شناسهٔ خبر: 33501 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

«نظام سیاسی در اندیشه سید ابوالاعلی مودودی» خواندنی می‌شود

«نظام سیاسی در اندیشه سید ابوالاعلی مودودی» عنوان کتابی است که از سوی انتشارات امیرکبیر روانه بازار نشر می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایبنا؛ مهدی ساروخانی، مدیر بخش تحقیقات و چاپ انتشارات امیرکبیر گفت: کتابی با نام «نظام سیاسی در اندیشه سید ابوالاعلی مودودی» به قلم سید مهدی علیزاده موسوی از سوی این انتشارات زیر چاپ است.

وی در توضیح محتوای «نظام سیاسی در اندیشه سید ابوالاعلی مودودی» گفت: با توجه به این‌که شخصیت مورد بحث کتاب از تاثیرگذاران معاصر در شبه قاره هند است و فعالیت‌های وی به تاسیس حزب بزرگ «جماعت اسلامی» در پاکستان انجامید، آراء و نظرات وی تاثیرات بسیاری بر اندیشمندان سیاسی جهان اسلام داشت.

ساروخانی ادامه داد: نویسنده این نوع نگرش را با نگاهی به دغدغه امروز جهان اسلام که تفسیر‌ها و قرائت‌های تند تکفیری‌ها از اسلام است، مورد توجه قرار داده است و نوع نگاه و پشتوانه کلامی مودودی به نظریه‌های سیاسی اسلام را بدیل خوبی برای جوامع سنی مذهب می‌داند.

سیدابوالاعلی مودودی، متولد ۱۹۰۳ در اورنگ‌آباد از ایالت حیدرآباد هند، نخستین اثر مهم‌اش را با عنوان «جهاد در اسلام» در سال ۱۹۲۷ در شماره‌های متوالی یک روزنامه می‌نوشت. چند سال بعد، او ماهنامه‌ای تحت عنوان ترجمان القرآن که به ترجمه و تفسیر قرآن اختصاص داشت منتشر کرد و تا پایان زندگی‌اش در سال ۱۹۷۹ به انتشار آن ادامه داد. تفکرات و اندیشه‌های مودودی، متعلق به جریانی است که بنیادگرا خوانده می‌شود. این جریان در واکنش به مدرنیته شکل گرفته و معتقد به بازگشت به سنت‌های اصیل اسلامی بدون هرگونه وسوسه برای انطباق آن با آموزه‌های بشری است. مودودی تاکید دارد که اسلام واجد قوانین متعدد و گوناگونی برای نظام اجتماعی و مدنی است.

به گفته مدیر بخش تحقیقات و چاپ انتشارات امیرکبیر، کتاب «نظام سیاسی در اندیشه سید ابوالاعلی مودودی» در ۲۸۸ صفحه، قطع رقعی به بهای ۱۱۰ هزار ریال روانه بازار نشر می‌شود.

نظر شما