شناسهٔ خبر: 33710 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

جشنواره تئاتر رضوی / نمایش «نیم مرده» در بخش ویژه

حسن عابدی دبیر تخصصی و قائم مقام دهمین جشنواره تئاتر رضوی تازه ترین اخبار از برگزاری این دوره را اعلام کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ حسن عابدی به مهمترین اقدامات و تازه ترین خبرها از دهمین جشنواره تئاتر رضوی اشاره کرد و گفت: برگزاری همایش نویسندگان تئاتر دینی، برگزاری کارگاه آموزشی با حضور مدرس بین المللی و اجرای نمایش مشترک با کشور تاجیکستان مهمترین برنامه های این دوره جشنواره هستند.

پایان بازخوانی متون/ اجرای نمایش مشترک ایران و تاجیکستان

دبیر تخصصی این جشنواره با اعلام اینکه جشنواره امسال در سه بخش (مسابقه، ویژه و مهمان) برگزار می شود، از اعلام نتایج بازخوانی بخش مسابقه خبر داد و گفت: آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره تئاتر رضوی توسط هیات بازخوان شامل نادر برهانی مرند، نصرالله قادری و افشین خورشید باختری بررسی شده اند و فردا سه شنبه آثار راه یافته به مرحله بازبینی اعلام می شوند.

وی همچنین به بخش های دیگر جشنواره اشاره کرد و افزود: در بخش ویژه نمایش «نیم مرده» نوشته و  کارگردانی علی عابدی با حضور بازیگران تاجیک به عنوان تولید مشترک دو کشور اجرا خواهد شد. این نمایش که متن آن آماده شده است از ۱۴ تیرماه با ورود بازیگران تاجیک به ایران وارد مراحل تمرین خواهد شد.

حسن عابدی تصریح کرد: «قربان صابر» بازیگر شناخته شده و مطرح تئاتر تاجیکستان در کنار «سارا صابر» و «ترزا زاوربيکوا» دانش آموخته تئاتر مايکوفسکي، سه بازیگر خراسانی را در اجرای این اثر همراهی خواهند کرد. نمایش «نیم مرده» علاوه بر بجنورد در شهر های مشهد و گرگان نیز به روی صحنه می رود و گروه تاجیکی پس از اختتامیه جشنواره بین المللی امام رضا (ع) در شهریور ماه به تاجیکستان باز می گردند.

قائم مقام جشنواره تئاتر رضوی درباره بخش مهمان نیز گفت: نمایشنامه ای توسط میلاد اکبر نژاد آماده شده است که توسط سه کارگردان مختلف در سه استان کشور کارگردانی و اجرا خواهد شد. 

وی تصریح کرد: هر بخش این نمایش در یکی از سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی کارگردانی می شود و اسامی کارگردان ها و گروه های نمایشی این اجرا را طی روزهای آتی اعلام می کنیم. این نمایش در ایام جشنواره در بجنورد و پس از آن در مشهد مقدس و بجنورد نیز روی صحنه می رود.

برگزاری کارگاه با حضور مدرس بین المللی/ همایش نویسندگان تئاتر دینی

عابدی برگزاری کارگاه آموزشی تئاتر در طی برگزاری جشنواره را از نکات ویژه این دوره دانست و تصرح کرد: «برزویه عبدالرزاق» مدرس شناخته شده و بین المللی تئاتر در دانشگاه های «مسکو» و «بیشکک» که سابقه اجرای آثار نمایشی در اروپا را دارد، مدرس کارگاه آموزشی جشنواره خواهد بود.

وی همچنین به برگزاری همایش نویسندگان تئاتر دینی در روزهای اول و دوم مرداد اشاره کرد و یادآور شد: این همایش با دبیری نصرالله قادری در بجنورد برگزار خواهد شد. در طی این دو روز شاهد بحث ها و میزگردهای تخصصی با حضور نویسندگان برگزیده سی و یک استان کشور هستیم که نهایتاً در قالب کتاب در اختتامیه جشنواره رونمایی می شود.

جشنواره تئاتر رضوی بیست و پنجم تا بیست و نهم مرداد ماه در بجنورد برگزار خواهد شد.

نظر شما