شناسهٔ خبر: 33691 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

هنرمندان لهستانی براساس شعرهای مولانا «موسیقی ایرانی» می‌نوازند

کنسرت «قلب‌ها» براساس اشعارمولانا و با حضور هنرمندان لهستانی ماریوش کلوه توسط سفارت جمهوری لهستان در فرهنگسرای ارسباران برگزار می‌شود.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ کنسرت «قلب‌ها» براساس اشعارمولانا با حضور هنرمندان لهستانی ماریوش کلوه (آهنگسازی، تنظیم، آواز، دکلمه، رباب، تنبور، سه تار)، آنا مارچینوفسکا(دف) یاتسک ژبرو (نی) و هنرمند میهمان سیاوش عبدی( تنبک) توسط سفارت جمهوری لهستان در تهران جمعه ۲۲خرداد ساعت ۱۷ در فرهنگ سرای ارسباران برگزارمی شود.    

اشعاربازآمدم، مرده بدم زنده شدم، آمدبهارجان ها، وه چه بی رنگ و بی نشان که منم، بنمای رخ، امروز چنانم، یارمرا و بیابیا دلدار از اشعارمولانا دراین برنامه اجرا می شود.

اشعار عرفانی مولانا جلال الدین رومی الهامی است برای پدیدارشدن شعر- موسیقی تحت عنوان “w mgnieniu stow”  که در گذرکلمات به نوعی ادای احترام ما به این عارف بزرگ است، شاعری محبوب در سراسر جهان که قدر آثار وی را نه تنها دردایره فرهنگ اسلامی بلکه در اروپا و امریکا هم می دانند و مورد تحسین قرار می دهند.

اشعار مولانا همچون یک اقیانوس است ؛ وسیع و پیش بینی ناپذیر، آرام و گشاده رو، متلاطم و پرشور وشر، سرشار از استعاره درعین حال تداعی های ساده، شفاف درفرم و پیچیده. در رمز و راز شعر مولانا هم سرچشمه زوال ناپذیر الهام است و هم منبع ارتباط با هنر درعالی ترین سطح آن. هرکسی در آثارش چیزی برای خود می یابد، درویش سماعش را آغاز می کند و مخاطب غربی، شیفته پیام شاعرانه و عرفانی آن می شود.

آثار خلاقانه مولانا به علت ترجمه به زبان های اروپایی از جمله لهستانی و گاهی از زبان انگلیسی به زبان های دیگر چندان به زبان مبدا وفادار نمی ماند. همچنین در اجرای این کنسرت اشعار مولانا توسط دکتر مارک اسموژینسکی از( کتاب مولانا جلال الدین رومی، شعر، درگذرکلمات، انتشارات همینی،۲۰۰۸) تنظیم شده است و علاوه بر انتخاب واژه هایی زیبا و ارزشمند، ریتم وآهنگ را در این نوع شعر که اهمیت خاصی دارد حفظ می کند.

این پروژه به یمن همکاری زنده یاد دکتر مارک اسموژینسکی ایران شناس، مترجم ادبیات فارسی، استاد دانشگاه یاگلونی کراکف و همسرش هایده وام بخش اسموژینسکا فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی و استاد دانشگاه یاگلونی به وجود آمده است.

موسیقی ای که همراه این کتاب به مخاطبان لهستانی ارایه شد شامل ترانه های فارسی و لهستانی اشعار مولانا با نام " قلب ها" ست که عناصراصلی این موسیقی را سازهای سنتی خاورمیانه نظیر( تار،سه تار، تنبور، رباب، دف ونی ) تشکیل می دهند وبا ترانه ها و دکلمه اشعارمولانا همراه است.

 علاقه مندان برای حضور دراین نشست می توانند به فرهنگ سرای ارسباران واقع در خیابان شریعتی، بالاتر از پل سید خندان ، خیابان جلفا مراجعه ویا با شماره های۲۰-۲۲۸۷۲۸۱۸ تماس بگیرند.

نظر شما