگی خواهد شد.

نظر شما