شناسهٔ خبر: 33769 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

آغاز ماراتن کنکور از فردا/ همه آنچه باید از کنکور بدانید

چهل و پنجمین کنکور سراسری امسال با رقابت ۸۷۷ هزار و ۸۳۵ نفر برگزار می شود که این آمار نسبت به پنج سال گذشته کاهش چشمگیری یافته است.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ ثبت نام از دانشگاه کنکور سراسری ۹۴ برای پذیرش در دوره های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری، مجازی و بین الملل دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و کدرشته های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و دانشگاه فرهنگیان صورت می گیرد.

آمار ثبت نام کنندگان تعداد ۸۷۷ هزار و ۸۳۵ نفر است که از این تعداد ۵۱۶ هزار و ۳۷۲ نفر معادل ۵۸.۸۲ درصد زن و ۳۶۱ هزار و ۴۶۳ نفر معادل ۴۱.۱۸ مرد هستند.

آمار داوطلبان به تفکیک گروه آزمایشی و جنس

گروه آزمایشیجمعزنمرددرصد زندرصد مرد
علوم ریاضی و فنی۱۸۱۲۹۹۶۶۶۵۷۱۱۴۶۴۲۳۶.۷۷۶۳.۲۳
علوم تجربی۴۹۷۸۴۵۳۲۳۴۶۹۱۷۴۳۷۶۶۴.۹۷۳۵.۰۳
علوم انسانی۱۸۱۷۱۹۱۱۳۹۳۳۶۷۷۸۶۶۲.۷۰۳۷.۳۰
هنر۱۰۷۰۰۷۷۰۷۲۹۹۳۷۲.۰۳۲۷.۹۷
زبان های خارجی۶۲۷۲۴۶۰۶۱۶۶۶۷۳.۴۴۴۶.۸۶
جمع۸۷۷۸۳۵۵۱۶۳۷۲۳۶۱۴۶۳۵۸.۸۲۴۱.۱۸

آمار شرکت کنندگان کنکور سراسری سال ۹۴ نسبت به داوطلبان سال ۹۳ تعداد ۱۵۳ هزار و ۵۴۶ نفر، نسبت به سال ۹۲ تعداد ۲۰۵ هزار و ۷۹۵ نفر، نسبت به سال ۹۱ تعداد ۱۸۸ هزار و ۴۹۸ نفر، نسبت به سال ۹۰ تعداد ۲۵۵ هزار و ۲۰۴ نفر، نسبت به سال ۸۹ تعداد ۴۰۹ هزار و ۳۷ نفر کاهش داشته است.

با توجه به اینکه برخی از داوطلبان در گروه های آزمایشی هنر و زبان های خارجی نیز به عنوان گروه آزمایشی دوم و سوم هم شرکت کرده اند آمار کارت های صادر شده در آزمون سراسری در مجموع یک میلیون و ۲۹ هزار و ۲۶۷ کارت است.

در این میان تعداد ۴۵ هزار و ۵۵۰ داوطلب علاقمندی خود را به گروه هنر، تعداد ۱۰۵ هزار و ۸۸۲ داوطلب علاقمندی خود را به گروه زبان های خارجی علاوه بر گروه های آزمایشی خود اعلام کرده اند.

آمار کارت های صادر شده به تفکیک گروه آزمایشی و جنس

گروه آزمایشیجمعزنمرددرصد زندرصد مرد
علوم ریاضی و فنی۱۸۱۲۹۹۶۶۶۵۷۱۱۴۶۴۲۳۶.۷۷۶۳.۲۳
علوم تجربی۴۹۷۸۴۵۳۲۳۴۶۹۱۷۴۳۷۶۶۴.۹۷۳۵.۰۳
علوم انسانی۱۸۱۷۱۹۱۱۳۹۳۳۶۷۷۸۶۶۲.۷۰۳۷.۳۰
هنر۵۶۲۵۰۳۸۴۳۳۱۷۸۱۷۶۸.۳۳۳۱.۶۷
زبان های خارجی۱۱۲۱۵۴۷۳۸۲۰۳۸۳۳۴۶۵.۸۲۳۴.۱۸
جمع۱۰۲۹۲۶۷۶۱۶۳۱۲۴۱۲۹۵۵۵۹.۸۸۴۰.۱۲

آزمون امسال در روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۱ و ۲۲ خردادماه در ۳۶۵ شهرستان و بخش کشور، ۴۶۳ حوزه امتحانی و ۱۷ کشور خارجی برگزار می شود که به این ترتیب یک روز از فرآیند آزمون کاسته شد. پیش از این صبح روز شنبه نیز آزمون گروه علوم انسانی برگزار می شد که از امسال این آزمون همزمان با آزمون گروه علوم ریاضی و فنی در صبح پنجشنبه برگزار می شود.

جدول روز برگزاری آزمون و سئوالات دفترچه عمومی و اختصاصی و مدت پاسخگویی

گروه آزمایشیروز و ساعت آزمونتعداد سئوالات عمومی و مدت پاسخگویی (دفترچه شماره یک)تعداد سئوالات اختصاصی و مدت پاسخگویی (دفترچه شماره دو)تعداد سئوالات اختصاصی و مدت پاسخگویی (دفترچه شماره سه)
علوم ریاضی و فنیصبح پنجشنبه ۲۱ خرداد

۱۰۰ سئوال در ۷۵ دقیقه

۱۳۵ سئوال در ۱۷۵ دقیقهندارد
علوم تجربیصبح جمعه ۲۲ خرداد

۱۰۰ سئوال در ۷۵ دقیقه

۱۷۰ سئوال در ۱۷۵ دقیقه

دفترچه مخصوص داوطلبان بهیاری: ۵۰ سئوال در ۳۰ دقیقه

علوم انسانیصبح پنجشنبه ۲۱ خرداد

۱۰۰ سئوال در ۷۵ دقیقه

۱۸۰ سئوال در ۱۶۵ دقیقه

دفترچه مخصوص داوطلبان علوم و معارف اسلامی: ۲۰ سئوال در ۲۰ دقیقه

هنربعد از ظهر پنجشنبه ۲۱ خرداد

۱۰۰ سئوال در ۷۵ دقیقه

۱۶۰ سئوال در ۱۶۵ دقیقهندارد
زبان های خارجیبعد از ظهر جمعه ۲۲ خرداد

۱۰۰ سئوال در ۷۵ دقیقه

۷۰ سئوال در ۱۰۵ دقیقهندارد

داوطلبانی که به معارف غیر اسلام پاسخ می دهند و یا زبان خارجی امتحانی آنان غیر انگلیسی است لازم است به سئوالات اقلیت های مذهبی (مسیحی، کلیمی و یا زرتشتی) و زبان خارجی غیر انگلیسی (فرانسه، آلمانی، ایتالیایی و روسی) که به ضمیمه الصاق شده ، پاسخ دهند.

تغییر در پذیرش رشته های گروه هنر

داوطلبانی که در زمان ثبت نام در بند ۴۵ تقاضانامه موضوع علاقمندی به یک و یا حداکثر ۲ مجموعه از مجموعه رشته های تحصیلی گروه آزمایشی هنر را انتخاب کرده اند با توجه به اینکه پذیرش دانشجو در رشته های تحصیلی مورد نظر در آزمون سراسری ۹۴ به صورت متمرکز و با شرایط خاص صورت می گیرد باید در آزمون عملی هر یک از این مجموعه رشته ها شرکت کنند.

این داوطلبان باید از ۱۷ تا ۲۷ خرداد با ورود به سایت سازمان سنجش نسبت به پرداخت مبلغ ۴۰۰ هزار ريال (۴۰ هزار تومان) هزینه آزمون عملی اقدام کنند. آزمون عملی مجموعه های ۱، ۲ و ۳ در ۹ مردادماه و نحوه برگزاری آزمون عملی مجموعه های ۴،۵،۶ و ۷ در هفته اول مردادماه اعلام می شود.

مجموعه رشته هانام رشته ها
۱۱- نقاشی ۲- ارتباط تصویری ۳- کاردانی هنرهای تجسمی ۴- طراحی پارچه ۵- طراحی لباس
۲طراحی صنعتی
۳کتابت و نگارگری
۴مجسمه سازی
۵۱- ادبیات نمایشی ۲- بازیگری - کارگردانی ۳- نمایش عروسکی ۴- طراحی صحنه
۶۱- موسیقی ایرانی ۲- موسیقی جهانی ۳- موسیقی نظامی ۴- آهنگسازی
۷عکاسی

اعلام زمان بندی اعلام نتایج اولیه، انتخاب رشته و نتایج نهایی

کلید تصحیح آزمون سراسری بعدازظهر روز یکشنبه ۲۴ خرداد ماه بر روی سایت سازمان سنجش منتشر می شود. کارنامه آزمون سراسری تا هفته اول مردادماه اعلام می شود و یک هفته بعد از اعلام نتایج اولیه پاسخنامه داوطلبان با رتبه کشوری کمتر از ۷۵ هزار در گروه های علوم ریاضی، علوم تجربی و علوم انسانی و رتبه کشوری کمتر از ۱۰ هزار در گروه های هنر و زبان بر روی سایت قرار داده می شود.

انتخاب رشته برای داوطلبان مجاز در دهه اول مردادماه صورت می گیرد و داوطلبان مجاز به انتخاب ۱۵۰ کدرشته محل هستند. انتخاب کدرشته محل های دانشگاه آزاد نیز همزمان بر روی سایت مرکز آزمون دانشگاه آزاد قرار می گیرد و داوطلبان می توانند رشته های خود را انتخاب کنند.

فهرست اسامی پذیرفته شدگان نهایی رشته های متمرکز کنکور سراسری سال ۹۴ در دهه دوم شهریورماه اعلام می شود.

نظر شما