شناسهٔ خبر: 33553 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

ایرانشناسان روس با حدادعادل دیدار کردند

رییس بنیاد سعدی در دیدار با دو ایران­شناس روسی گفت: باتوجه به اینکه سنت ایران­شناسی در روسیه بسیار قوی است پژوهشگران آن نیز برای آموزش زبان فارسی می توانند به بنیاد سعدی مراجعه کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ در این دیدار که با حضور معاون امور بین­ الملل بنیاد سعدی برگزار شد، دکتر غلامعلی حداد عادل رییس بنیاد سعدی با اشاره به شباهت فعالیت بنیاد سعدی با بنیاد روسکی میر در روسیه، گفت: بنیاد سعدی در کنار آموزش زبان فارسی به غیر فارسی زبانان و نسل دوم و سوم ایرانیانی که در کشورهای دیگر زندگی می­ کنند، درحال تالیف کتاب­ های آموزش زبان فارسی با روش­ های نوین است.

دیدار حداد عادل با ایرانشناسان روس

وی افزود: در واقع بنیاد سعدی پایگاهی است برای همه کسانی که به آموزش زبان فارسی علاقمند هستند بنابراین خوشحال می شویم با استادان زبان فارسی در روسیه بیشتر آشنا شده و در ارتباط باشیم و اگر نیازی داشتند برطرف کنیم.

وی به تالیف «فرهنگ جامع زبان فارسی» در چندین مجلد در فرهنگستان زبان و ادب فارسی اشاره کرد و گفت: همچنین پیکره­ای از واژگان زبان فارسی درست کرده و به رایانه داده ایم تا هر لغتی را که بخواهید جستجو کنید که رایانه اعلام می­کند از قرن پنجم تا امروز در چه کتاب هایی این لغت آمده و چندبار تکرار شده است.

رییس بنیاد سعدی با اشاره به چاپ کتاب ۵ جلدی آموزش زبان فارسی که در معاونت آموزش و پژوهش این بنیاد در دست تألیف است، گفت: همچنین اخیرا کتاب «سلام فارسی» که آموزش زبان فارسی برای مردم صربستان است به چاپ رسیده است.

در این دیدار سیدمحمدرضا دربندی معاون امور بین­ الملل بنیاد سعدی نیز به برخی از فعالیت­ های بنیاد از جمله برگزاری دوره های دانش افزایی کوتاه مدت برای استادان و دانشجویان به صورت منطق ه­ای و کشوری و دوره­ های بلند مدت یک ماه از سراسر جهان اشاره کرد و افزود: هرساله بنیاد سعدی یک دوره دانش افزایی با تعداد زیادی دانش آموخته زبان فارسی و دانشجویان از سراسر دنیا برگزار می­ کند که امکان پذیرش دانشجویان واجد شرایط از روسیه نیز در این دوره­ ها وجود دارد.

در ابتدای این دیدار دکتر کرمی عضو هیات علمی گروه مطالعات روسیه دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ضمن معرفی میهمانان، هدف دیدار با مسئولان بنیاد سعدی را آشنایی و ارتباط بیشتر با نسل جدید ایران­ شناسان روسیه بیان کرد. همچنین دکتر زهرایی استاد زبان روسی در دانشگاه نیز به سابقه ارتباط دانشگاهی ایران و روسیه پرداخت.

خانم دکتر ناتالیا چالیسوا استاد و پژوهشگر دانشگاه علوم انسانی روسیه نیز ضمن سپاس از فراهم آوردن فرصتی برای بازدید از بنیاد سعدی، با اشاره به همکاری اش با لیلا لاهوتی، فرزند ابولقاسم لاهوتی شاعر معروف، گفت: در این همکاری توانسته ­ایم تاریخ و ادبیات فارسی ایران از دوره رودکی تا قبل از معاصر را در انستیتو شرق­ شناسی گردآوری کنیم.

سپس آقای دکتر آرسنی ویدرین از ایران­شناسان دانشگاه سنت پترزبورگ نیز به بیان فعالیت­ های خود و پژوهشگر حوزه زبان­ های ایرانی و زبان اوستیایی خود پرداخت.

نظر شما