شناسهٔ خبر: 33727 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

دو خانه تاریخی دیگر در حضور نیروهای یگان میراث شیراز تخریب شد!

روز گذشته خبر رسید که سه خانه ثبتی منتصری، بهرامی و سلیمی معماریان تخریب می شود نیروهای یگان حفاظت از میراث شیراز نیز در آنجا مستقر شدند اما در فاصله 400 متری آنها دو خانه دیگر فرو ریخت.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛یا قصدی در کار بوده و یا فقط اطلاع رسانی. به هر حال جو روز گذشته( ۱۸ خرداد) بر سر این مسئله بود که امشب قرار است سه تا از خانه های ثبتی بافت تاریخی شیراز خراب شود. آن هم به نام خانه های یدالله منتصری، شهرام بهرامی و منزل شمس سلیمی معماریان.

برخی از دوستداران میراث فرهنگی می گویند که به مستاجران سه خانه ثبتی اشاره شده حکم تخلیه داده و گفته بودند که امشب این خانه ها را خالی کنید چون قرار است تخریب شود.

معاون میراث فرهنگی کشور نیز در ادامه تخریب هایی که دو روز است، رخ داده، دو نیروی یگان حفاظت از میراث فرهنگی را در بافت تاریخی شیراز مستقر کرد و به مدیرکل میراث فارس دستور سرکشی داد. این مدیرکل نیز از ساعت یک تا سه نیمه شب به بافت تاریخی رفته و از آنجا دیدن کرده است. اما شاید این خبر باعث شد تا توجهات به سمت دیگری سوق پیدا کند و از آن طرف دو خانه تاریخی دیگر درست در فاصله ۴۰۰ متری این سه خانه در ضلع جنوب شرقی حرم شاهچراغ تخریب شود. این خانه های تاریخی اگرچه د ر فهرست میراث ملی ثبت نشده بودند اما جزو خانه های تاریخی ارزشمند بوده اند.

از سوی دیگر متولیان حفاظت از میراث فرهنگی درحال نامه نگاری به دستگاههای مختلفی از جمله استانداری و شورای عالی معماری و شهرسازی هستند اما گویا این نامه نگاری ها قرار است زمانی نتیجه دهد که دیگر از بافت تاریخی اطراف حرم شاهچراغ (ع) چیزی باقی نماند. چون این پروژه همچنان درحال انجام است و نیروهای یگان حفاظت نیز کاری از دستشان برنمی آید.

در این باره، مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی که چندی پیش با مسئولان و متولیان استان فارس درباره بافت تاریخی شیراز مذاکره کرده بود، همچنان نسبت به این اتفاقات سکوت اختیار کرده است.

نظر شما