شناسهٔ خبر: 33641 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

امروز جهان اسلام بار دیگر مخاطب «اقبال» است

مومنی شریف با بیان اینکه اقبال لاهوری درد مسلمانان را تشخیص داد و درمان آن را معرفی کرد، گفت: اقبال با قرآن کریم مأنوس بود و در مورد ائمه اطهار عشق می ورزید و در مورد آنها شعر می سرود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ حسین مومنی شریف، رییس حوزه هنری دیروز ۱۷ خرداد در نشست رسانه ای همایش بین المللی بزرگداشت اقبال لاهوری که در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد، گفت: حضور دکتر افتخار حسین رییس سازمان فرهنگی اکو فرصت مغتنمی برای تعامل فرهنگی و ادبی ما با شبه قاره است.

مومنی شریف علامه اقبال لاهوری را از شگفتی های حوزه اندیشه و تفکر اسلام و زبان ادبیات فارسی دانست و افزود: اقبال لاهوری در علوم مختلف تبحر داشت، ایشان حقوقدان و جامعه شناس بود، در تاریخ تبحر داشت و به بیش از ۹ زبان تسلط داشت.

رییس حوزه هنری با اشاره به اینکه زبان فارسی زبان مادری اقبال نبود، بیان کرد: اقبال لاهوری زبان فارسی را برای بیان اندیشه های خود انتخاب کرد. شعر علامه در زمره بهترین شعرهای زبان فارسی است.

مومنی شریف خاطرنشان کرد: اقبال لاهوری از بی هویتی مردم و ذلت و ظلمی که به مسلمانان وارد می شد، رنج می برد. اقبال ایران را دوست داشت اما نتوانست به ایران سفر کند.

وی با بیان اینکه اقبال بهترین شعرها را در وصف مردم ایران سروده بود، تصریح کرد: در روزگار رضاخانی اقبال لاهوری ایران را زندانی با دیوارهای بلند می دانست و بشارت می داد که مردی می آید و زنجیرها را می گسلد.

رییس حوزه هنری اظهار داشت: نوه اقبال لاهوری می گفت انقلاب اسلامی آرمان و آرزوی اقبال بود که در ایران تحقق یافت. اقبال لاهوری روزگاری در وصف جوانان ایرانی شعر می گفت و صدایش در ایران شنیده نمی شد اما امروز نام ایشان در ایران شنیده می شود و همه ایشان را می شناسند.

وی با بیان اینکه امروز جهان اسلام بار دیگر مخاطب اقبال است، گفت: در روزگاری که استعمار نو و جاهلیت مدرن جنگ های نیابتی راه می اندازد و شعله اختلاف بین مسلمانان را به وجود می آورد اقبال جهان اسلام را به وحدت و تشکیل امت واحده را می خواند.

وی بیان کرد: امیدوارم همایش اقبال لاهوری بتواند در شناخت اقبال بین جوانان، متفکران و مردم ایران اثر داشته باشد و مردم با اقبال، اندیشه ها و آثارش آشنا شوند.

رییس حوزه هنری خاطرنشان کرد: اقبال درد جوامع مسلمان را تشخیص داد و درمان آن را معرفی کرد. علامه اقبال به ائمه عشق می ورزید، در مورد آنها شعر می گفت، به قرآن تسلط داشت و با قرآن مأنوس بود؛ این درسی برای هنرمندان و جوانان ماست که باید به کجاها تمسک جویند.

وی با بیان اینکه اقبال بر گردن نسل گذشته و ما حق دارد، اظهار داشت: تذکرات اقبال برای بیداری ما موثر بوده است، دانشگاه ها باید نسبت به معرفی اقبال و اندیشه هایش اهتمام بورزند و حق اقبال را ادا کنند.

نظر شما