شناسهٔ خبر: 33665 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری همایش اخلاق سیاسی از منظر قرآن و عترت (ع)

همایش اخلاق سیاسی از منظر قرآن و عترت با محورهایی همچون معیارهای اساسی اخلاق در حکومت و نظام اسلامی، مبانی اخلاق سیاسی از منظر امام خمینی(ره) برگزار می شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ حسین عباس زاده پهلوان، مدیر موسسه قرآن و عترت (ع) فضیلت وحی با اعلام خبر برگزاری همایش «اخلاق سیاسی از منظر قرآن و عترت (ع)» در ادامه سلسله همایش های سبک زندگی اسلامی ایرانی در سال جاری، گفت: اخلاق سیاسی رمز اصلی همدلی و همزبانی است که اگر بتوانیم در ترویج و تبیین آن از منظر قرآن و عترت (ع) گام جدی برداریم، نتیجه آن تحقق شعار سال است که توسط مقام معظم رهبری طرح شده یعنی همدلی و همزبانی.

وی با بیان اینکه این همایش، در سه مرحله برگزار می شود، افزود: مرحله نخست با رونمایی از پوستر همایش و برگزاری سخنرانی و میزگرد در ماه مبارک رمضان در نمایشگاه قرآن برگزار می شود و مرحله دوم در پایان تابستان و با مشارکت مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی به صورت تخصصی برگزار شده و مرجله نهایی نیز در پاییز و با مشارکت وزارت کشور، احزاب، گروه ها و رجال سیاسی سراسر کشور برگزار می شود.

پهلوان هدف از برگزاری این همایش را آشنایی و مراجعه جامعه به سیره اهل بیت علیهم السلام، شیوه گفتمانی و اخلاق سیاسی برگرفته از سنت ایشان و پیاده کردن آن در زندگی خود دانست و تصریح کرد: با مراجعه به تاریخ مشاهده می شود پیامبر اسلام (ص) و معصومین علیهم السلام، گفتمانی را در پیش می گرفتند که اخلاق مدارانه بود و می توان بحث های تخصصی اخلاق سیاسی فراوانی از آنها استخراج کرد.

وی نقش اخلاق سیاسی را در ایجاد همدلی و همزبانی، مهم و حیاتی خواند و عنوان کرد: رهنمودهای مقام معظم رهبری در زمینه همدلی و همزبانی و رعایت اخلاق سیاسی، اعم از اخلاق رسانه و رعایت حقوق افراد در رسانه ها و جامعه و تبیین تقوای سیاسی از محورهای اصلی این همایش ها هستند.

وی با تاکید بر اینکه اهل بیت علیهم السلام اعتدال را در همه زمینه ها رعایت می کردند، ابراز کرد: در این راستا امیرمومنان علی (ع) می فرمایند: «سخن نیک، بین دو صفت بد قرار گرفته است؛ نخست زیاده گویی و دیگری سکوت. زیاده گویی نشانه یاوه سرایی است و سکوت نشان عجز و درماندگی است و سخن نیک گفتن همان کم حرفی است که انسان بصورت مختصر کلامش را بگوید».

به گفته وی معیارهای اساسی اخلاق در حکومت و نظام اسلامی، مبانی اخلاق سیاسی از منظر امام خمینی(ره)، اخلاق وحدت و تکیه بر مشترکات (انقلاب، نظام ولایت فقیه و قانون اساسی) و شاخص های اخلاق سیاسی در آینده پیش رو از محورهای تخصصی این همایش اعلام شده است.

مدیر موسسه قرآن و عترت (ع) فضیلت وحی در پایان یادآور شد: علاقه مندان به حضور در همایش اخلاق سیاسی از منظر قرآن و عترت (ع) از تیرماه می توانند با مراجعه به نشانی الکترونیکی www.fazilat۲۰۱۵.ir  ثبت نام کنند.

نظر شما