شناسهٔ خبر: 33861 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

مدیر شبکه مستند: شبکه مستند سه ماه است بودجه ندارد

مدیر شبکه مستند ضمن معرفی ویژه برنامه های رمضانی این شبکه از پرداخت تنها ۲۰درصد بودجه در سه ماه گذشته و عدم همکاری برخی بخش های معاونت سیما با شبکه انتقاد کرد.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر؛ نشست خبری امیر تاجیک مدیر شبکه مستند امروز شنبه ۲۳ خرداد در ساختمان شبکه مستند برگزار شد.

وی در ابتدای این نشست گفت: ما محدود به پخش مستند هستیم و نمی توانیم با فیلم و سریال مخاطب جذب کنیم. در ۶ ماهی که از مدیریت جدید شبکه مستند می گذرد، حتی مستندهای طنز هم پخش کردیم.

تاجیک افزود: مستند آینه حقیقت است و ما قائل به خطوط قرمز در مستند نیستیم. هنر ما این بوده که علی رغم همه محدودیت ها و بدهی بتوانیم روند تولیدی را حفظ کنیم. بخش دیگری از محدودیت ما نگرش خود سازمان به بخش مستند است. ریاست سازمان مهم ترین حامی مستند است ولی برخی مدیران در بخش بروکراسی ها همکاری لازم را با ما ندارند.

مدیر شبکه مستند تصریح کرد: ما باید روال چابک سازی را در سازمان اجرا کنیم و حذف بروکراسی هم در همین راستا است. در بخش بودجه در سه ماه اخیر در معاونت سیما با ما همکاری نشده و بودجه ای تزریق نشده است. نیمی از هزینه یک سریال الف ویژه طولانی کل بودجه یک سال ما است و با آن می توان فعالیت های بسیار ارزشمندی انجام داد.

تفکر سرمایه گذاری صرفا بر مسایل نمایشی است

تاجیک با گلایه از اینکه تفکر سرمایه گذاری صرفا بر مسایل نمایشی است، تاکید کرد: مذاکراتی با دبیرخانه جشنواره فیلم کودک داشته ایم و قرار است مستندهایی ویژه کودکان تولید کنیم.

وی یادآور شد: ما در ماه رمضان کنداکتور ۱۲ ساعته داریم. «به رنگ فوتبال» با اجرای مزدک میرزایی روی آنتن می رود. به واسطه ارتباط با بخش برون مرزی جلسه ای با ۳۰ کشور داشتیم و قرار شد مستندهای کوتاهی درباره فوتبال تولید کنیم و برنامه میرزایی ماحصل همین جلسه است.

تاجیک اظهار کرد: برنامه ایران با محوریت گردشگری از مهم ترین برنامه های ما است و بعد از دیدار ما با استاندار همدان، ریاست سازمان نیز جلسه ای با استاندار داشت. قرار است بعد از رمضان توری برای مستندسازان داشته باشیم. مستند «ایران» هم توسط افراد مختلف در کشور تولید شده و به مسایل مختلفی می پردازد.

وی ادامه داد: در «یک روز یک ستاره» به هنرمندانی پرداخته ایم که در ساخت حرم ها نقش داشته اند. این مجموعه مستند از افطار تا سحر این افراد را دربرمی گیرد.

همچنین مستندهایی درباره روزه در ادیان مختلف تولید کرده ایم. میان برنامه هایی نیز داریم که قبل از افطار و سحر روی آنتن می رود.

دیدگاه کودکان درباره خدا در «پایین تر از ابرها»

تاجیک درباره یک مستند جدید دیگر توضیح داد: «پایین تر از ابرها» درباره مسایل مختلف کودکان است و آنها درباره خدا یا احترام به والدین حرف می زنند و این برنامه فضای شبکه را عوض می کند. در قالب برنامه «سیمرغ» نیز مستندهای آرشیوی قدیمی را قرار داده ایم. هدفمان ایجاد یک کنداکتور شاد با برنامه های متنوع و خلاق درباره موضوعات بکر است.

وی تاکید کرد: «صادره از ایران» با اجرای حیدری به بررسی گویش های مختلف اقوام می پردازد. در زمینه گردشگری، خوراک و تغذیه نیز برنامه هایی داریم. شعار ما افطاری ساده است و ویژه برنامه های کوتاهی نیز تولید کرده ایم.

مدیر شبکه مستند ادامه داد: در برنامه دوربین شما موضوعات، نحوه اجرا و پوشش مجری متفاوت است. ماهیت همه برنامه های ما مستند است و نمی توانیم وارد ساختارهای دیگر شویم.

تلاش برای جذب مشارکت از نهادهای مختلف

تاجیک درباره راه های مقابله با مشکلات مالی گفت: ما تلاش زیادی کردیم که از نهادهای مختلف مشارکت جذب کنیم. فکر می کنم مدیریت بودجه مهمتر از میزان آن است. هزینه های تکنیکی و فنی بخش زیادی را به خود اختصاص می دهد. کارهایی هم از دوران مدیریت قبلی مانده و حجم بدهی ها زیاد است.

وی تصریح کرد: تولید مستند زمانبر است. پژوهش هم زمان زیادی می برد. ما در موضوع شناساندن ایران اسلامی وظیفه مستندسازی داریم؛ اگر در همین موضوع، نهادهایی با ما وظیفه مشترک داشته باشند کارهای مشارکتی تولید خواهد شد. مثلا اگر ما مستندی در راستای اهداف ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) بسازیم، می توانیم توانمان را با هم جمع کنیم و کار بهتری بسازیم.

مدیر شبکه مستند در پایان گفت: بودجه شبکه مستند معادل تولید دو سریال ۱۰ تا ۱۵ قسمتی الف ویژه است که از این مبلغ در سه ماه گذشته ۲۰درصد پرداخت شده است. اگر همین بودجه ای که برای ما مصوب کرده اند هم پرداخت شود ما می توانیم به اهدافمان برسیم.

نظر شما