شناسهٔ خبر: 33728 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

نشر در سخت‌ترین شرایط روزگار می‌گذراند

عضو انجمن ناشران دانشگاهی گفت: نشر امروز در سخت‌ترین شرایط روزگار می‌گذراند. به راحتی برای کتاب‌های خارجی یارانه ۱۴.۵ میلیاردی اختصاص می‌یابد اما باید پرسید در کجای دنیا چنین منطقی حاکم است که یارانه را به کالای خارجی بدهند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از فارس؛ نشست نقد و بررسی عملکرد بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب صبح امروز با حضور همایون امیرزاده نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میثم نیلی مدیرعامل ناشران انقلاب اسلامی و جمعی از ناشران و اعضا انجمن‌های نشر در سالن مهرداد اوستا حوزه هنری برگزار شد.

بر اساس این گزارش علی‌اکبر تورانیان از اعضا انجمن ناشران دانشگاهی در این نشست با بزرگ خواندن نمایشگاه کتاب، اظهار داشت:‌نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌ها در سطح بین‌المللی است و از افتخارات ما محسوب می‌شود که نمایشگاه را در این حجم و با استقبال بسیار خوب مردم همواره برگزار کرده‌ایم.

وی ادامه داد: ما ۲۸ دوره نمایشگاه داشتیم و در حرف‌هایم اشاره‌هایی می‌کنم که در آنها جز برای رضای خدا سمت و سویی پیرامون نمایشگاه کتاب نیست نمایشگاه بیست و هشتم برخلاف دوره بیست و هفتم از شادابی برخوردار نبود. این نمایشگاه نشاط دوره‌های گذشته را نداشت و ناهماهنگی،‌بی‌نظمی و بی‌برنامگی تعدد تصمیم‌گیری‌ها در آن موج می‌زد.

این ناشر دانشگاهی ضمن اشاره به نامناسب بودن نور، تهویه، متراژ غرفه‌ها و تبعیض در اعطای  آنها عنوان کرد: یک بحث انحرافی در این میان وجود دارد و آن بحث نمایشگاه و فروشگاه است متاسفانه ما در بحث نشر دچار بحث‌های انحرافی هستیم که البته مشکلی را هم حل نمی‌کند روزی خود را سرگرم ممیزی می‌کنیم که حق حاکمیت بوده و بسیار موضوع روشنی است و روزی به موضوعات دیگر می‌پردازیم اما درباره مسئله ممیزی تنها درخواست ما تسریع در امور و عدم اعمال سلیقه بود.

تورانیان به موضوع نمایشگاه و فروشگاه اشاره کرد و افزود: ما نمی‌توانیم موضوع نمایشگاه‌های خارجی را درباره نمایشگاه خودمان پیاده کنیم چون اساسا نشر ما قابل قیاس با آنها نیست باید ببینیم آیا ما مشکل توزیع را حل کرده‌ایم و سپس به این موارد بپردازیم و نباید نادیده بگیریم که امید همه ناشران ما به نمایشگاه بین‌المللی تهران است و در کنار آن نمایشگاه‌های استانی موقعیت‌های خوبی برای تجهیز ناشران است.

این ناشر در ادامه با بیان اینکه تنها توجه به بعد نمایشگاهی مشکلی را حل نمی‌کند، گفت:‌ نگاه یک طرفه به نمایشگاه امکانپذیر نیست چون هیچ ناشری نمی‌تواند که تنها آمده و کتابهایش را نمایش گذارد موضوع دوم در این بحث اینکه طی سال‌های گذشته ما بحث سالن یاس را داشتیم که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت این سالن حتی مورد تائید رهبر انقلاب نیز بود، پس چطور سالنی که تازه‌های کتاب را به نمایش می‌گذاشت به راحتی حذف شد؟

تورانیان با بیمار خواندن نشر به مشکلات عدیده آن اشاره کرد و افزود: نشر ما امروز در سخت‌ترین شرایط روزگار می‌گذراند و به راحتی برای کتاب‌های خارجی یارانه ۱۴.۵ میلیاردی اختصاص می‌یابد. اما باید پرسید در کجای دنیا چنین منطقی حاکم است که یارانه را به کالای خارجی می‌دهند. از طرف دیگر به کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها اعلام کرده  بودند که ۸۰ درصد بودجه را باید در راستای کتاب‌های خارجی صرف کنند. اما برخی به راحتی با لابی‌های صورت داده ۱۴ میلیارد را به بخش بین‌الملل بردند. ما می‌خواهیم روشن شود که ۲.۵ میلیارد تخصیص ارشاد و ۱۰ میلیارد دانشگاه آزاد و ۲ میلیارد وزارت بهداشت به چه واسطه و بدون اعتراض در اختیار بخش بین‌الملل قرار گرفت چرا که این یارانه باید در اختیار تولید داخل باشد.

تورانیان به تاکیدات مقام معظم رهبری و حمایت از تولید داخلی اشاره کرد و گفت: ما امروز در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی هستیم اما نسبت به تخصیص این یارانه کدام مقام مسئول پاسخگو است! در حال حاضر ناشری را می‌شناسم که تعهد بسیار سنگینی ایجاد کرده بود اما چون نتوانست کتابش را بفروشد به مسیر چک برگشتی رسید و قصد خودکشی داشت. باید بدانیم ناشران ما همانند رزمندگانمان دارای ارزش هستند.

این مسئول نشر دانشگاهی ضمن اشاره به تهیه کتاب‌های باطله و از رده خارج تصریح کرد: چرا باید یارانه نمایشگاه را به کتاب‌های باطله داد در تفاهمنامه سال ۲۰۱۱ قید شده که این کتاب‌ها از رده خارج هستند و قابل استفاده نیست ولی یارانه را به این کتاب‌ها دادند آیا کسی به این ماجرا رسیدگی می‌کند؟

تورانیان در ادامه گفت: کدام یک از آقایان کتاب تولید می‌کنند و در سطح بین‌الملل توزیع می‌کند؟ آیا به کتاب کهنه هم یارانه‌ای تعلق می‌گیرد از سوی دیگر هم عنوان می‌کنند امسال فروش ناشران خوب بود ولی به شکل رندوم فروش ناشران را اخذ کردند. از ۱.۵ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون را آمار دارم. اما در همین روزهای نمایشگاه و حتی در روز دوم ، فردی حدود ۲ میلیارد در پوز خود هزینه ثبت کرده بود او شاگرد یک کتابفروشی است که در پایان نمایشگاه این رقم به ۴ میلیارد رسید.

وی ادامه داد: صراحتا می‌گویم باید دستگاه‌های پوزها را باز کنیم و ببینیم فروش بین ۲۰ تا ۳۰ میلیونی با ۴ میلیاردی چه سنخیتی دارد یک ناشر با ۴۰ سال قدمت و یک شاگرد کتابفروش ۴ میلیارد فروش داشته است پس باید یارانه به تولید داخل اختصاص یابد.

وی با انتقاد از مسئولان نمایشگاه کتاب که در بدو بازدید رئیس نمایشگاه پاریس با اعلام خجالت از اینکه کتاب‌های افست عرضه می‌کنند، گفت: از تمام شهدا و رزمندگان خجالت می‌کشم اما ما برای خوشایند یک رئیس نمایشگاه از افست کتاب‌ها خجالت می‌کشیم اما مگر همین‌ها نبودند که با بمب‌های شیمیایی که در اختیار صدام گذاشتند و سال‌ها از آن روزگار می‌گذرد خجالت نمی‌کشند و به راحتی در نمایشگاه قدم می‌زنند از سوی دیگر ما عضو قانون برن نیستیم پس چرا باید خجالت بکشیم، ما یک کشور انقلابی هستیم پس باید انقلابی عمل کنیم.

تورانیان ادامه داد: امروزه بسیاری به خاطر گرین‌کارت هویت خود را می‌فروشند حتی خانواده‌هایشان در اروپا و آمریکا زندگی می‌کنند آیا چنین ناشری واقعا با ما همراه است؟ باید بگویم بسیاری از این آقایان جاده صاف کن هستند تا ما را به برن ببرند. همین آقایان بودند که در نمایشگاه کتاب، کتاب‌های افست را به جای اورجینال به کتابخانه‌ها فروختند و حالا ما باید با این کتاب‌های وارد شده به کتابخانه‌ها چه کنیم باید آنها را کنار گذاریم چون ناشران در حال حاضر کتاب‌های ۲۰۱۶ را چاپ می‌کنند.

این ناشر دانشگاهی معیار قیمت در کتاب‌های خارجی را آمازون، کتاب‌های منطقه‌ای و خاورمیانه برشمرد و گفت: در نمایشگاه کتاب برخی از ابوظبی و چین کتاب وارد می‌کنند و به قیمت سایت آمازون می‌فروشند حتی برای آن یارانه هم می‌گیرند. اما باید بگویم و تاکید کنم که ناشرانمان بدون حمایت توان تولید ندارند.

وی با درخواست باز کردن پوزها از مسئولان نمایشگاه خواست آمارها را ارائه دهند و منافع جمع را در نظر بگیرند و گفت: برخی با حضور در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه آن چه به نفع جناح خاص بود را انجام دادند. اما یک سوال از آنها دارم افرادی که میلیاردی فروش کرده‌اند از کجا می‌دانستند که فروش‌ها میلیاردی انجام می‌شود. پس تاکید می‌کنم حمایت از تولید باید جهت سلامت داشته باشد.

وی با این ادبیات که بدون تعارف مملکت مال ماست، نظام مال ماست و برای آن جانمان را هم می‌دهیم، گفت: باید حق را بگیریم این یارانه بیت‌المال است و حقمان را می‌گیریم.

نظر شما