شناسهٔ خبر: 33631 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هنر باعث ماندگاری فرهنگ، تاریخ و هویت است

محمود صلاحی با حضور در هفتمین آیین معرفی نگارخانه‌های برتر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در جمع هنرمندان و متولیان نگارخانه‌ها، اقتصاد هنر را رکن اساسی ماندگاری هنر دانست و افزود: هنر باعث ماندگاری فرهنگ، تاریخ و هویت ماست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ هفتمین آیین انتخاب نگارخانه‌های برتر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران صبح امروز با حضور محمود صلاحی رئیس، امیر عبدالحسینی معاون هنری، مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، احمدرضا دالوند، عباس مشهدی‌زاده، رضا نامی، محمود اسعدی، علی شیرازی و نعمت‌الله کیکاووسی و جمعی از هنرمندان و مسئولان موزه‌ها و نگارخانه‌های سازمان فرهنگی هنری برگزار شد.

صلاحی در ابتدای سخنان خود در این مراسم گفت: بدون تردید ماهیت ایران و تاریخ ایران در پیدایش هنر نقش جدی دارد. ایران مهد تمدن است و زمانی که تنها چند حوزه تمدنی وجود داشت، ایرانی یکی از مهم‌ترین جایگاه‌های تمدن بود.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در ادامه با اشاره به گنجینه عظیم هنرمندان در ایران گفت: این ملت بزرگ هنرمندان به‌نامی در همه جلوه‌های هنری داشته است. کسانی که اگر بخواهیم تنها چند دقیقه درباره آن‌ها حرف بزنیم، سال‌ها طول می‌کشد. حتی فردوسی که امروزه ما او را یکی از عظیم‌ترین قله‌های فرهنگ و هنر ایران می‌دانیم، در زمان خودش شناخته شده نبود؛ نمونه کوچکی از بی‌مهری‌های به او، برخوردی است که سلطان محمود غزنوی با او داشت؛ ما باید برخوردمان را با هنرمندان تغییر دهیم و قدر این گنجینه‌ها را در زمان حیات‌شان بدانیم.

وی در ادامه توجه به همه هنرمندان در هر سطحی را مهم‌ترین نکته در کار هنری خواند و تاکید کرد: مهم‌ترین نقدی که در خصوص توجه به هنرمندان وجود دارد این است که، اگر توجهی هم باشد تنها قله‌ها را می‌بینیم، درحالی که اگر دامنه نبود قله‌ای هم وجود نداشت. باید جایگاهی برای ارائه آثار همه هنرمندان در هر سطحی داشته باشیم اما نکته مهم در ارائه این آثار تفکیک است. باید به هنرمندان در هر سطح و سنی توجه کنیم.

محمود صلاحی اضافه کرد: کشورهایی در رشته‌های ورزشی موفق‌اند که ورزش در عموم مردم آن‌ها ریشه دوانده باشد. ما باید هنر را در خانواده‌ها و در دل مردم ببریم. البته که آموزش در هر رکنی حرف اول را می‌زند.

صلاحی در ادامه ضمن اشاره به نگاه کمیتی به هنر، یادآور شد: کمیت و کیفیت هر دو لازم و ضروری‌اند. به نظر من ۵ هزار متر نگارخانه برای تهران با این جمعیت، محدود است. ۳۴ فرهنگسرا برای این ابر کلان‌شهر، تعداد زیادی نیست. باید رو به جلو حرکت کنیم چه در خصوص کمیت‌ها و چه در کیفیت!

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اجرای طرح «نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر» را از موفق‌ترین پروژه‌های شهرداری تهران در حوزه فرهنگ و هنر دانست و گفت: این طرح یک اتفاق تاریخی بود؛ اما به آن با دید یک تجربه نگاه کنید. حتما این اتفاق باز هم البته با حضور هنرمندان و با مشورت آنان انجام خواهد شد و باید به همین طریق هنر را وارد زندگی مردم کنیم. باید به مدیریت شهرداری تهران خسته نباشید بگوییم که در کنار فراموش نکردن مسائل عمرانی که منجر به تحسین همه جهان از شهردار تهران شده است، فرهنگ را فراموش نکرده است.

وی در ادامه احساس و دغدغه را یکی از مهم‌ترین مولفه‌های کارکنان نگارخانه‌ها دانست و گفت: اکثر کسانی که متولی گالری‌ها و موزه‌های سازمان فرهنگی هنری هستند، فارغ التحصیلان رشته‌های هنری‌‌اند، یعنی دغدغه‌های هنری دارند؛ این ما هستیم که باید احساس آن‌ها را حفظ کنیم، نباید بگذاریم که دچار روزمرگی‌ شوند و حرفه هنری خودشان را کارمندی ببینند. ما اگر ایرادی در آن‌ها می‌بینیم باید با استفاده از آموزش‌های استادان مطرح، آن را مرتفع کنیم.

دکتر صلاحی اقتصاد هنر را رکن اساسی ماندگاری هنر دانست و اضافه کرد: هنر باعث ماندگاری فرهنگ، تاریخ و هویت ماست؛ و اگر می‌خواهیم هنر را ماندگار کنیم باید اقتصاد را هم در کنار این موضوع‌ها قرار دهیم. حتما باید نمایشگاه فروش محصولات هنری و فرهنگی وجود داشته باشد، حتما باید مردم را برای خرید آثار اصیل هنری تشویق کرد. هنرمند باید از این راه کسب درآمد کند تا منزوی نشود، تا بتواند زندگیش را اداره کند. ما هم باید یکی از قطب‌های اصلی خرید و نمایش آثار هنری باشیم. رویش در هنر هرچه بیشتر باشد، ثمر بخش‌تر است.

وی افزود: حتما اگر آثار اصیل هنری ایران در خارج از کشور حضور داشته باشد و بدرخشد، برد کرده‌ایم؛ حتما اگر مردم هنر را بهتر از پیش درک کنند، برد کرده‌ایم و اگر مردم در خانه‌هایشان اثر هنری داشته باشند، ما برده‌ایم.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در پایان رسانه‌ها را یکی از مهم‌ترین متولیان ارتقای فرهنگ دانست و اضافه کرد: چرا نباید مردم آمار و برنامه‌های کتابخانه‌ها، خانه فرهنگ‌ها، موزه‌ها و نگارخانه‌های تهران را داشته باشند؟ باید انرژی بیشتری در معرفی ظفیت‌های فرهنگی هنری به مردم صرف کنیم و رسانه‌ها خاصه رسانه‌هایی که ویژه تهران هستند، باید بیش از این‌ها به هنر و فرهنگ مردم پایتخت ارج نهند.

در پایان این مراسم از مسئولان ۹ نگارخانه برتر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تقدیر شد و از آخرین اثر علی شیرازی رونمایی شد. این اثر با رنگ فیروزه‌ای نام‌های ائمه را به تصویر کشیده که نام مبارک حضرت علی(ع) در آن بزرگتر نوشته شده و در اندازه دو متر در دو متر با تکنیک اکریلیک اجرا شده است.

نظر شما