شناسهٔ خبر: 33682 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

فرزندان پدران علاقمند به فضای مجازی کتاب‌خوان نمی‌شوند

نتایج تحقیق یک موسسه فرهنگی نشان می‌دهد پدرانی که به طور وسواس‌گونه عادت به استفاده از تبلت، اینترنت و فضاهای مجازی دارند کودکانی کتاب‌خوان تربیت نمی‌کنند و عادات بد خود را به فرزندانشان القا می‌کنند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ دایانا جراد مدیر موسسه فرهنگی تراست می‌گوید تحقیقات ما در سالهای اخیر نشان می‌دهد که تقلید از رفتار پدران به عنوان عنصر فعال‌تر در خانه یکی از مهمترین اتفاق‌هایی است که موجب جدایی کودکان از مطالعه کتاب و علاقه آنها به ادبیات شده است.

وی افزود: پدرانی که در خانه بیشترین فرصت خود را با ابزارهای الکترونیکی، گوشی موبایل، ای پد، تبلت و حضور در فضای مجازی می‌گذرانند کودکانی تربیت می‌کنند که عادت‌ها و رفتارهای آنها را در آینده تحویل‌شان می دهند. بر اساس اطلاعاتی که در این پژوهش در اختیار جراد قرار گرفته پدران در خانواده‌ها خیلی راحت و سریع از تلویزیون به تبلت و از تبلت به گوشی موبایل‌شان مشغول می‌شوند و هرگز به اندازه مادران در خانه به مطالعه مشغول نیستند و با فعالیت‌هایی که از دید بچه‌ها جذابیت‌ بیشتری دارند می‌پردازند. همین امر موجب می‌شود تا بچه‌ها بیشترین الگوی رفتاری‌شان را از پدرشان بگیرند. این در حالی است که این گروه از پدران مشارکت کمتری برای خواندن کتاب داستان یا داستان کوتاه در اوقات پیش از خواب فرزندانشان دارند.

این در حالی است که پدران علاقمند به استفاده از تبلت، لب تاب یا گوشی همراه از این ابزار برای مطالعه کتاب به صورت آنلاین یا پی دی اف استفاده نمی کنند و هیچ کدام خودشان را کتاب‌خوان های الکتریکی سرگرم نمی کنند.

آمار موسسه تراست نشان می‌دهد که از جمع خانواده‌‌هایی که در این موسسه مورد بررسی قرار گرفتند تنها یک چهارم پدران جوان برای فرزندان‌شان کتاب می‌خوانند در حالی که آمار مادران جوانی که مطالعه می کنند و برای فرزندشان هم کتاب می خوانند 60 درصد است.

وی گفت با توجه به این شرایط اگر چاره‌ای نیاندیشیم به زودی با نسلی مواجهه می‌شویم که حتی با ابزار جدیدی که در دست دارند کتاب مطالعه نمی کنند.

نظر شما