شناسهٔ خبر: 33761 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

تورانیان: ۱۴ میلیارد یارانه برای کالای خارجی صرف شد/ امیرزاده: این ارقام غیرواقعی است

تورانیان با اشاره به سخنان قائم‌مقام نمایشگاه از تخصیص ۱۴ میلیاردی یارانه به کتاب‌های خارجی گفت و نماینده ارشاد هم این ارقام را غیرواقعی دانست.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از تسنیم؛ نشست نقد و بررسی عملکرد بیست و هشتمین دوره نمایشگاه کتاب دیروز با حضور همایون امیرزاده نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و میثم نیلی مدیرعامل ناشران انقلاب اسلامی و جمعی از ناشران و اعضا انجمن‌های نشر در سالن مهرداد اوستا حوزه هنری برگزار شد.

علی‌اکبر تورانیان، مدیر نشر شهر آب، در این نشست با بیان اینکه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌ها در سطح بین‌المللی است و از افتخارات ما محسوب می‌شود که نمایشگاه را در این حجم و با استقبال بسیار خوب مردم همواره برگزار کرده‌ایم، گفت: ما ۲۸ دوره نمایشگاه داشتیم و در حرف‌هایم اشاره‌هایی می‌کنم که در آنها جز برای رضای خدا سمت و سویی پیرامون نمایشگاه کتاب نیست .نمایشگاه بیست و هشتم برخلاف دوره بیست و هفتم از شادابی برخوردار نبود. این نمایشگاه نشاط دوره‌های گذشته را نداشت و ناهماهنگی،‌ بی‌نظمی و بی‌برنامگی تعدد تصمیم‌گیری‌ها و پاسخگو نبودن در آن موج می‌زد. حالا موضوعاتی مانند نامناسب بودن نور، تهویه، متراژ غرفه‌ها و تبعیض در اعطای  آنهابه کنار.

مدیر نشر شهر آب با بیان اینکه درباره نمایشگاه کتاب بحث‌های انحرافی وجود دارد و البته این موضوع در حوزه نشر مانند بحث ممیزی هم دیده شده است، ادامه داد: یک بحث انحرافی در این میان وجود دارد و آن بحث نمایشگاه و فروشگاه است متاسفانه ما در بحث نشر دچار بحث‌های انحرافی هستیم که البته مشکلی را هم حل نمی‌کند روزی خود را سرگرم ممیزی می‌کنیم که حق حاکمیت بوده و بسیار موضوع روشنی است و روزی به موضوعات دیگر می‌پردازیم اما درباره مسئله ممیزی تنها درخواست ما تسریع در امور و عدم اعمال سلیقه بود.

تورانیان به موضوع نمایشگاه و فروشگاه اشاره کرد و افزود: ما نمی‌توانیم موضوع نمایشگاه‌های خارجی را درباره نمایشگاه خودمان پیاده کنیم چون اساسا نشر ما قابل قیاس با آنها نیست باید ببینیم آیا ما مشکل توزیع را حل کرده‌ایم و سپس به این موارد بپردازیم و نباید نادیده بگیریم که امید همه ناشران ما به نمایشگاه بین‌المللی تهران است و در کنار آن نمایشگاه‌های استانی موقعیت‌های خوبی برای تجهیز ناشران است.

این ناشر در ادامه با بیان اینکه تنها توجه به بعد نمایشگاهی مشکلی را حل نمی‌کند، گفت:‌ نگاه یک طرفه به نمایشگاه امکان‌پذیر نیست چون هیچ ناشری نمی‌تواند با هزینه‌هایی که نقبل شده، فقط کتابش را به نمایش بگذارد و این با ساختار نمایشگاه در ایران فرق می‌کند. ما نمی‌توانیم ساختار نمایشگاه‌های خارج را در ایران پیاده کنیم و باید به ساختار خودمان نگاه کنیم. آیا توانسته‌ایم در طول این مدت سیستم توریع را درست کنیم که به این مباحث بپردازیم؟ موضوع دوم در این بحث اینکه طی سال‌های گذشته ما بحث سالن یاس را داشتیم که بسیار مورد توجه مردم قرار گرفت این سالن حتی مورد تائید رهبر انقلاب نیز بود، پس چطور سالنی که تازه‌های کتاب را به نمایش می‌گذاشت به راحتی حذف شد؟ این تناقضات را نمی‌توان حل کرد و این نوع بحث‌ها برای سرگرمی است.

تورانیان با بیان اینکه نشر ما امروز در سخت‌ترین شرایط روزگار می‌گذراند گفت: در این شرایط ما به راحتی برای کتاب‌های خارجی یارانه ۱۴.۵ میلیاردی اختصاص می‌یابد. اما باید پرسید در کجای دنیا چنین منطقی حاکم است که یارانه را به کالای خارجی می‌دهند. از طرف دیگر به کتابخانه‌ها و دانشگاه‌ها اعلام کرده  بودند که ۸۰ درصد بودجه را باید در راستای کتاب‌های خارجی صرف کنند. اما برخی به راحتی با لابی‌های صورت داده ۱۴ میلیارد را به بخش بین‌الملل بردند. ما می‌خواهیم روشن شود که ۲.۵ میلیارد تخصیص ارشاد و ۱۰ میلیارد دانشگاه آزاد و ۲ میلیارد وزارت بهداشت به چه واسطه و بدون اعتراض در اختیار بخش بین‌الملل قرار گرفت چرا که این یارانه باید در اختیار تولید داخل باشد.

تورانیان به تاکیدات مقام معظم رهبری و حمایت از تولید داخلی اشاره کرد و گفت: ما امروز در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی هستیم اما نسبت به تخصیص این یارانه کدام مقام مسئول پاسخگو است؟ در حال حاضر ناشری را می‌شناسم که تعهد بسیار سنگینی ایجاد کرده بود اما چون نتوانست کتابش را بفروشد به مسیر چک برگشتی رسید و قصد خودکشی داشت. باید بدانیم ناشران ما همانند رزمندگانمان دارای ارزش هستند. در حالی که رهبر معظم انقلاب بر تولید کالای داخلی تأکید دارند، چرا این مقدار صرف کالای خارجی شده است؟ چرا باید یارانه نمایشگاه را به کتاب‌های باطله داد در تفاهمنامه سال ۲۰۱۱ قید شده که این کتاب‌ها از رده خارج هستند و قابل استفاده نیست ولی یارانه را به این کتاب‌ها دادند آیا کسی به این ماجرا رسیدگی می‌کند؟

تورانیان در ادامه گفت: کدام یک از آقایان کتاب تولید می‌کنند و در سطح بین‌الملل توزیع می‌کند؟ آیا به کتاب کهنه هم یارانه‌ای تعلق می‌گیرد از سوی دیگر هم عنوان می‌کنند امسال فروش ناشران خوب بود ولی به شکل رندوم فروش ناشران را اخذ کردند. از ۱.۵ میلیون تومان تا ۲۰۰ میلیون را آمار دارم. اما در همین روزهای نمایشگاه و حتی در روز دوم ، فردی حدود ۲ میلیارد در پوز خود هزینه ثبت کرده بود او شاگرد یک کتابفروشی است که در پایان نمایشگاه این رقم به ۴ میلیارد رسید.

وی ادامه داد: صراحتاً می‌گویم باید دستگاه‌های پوزها را باز کنیم و ببینیم فروش بین ۲۰ تا ۳۰ میلیونی با ۴ میلیاردی چه سنخیتی دارد؟  یک ناشر با ۴۰ سال قدمت و یک شاگرد کتابفروش ۴ میلیارد فروش داشته است پس باید یارانه به تولید داخل اختصاص یابد. چرا یارانه‌ها به گونه‌ای هدایت می‌شود که به چند نفر بیشتر نمی‌رسد؟

وی در ادامه سخنان خود به نظرات برخی از مسئولان در هنگام دیدار با رئیس نمایشگاه پاریس اشاره کرد و با بیان اینکه این نوع اظهار نظرها جای شرمندگی دارد، یادآور شد: ما برای خوشایند یک رئیس نمایشگاه از افست کتاب‌ها خجالت می‌کشیم. از سوی دیگر ما عضو قانون برن نیستیم پس چرا باید خجالت بکشیم، هرچند برخی امروز جاده صاف‌کن به سمت کنوانسوین برن هستند. ما یک کشور انقلابی هستیم پس باید انقلابی عمل کنیم. من ناشر باید طبق قانون ایران اسلامی تصمیم‌گیری کنم یا طبق قانون کشور فرانسه که بمب‌های شیمیایی را در جنگ در اختیار صدام قرار داد و سال‌ها از آن روزگار می‌گذرد خجالت نمی‌کشند و به راحتی در نمایشگاه قدم می‌زنند؟

تورانیان ادامه داد: امروزه بسیاری به خاطر گرین‌کارت هویت خود را می‌فروشند حتی خانواده‌هایشان در اروپا و آمریکا زندگی می‌کنند آیا چنین ناشری واقعا با ما همراه است؟ باید بگویم بسیاری از این آقایان جاده صاف کن هستند تا ما را به برن ببرند. همین آقایان بودند که در نمایشگاه کتاب، کتاب‌های افست را به جای اورجینال به کتابخانه‌ها فروختند و حالا ما باید با این کتاب‌های وارد شده به کتابخانه‌ها چه کنیم باید آنها را کنار گذاریم چون ناشران در حال حاضر کتاب‌های ۲۰۱۶ را چاپ می‌کنند.

این ناشر دانشگاهی معیار قیمت در کتاب‌های خارجی را آمازون، کتاب‌های منطقه‌ای و خاورمیانه برشمرد و گفت: در نمایشگاه کتاب برخی از ابوظبی و چین کتاب وارد می‌کنند و به قیمت سایت آمازون می‌فروشند حتی برای آن یارانه هم می‌گیرند، اما باید بگویم و تاکید کنم که ناشرانمان بدون حمایت توان تولید ندارند. این شرایط در حالی است که در کشور ناشرانی هستند که این دست از اثار را منتشر کرده‌اند، آیا نباید به این دست از ناشران بها داد؟ کتاب ما تحریم است. ما با وجود شرایط تحریم کتاب را توانسته‌ایم با همان کیفیت و با یک‌ششم قیمت، چاپ کنیم. آیا آقایون امانتدار خوبی بودند که کتاب‌های افست را به جای کتاب‌های اورجینال به مردم فروختند؟

وی با درخواست باز کردن پوزها از مسئولان نمایشگاه خواست آمارها را ارائه دهند و منافع جمع را در نظر بگیرند و گفت: برخی با حضور در شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه آن چه به نفع جناح خاص بود را انجام دادند. اما یک سوال از آنها دارم افرادی که میلیاردی فروش کرده‌اند از کجا می‌دانستند که فروش‌ها میلیاردی انجام می‌شود. رانت اطلاعاتی چگونه در اختیار این افراد قرار گرفته است؟ پس تاکید می‌کنم حمایت از تولید باید جهت سلامت داشته باشد.

وی با این ادبیات که بدون تعارف مملکت مال ماست، نظام مال ماست و برای آن جانمان را هم می‌دهیم، گفت: باید حق را بگیریم این یارانه بیت‌المال است و حقمان را می‌گیریم.

همایون امیرزاده مشاور معاون فرهنگی وزیر ارشاد و نماینده این وزارتخانه در جلسه نقد و بررسی نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: استنباط‌مان این است که در خصوص اطلاعات نمایشگاه کتاب و علی‌الخصوص رسانه‌ها اطلاعات نادرستی تزریق شد اما معاونت فرهنگی سکوتی نجیبانه کرد تا این حباب نقد تخلیه شود، طبیعی است که پس از هر اقدام بزرگی چون نمایشگاه نقطه‌نظراتی وجود دارد البته ما توقع پذیرش همه حرف‌ها را نداریم اما صحبت‌ها را منصفانه می‌پذیریم.

وی گفت: یاد خاطره‌ای از روزهای ابتدای فروردین و اظهار اینکه تا آن روز نمی‌دانستم معاون فرهنگی یک فرزند شهید دارد و از این موضوع گلایه کردم، گفت: در دیدار ابتدای روزهای فروردین که با آقای صالحی به دیدن آقای نیلی مدیرعامل مجمع ناشران آمدیم آن روز یکی از تلخ‌ترین روزهایم بود و من خجالت کشیدم که در حضور آقای صالحی بحثی از ایثار و شهادت داشته باشم چرا که آن روز متوجه شدم آقای صالحی یک برادر شهید دارد گلایه کردم به عنوان مشاور حق داشتم بدانم که شما مسافری دارید که در روزهای اول جنگ در سن ۱۶ سالگی رفت و دیگر برنگشت این دغدغه‌هایی که در سخنان آقای تورانیان مطرح شد مرا وادار کرد تا بگویم دوستان شما در ارشاد از همین جنس است غیرممکن است در جلسه کمیسیون فرهنگی هم که پس از نمایشگاه کتاب برگزار شد گفتم که نامه‌های آقای جنتی با یک واسطه به دست من می‌رسد و من باید امانتدار باشم زیرا از سازمانی در این جلسه هستم که باید حق‌شان را رعایت کنم.

وی گفت: غیر ممکن است که نمره‌ای در خصوص جبهه، شهادت و دفاع مقدس به سمت وزیر ارشاد بیاید و آقای جنتی با قیدی خاص تأکیدی بر اجرای صریح آن نداشته باشد. نمونه‌ای از آن می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌های کتاب اردوهای راهیان نور اشاره کرد.

مشاور معاون فرهنگی وزیر ارشاد گفت: بعد از مدت‌ها اقدامی در حوزه برگزاری نمایشگاه کتاب صورت گرفت و بنا شد ریل‌گذاری‌ها تغییر کند البته این تغییر نه در جهت اینکه دولت به تمام ابعاد و شئون نشر دست بزند بلکه نگاه ارشاد و معاونت فرهنگی این بود که باید به تشکل‌های نشر بهای بیشتری داده شود ما سال‌ها ویژه‌خواری‌هایی را مشاهده می‌کردیم و از حمایت نشر دولتی آفت‌هایی را دیده بودیم و امروز مستنداتی دارم که مشخص می‌کند اجحاف‌های به بخش خصوصی انجام شده که شاید بیان آنها تلخ باشد. امروز وقتی به انبار کتاب در کرج می‌رویم تأسف می‌خوریم که این سیاست غلطی است که این میزان کتاب از بخش‌های دولتی گرفته شده و حتی آنها حاضر نیستند خودشان آنها را توزیع کنند.

امیرزاده به موضوع دیگری  از ابعاد نمایشگاه کتاب اشاره کرد و گفت:‌وجوه نمایشگاه کتاب مختلف است ما رویکردهای اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی و اجتماعی داریم ای کاش برخی دوستان اهتمام رئیس نمایشگاه کتاب فرانسه را داشتند وقتی صحبت شد و او گفت تاکنون درباره ایران دروغ شنیده‌ام این فرد حتی وقتی وارد کشورش هم شد این سخنان را گفت که برای ما ارزش محسوب می‌‌شود.

رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات نمایشگاه کتاب مستنداتی را در این نشست همراه داشت و به آنها اشاره کرد و افزود: در جلسه‌ای که برای معرفی اتحادیه ناشران و کتابفروشان برای نمایشگاه کتاب برگزار شد امضای تشکل‌ها وجود دارد این نامه ابتدا به ارشاد آمد اما به این دلیل که امضای اتحادیه تعاونی ناشران آشنا را نداشت ما آن را نپذیرفتیم و ارجاع دادیم و گفتیم اگر به مجموعه واحدی رسیدیم ما واگذاری را به اتحادیه انجام می‌دهیم از این‌رو همه دوستان برگه را امضا کردند تا اتحادیه ناشران کتاب‌فروشان به عنوان واگذار معرفی شود. در ذیل این نامه امضای اتحادیه ناشران تهران، انجمن فرهنگی آموزشی، انجمن فرهنگی کودک و نوجوان، انجمن ناشران دانشگاهی و... وجود دارد. ما د راین مدت این موضوعات را مطرح نکردیم تا حباب نقد تخلیه شود.

وی با بیان اینکه پس از نمایشگاه، از این دوره با ادبیات پلشت و نامناسب یاد می‌شود و این ادبیات منصفانه‌ای نیست، گفت: ما ۲۷ دوره نمایشگاه را مورد بررسی قرار دادیم و جسارتی که ارشاد امسال به خود داد این بود که واسپاری به تشکل‌ها صورت گیرد که این یک اقدام سه ساله بود و امسال سال اول خود را گذراند.

این نماینده ارشاد سپس به موضوع یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: آیین‌نامه تصویب هیأت وزیران مصوب سال ۸۸ در این راستا است که به وسیله معاون بخش رئیس جمهور آقای رحیمی ابلاغ شد اما این سؤال را مطرح می‌کنم که آیا اولین‌بار است ارشاد یارانه ارزی می‌دهد؟ آیا تاکنون سیستم ارزی را نداشتیم؟ ما طی دو سال گذشته بدهی نمایشگاه ۲۴ و ۲۵ را پرداخت کردیم، اما ما وقایع گذشته را فراموش می‌کنیم. در بحث حمایت‌های ارزی از نمایشگاه کتاب اعتبارات بیشتر و حدود ۵ میلیون دلار یعنی ۱۴ میلیارد دیده شده بود اما این آیین‌نامه اجازه حمایت از ناشر را نمی‌دهد بلکه در جهت حمایت از مصرف‌کننده است. این آیین‌نامه ملاک عمل ما است و ناشرمحور نیست که البته اشکالاتی هم دارد. البته ناگفته نماند که مگر همیشه ما باید از خارجی‌ها کتاب بگیریم؟ همین شرکت‌های خارجی ۱۰۰ عنوان از کتاب اساتید برجسته ایران را به زبان‌های مختلف دنیا ترجمه کرده‌اند و در کشورهای مختلف توزیع می‌کنند.

وی در ادامه ضمن اشاره به بازنگری در این آیین‌نامه و حذف بن رایگان نمایشگاه کتاب گفت: بن رایگان برای حوزه نشر فاجعه بود که ما آن را برحذف مصوب کردیم که این اقدام مهمی بود. از سوی دیگر تأمین منابع جدید دانشگاهی وظیفه ارشاد نیست اما متأسفانه با شرایط و بستر سنتی ایجاد شده باید تأمین‌کننده منابع خارجی هم باشیم.

امیرزاده در ادامه سخنان خود با بیان اینکه گزارش‌ها نشان می‌دهد ۱۰۰ عنوان از کتاب اساتید ایران توسط نمایندگان شرکت‌های بزرگ به زبان‌های دیگر ترجمه شده، گفت: در مورد یارانه بخش خارجی تمام رقم‌های عنوان شده غیر واقعی بود ۱۴.۵ میلیارد تومان در کار نبود و این اطلاعات نادرست است ما در بخش بین‌الملل ۲میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان از سوی ارشاد اختصاص دادیم یک میلیارد تخلف ناشر بود و آورده دانشگاه‌ها هم حدود ۱۴ میلیارد بود که مجموعاً رقم ۶ میلیارد تومان را نشان می‌دهد.

وی یادآور شد: در مجموع همه اتفاقات در حوزه بین‌الملل براساس یک نگاه سیاست‌گذرانه بوده است. باید عنوان کرد که هیچ نگاهی بدون خطا نیست اما افتخار می‌کنیم امسال شاهد نمایشگاه کتابی بودیم که ناظرش ارشاد بود و ما در بخش نظارتی یک قدم هم عدول نکردیم. در مجموع ۴۶۰ هزار عنوان کتاب داخلی و خارجی را در نمایشگاه عرضه کردیم و با معدلی اعلام می‌کنم ۱۰۰ صفحه محتوا به مخاطب دادیم که مجموعاً حدود ۱۵ میلیون صفحه مطلب و محتوا در نمایشگاه ارائه شد و امروز ما باید پاسخگوی سطور باشیم و این وظیفه ما است. آمار خانه کتاب تا شب گذشته نشان می‌دهد ۶۴ هزار عنوان کتاب در طول سال منتشر می‌کنیم که ۱۰ درصد این آمار می‌شود ۶۴۰۰ عنوان و یک درصد آن می‌شود ۶۴۰ عنوان، نیم درصد هم ۱۲۰ عنوان می‌شود. به این آمار نگاه کنید چرا می‌گویند ۲۰ کتاب خارج شد؟ این میزان انحراف را در بخش‌های دیگر مثل اقتصادی و کشاورزی هم قیاس کنیم.

وامیرزاده با بیان اینکه رویکردهای فرزندان این سرزمین به عنوان مدیر ارزش و ارزش‌مدارانه است، گفت: ما دراین نگاه ارزش‌مدارانه به نشری که ناشران نمونه برگزیده همانند سایان، جمال، فاتحان و دارخوین است افتخار می‌کنیم اینها نشانه چیست؟ ما به عنوان حاکمیت چترمان گسترده است ولی واقعاً برخی اعتقاد به جذب حداکثری ندارند ولی ما می‌گویم چتر نظام بر سر فرد فرد جامعه گسترده است. چرا در میان اسامی ناشران برگزیده، نامی از ناشرانی که خلاف جریان انقلابی حرکت می‌کنند، نیست؟ چه ناشر و چه فرد عامی و احساسم این است این نگاه به خوبی در معاونت فرهنگی ارشاد به خوبی وجود دارد.

در ادامه یزدی‌نژاد مدیر نشر خورشیدباران که به عنوان ناشر، مؤلف در نشست حاضر بود، به انحرافات ایجاد شده در جامعه اشاره کرد و گفت: نمایشگاه می‌تواند مرجع خوب و موثری برای شناخت روند فکری جامعه باشد اما فکر می‌کنم به این بعد پرداخته نشده است. متأسفانه الآن شرایط به صورتی است که کتاب‌های ارزشمدار مخاطب جوان زیادی ندارد، البته این را براساس تجربه خودم می‌گویم.

خرسندی ناشر دیگری بود که سخنان خود را با انتقاد از رویه انتخاب ناشر میهمان آغاز کرد و گفت: امسال می‌توانست باز هم افغانستان مهمان ویژه باشد چون ارتباطات فرهنگی بیشتری برقرار می‌شود و عمان در کنار آن مهمان افزونی باشد. مسئولان نمایشگاه کتاب از میزان کاهش صرفه‌جویی سال جاری در نمایشگاه خبر می‌دهند،  چرا که پارسال عدد ۱۷ میلیارد و امسال عدد ۱۰ میلیارد را اعلام کردند. از سوی دیگر با افزایش هزینه غرفه‌ها هزینه‌های دیگر تأمین شد.

رضایی از ناشران دیگر که ضمن گلایه از ارشاد گفت: امسال ناشران مسئله‌دار در حوزه انقلاب اسلامی برای انتخاب کتاب سال کتابی ارسال نکردند و ارشاد در حوزه نمایشگاه کتاب از موضوعی دفاع می‌کند که در آن هیچ کاره بود.

رضایی که با سخنان تندی به حرف‌های خود ادامه می‌داد، به دلیل اتهاماتی که به امیرزاده وارد کرده بود، سخنان او ناتمام باقی ماند.

ناظری مدیر نشر فاتحان از دیگر سخنرانی بود که گفت: از نظر بنده که فقط کار نشر دفاع مقدس می‌کنم این نمایشگاه نسبت به سایر نمایشگاه‌ها بهتر بود اطلاعات عمیقی ندارم ولی نسبت به سال گذشته رفاه بازدیدکنندگان بیشتر بود. البته باید بدانیم ۵۰ درصد سیاست نمایشگاه راه مصلی تعیین می‌کند و نه ارشاد که این کار سختی است اما به خوبی به پایان رسید.

حجت‌الاسلام فاضلی هم از دیگر سخنرانی بود که از سوی نشر فضیلت علم گفت: باید کار رسانه‌ای برای شناسایی عرصه کتاب انجام گیرد. نمایشگاه باید کار تبلیغاتی کند که مردم بفهمند در نمایشگاه قرار است چه چیزی عرضه شود که ظاهراً جای این مهم خالی است.

کبریایی نماینده نشر دانشگاه امام صادق که مرجع کتب علوم انسانی و اسلامی بود به هدفمندی یارانه‌‌های نشر اشاره کرد و گفت:‌ ما در ایران در یک‌سری از علوم در مرز دانش هستیم، باید هدفمندی‌ها آگاهانه باشد؛ زیرا باید یارانه به جایی داده شود که در آن به مرز دانش نرسیده‌ایم. ما کتاب‌هایی را در بازار می‌بینیم که درباره علوم انسانی است؛ حال آنکه ما علوم انسانی غربی را قبول نداریم. نباید آثار سطح پایین به راحتی و به دلیل وجود تقاضا وارد کشور شود.

وی گفت: اجرای نمایشگاه باید به سمت خصوصی‌سازی پیش برود اما نه در جهت حذف جریان انقلابی. این سؤال را ما داریم که از مجموعه‌های امضا‌کننده که نمایشگاه کتاب به اتحادیه ناشران سپردند آیا در میان‌شان نامی از جریان‌های انقلابی دیده می‌شود؟

تورانیان در ادامه گفت: ما توقعاتی داریم البته با چندگانگی صحبت‌‌ها مواجه‌ایم از سوی قائم‌مقام نمایشگاه آمار ۱۴.۵ میلیاردی اعلام می‌شود و رسانه‌ها منعکس می‌کنند حتی سخنگوی وزارت ارشاد در رسانه‌ ملی هم به این موضوع صحه گذاشت و امروز تکلیف ۱۴.۵ میلیارد یک فاجعه است باید مسئولین در اجرای تصمیمات غلط شهامت عذرخواهی را داشته باشند.

وی در خاتمه به بن‌‌کارت‌های دانشجویی که از دغدغه‌های حوزه نشر است اشاره کرد و گفت: بسیاری از بن‌ها برای کتاب ثبت نمی‌شود و در مورد ایین‌نامه هم باید بگویم نمی‌توان با این آیین‌نامه توجیهی داشت که یارانه را به سمت خارجی‌ها سوق داد وقتی در کشور خودمان تولید می‌تواند حمایت شود چرا نباید صورت گیرد.

امیرزاده در پایان این نشست به چند اتفاق خوب نمایشگاه امسال اشاره کرد و گفت:‌حضور رهبر انقلاب که برخی اسم آن را ذوق‌زدگی گذاشتند و اشکالی هم ندارد خستگی را از تن‌مان بدر برد. برخی طی سال‌های گذشته نیامدن رهبر انقلاب را عدم تأیید نام گذاشتند اما مسئول دفتر مقام معظم رهبر انقلاب اشتغالات فراوان را دلیل این نیامدن دانستند ما حق نیت‌خوانی نداریم و همان را می‌پذیریم.

وی درباره سالن یاس هم گفت: کارکرد این سالن ارائه تازه‌های نشر بود و این مأموریت به رواق شرعی محول شد که در آن حدود ۲۲ هزار کتاب چاپ سال ۹۳ به عنوان کارنامه نشر عرضه شد و در کنار این مطلب کتاب‌های برگزیده ۱۶ جشنواره ملی هم عرضه شد.

عالم‌گیر، مدیر نشر محمد، از دیگر سخنرانان این نشست بود. وی درباره وضعیت نمایشگاه کتاب گفت: ما در دین پنج گزاره برایمان لحاظ شده است. نکته اینجاست که در عرصه فرهنگ بیاییم و استراتژی و برنامه‌هایمان را براساس حرام و حلال بچینیم. باید یک‌چهارچوب اصلی طراحی کنیم که همه مباحث فرهنگی ذیل آن قرار بگیرد.

نظر شما