شناسهٔ خبر: 33547 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ابراهیم فیاض: دوای درد اباحه گرایی مدرن، حکمت اسلامی است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه راه حل بسیاری از مشکلات دنیای امروز توجه به حکمت اسلامی است، گفت: برای جلوگیری از اباحه‌گرایی مدرن نیازمند حکمت اسلامی هستیم.

بع گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ ابراهیم فیاض عضو هیئت علمی دانشگاه تهران درباره ضوررت توجه به بحث سبک زندگی گفت: نخستین نکته در توجه به بحث سبک زندگی، توجه به فطرت انسان است چرا که اگر به فطرت بازنگردیم نمی‌توانیم تعریف صحیحی از سبک زندگی اسلامی ایرانی ارائه دهیم.

وی با اشاره به اینکه عقلانیت نقطه کانونی تفکر پیشرفت گرایی است، توضیح داد: انسان پیشرفت مدار و عقلانیت محور به طور کلی باید بتواند تفکر سودجویانه خود را کنترل کند، چرا که سودجویی جزو فطرت انسان است و انسان نباید اجازه دهد در مسیری بیافتد که تنها به سود خود فکر کند و تنها موفقیت خود را در نظر بگیرد.

فیاض با بیان اینکه در بحث از پیشرفت مداری باید گام‌های بلندتری در حوزه نظری برداریم، توضیح داد: پیشرفت در سبک زندگی اسلامی ایرانی مدنظر است و باعث موفقیت ما می‌شود، منتها این پیشرفت بدون محور قرار دادن علوم انسانی شدنی نیست، در این زمینه باید میزان مقالات و تولیدات انسانی‌مان را فراتر ببریم و در این مسیر به تولید بهتر برسیم.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه نگاه زندگی محور در سبک زندگی اسلامی ایرانی باید مدنظر قرار بگیرد، افزود: یکی از نقاط منفی که امروز در سبک زندگی ما رسوخ کرده عرفی گرایی شدن است، نباید اجازه دهیم که برخی فناوری‌ها زندگی ما را عرفی کند.

وی در ادامه یادآور شد: طرفداران این روش در پس مباحث زندگی محوری، اباحی گری را ترویج می‌دهند، در نهایت نباید اجازه دهیم که به اباحه گرایی بیافتیم و تنها راه کار نیز همان است که ابتدا گفتم و توجه به فطرت‌گرایی است.

فیاض، راهکار مهم برای جلوگیری از اباحه گرایی سبک زندگی را توجه به حکمت اسلامی به شمار آورد و گفت: در مسیر حکمت گرایی توجه به غریزه و فطرت الهی به عنوان اصل زندگی مطرح است منتها نباید از حالت تعادل خارج شد ، باید بتوانیم در جامعه تعادلی بین عرفان، فلسفه و حکمت برقرار کنیم.

نظر شما