شناسهٔ خبر: 33636 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

خرافه و جامعه دینی

خرافه باوری عامل کژکارکردی است که امروزه نگاه نگران اندیشمندان را به خود می خواند؛ رواج خرافه اینک به مسأله ای آسیب زا بدل گشته و دلواپسی نخبگان، سیاستگذاران و عالمان در دین را پدید آورده است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ کتاب "خرافه و جامعه دینی" به قلم سیدرضا کلوی با همکاری مشترک کانون اندیشه جوان و انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.

بر اساس این گزارش، در بخشی از این کتاب عنوان شده است: مهم ترین راهکار جلوگیری از گسترش خرافات، اظهار علم از جانب عالمان است و آموزش و تزریق معرفت صحیح به جامعه بسیار کلیدی است. خرافه باوری عامل کژکارکردی است که امروزه نگاه نگران اندیشمندان را به خود می خواند. رواج خرافه اینک به مسأله ای آسیب زا بدل گشته و دلواپسی نخبگان، سیاستگذاران و عالمان در دین را پدید آورده است.

در جامعه دینی، خرافه پیوسته در رصدهای آسیب شناختی است. زیرا با رواج خرافه باوری، باز تولید و کژتابی آموزه های دین و آن گاه بدعت و تحریف بستری فراخ می یابد.

این گفت و گو با رویکردی دینی و اجتماعی به زوایای مهم و پنهان خرافه پرداخته؛ دریچه ای می گشاید به مسائلی چون: مفهوم شناسی و گونه شناسی؛ خاستگاه های فردی و اجتماعی؛ پیامدها؛ راهکارها؛ و خرافه در جوامع مدرن.

این گزارش می افزاید: این کتاب در صدد است تصویری عمیق از نسبت خرافه و دین ارائه کند. عقل مدرن با تبعیت از مؤلفه های دوران روشنگری، داعیه پالایش اندیشه بشر از خرافات را سر داده است؛ اما معیار، خرافه را اثبات ناپذیری توسط عقل جزیی نگر قلمداد کرده و بدین ترتیب بسیاری از آموزه های وحیانی را که امکان اثبات توسط عقل جزیی ندارد خرافه می پندارد. "

گفتنی است، کتاب "خرافه و جامعه دینی" در ۱۴۴ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و بهای ۱۰۰۰۰ تومان به تازگی روانه بازار کتاب شده است.

نظر شما