شناسهٔ خبر: 33873 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

سبک زندگی یک شبه اصلاح نمی شود

برای دستیابی به سبک زندگی اسلامی باید سه محور را در نظر گرفت؛ نخست آموزش اطلاعات به همه افراد جامعه از طریق رسانه ها و مراکز تبلیغاتی؛ سپس استفاده از هنر و نیز تطابق شیوه عملی حاکمان با آموزه های دین.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از شبستان؛ حجت الاسلام عیسی عیسی زاده، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به ضرورت ارائه الگوی سبک زندگی اسلامی از سوی مسوولان ذیربط، اظهار کرد: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب، بحث سبک زندگی اسلامی یکی از از مباحث جدی و مورد نیاز جامعه است که البته این نیاز از زمانی که اسلام را پذیرفتیم، باید مورد توجه قرار می گرفت و زندگی خود را بر اساس توصیه های اسلامی تنظیم می کردیم اما کشور ما سالیان سال تحت سلطه بیگانگان بود و آنها شیوه زندگی ما را به طرق مختلف تعیین می کردند.

وی ادامه داد: اما پس از انقلاب که این حرکت، جریانی فرهنگی و برگرفته از معارف اهل بیت علیهم السلام بود، بنا شد بر اساس قرآن و عترت (ع) و الگوی های سبک زندگی تنظیم شود که البته کارهایی نیز در این زمینه شد اما اوایل انقلاب با توجه به رخداد جنگ تحمیلی، فرصت فرهنگ سازی جامع و دقیق فراهم نبود.

این کارشناس کلام تصریح کرد: هر چند دفاع مقدس خود یک نوع عامل معنوی مهم بود که بسیاری از بخش های زندگی ما را به سمت اسلام ناب سوق می داد، اما مراکزی همچون دانشگاه، حوزه، آموزش و پرورش می توانستند الگوی های سبک زندگی اسلامی را با بهره گیری از معارف نورانی قرآن و اهل بیت علیهم السلام و سیره ایشان، تنظیم و در واقع متونی را به عنوان مواد و دروس آموزشی برای دانش آموزان و دانشجویان تهیه کنند و افراد جامعه با تئوری های اسلام از همان دوران کودکی آشنا شوند و از سوی دیگر رسانه ها به ویژه رسانه ملی جاذبه های فرهنگی و هنری بر اساس چارچوب های اسلامی تهیه کنند تا هم آموزش ها از یک سو به صورت تئوری به وسیله مراکز آموزشی، تبلیغی و حوزوی با کیفیت و شدت بیشتر ارائه می شد، هم سبک و سیره اسلامی در هنرهای ما تجلی پیدا می کرد.

حجت الاسلام عیسی زاده با تاکید بر اینکه بحث سبک زندگی اسلامی باید برای مدیران و فرهیختگان جامعه ما مساله مهمی باشد، ابراز کرد: برای دستیابی به سبک زندگی اسلامی باید سه محور را در نظر گرفت؛ نخست آموزش اطلاعات به همه افراد جامعه از طریق رسانه ها و مراکز تبلیغاتی؛ در گام بعد قشر هنری جامعه که با بهره گیری از هنر اسلامی می توانند این موضوع را به تصویر کشند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اضافه کرد: محور سوم نیز شیوه عملی حاکمان و متصدیان جامعه بر اساس دستورات و سبک زندگی اسلامی است که می تواند نقش مهمی داشته باشد و اگر تنها محدود به مباحث تئوری شده و فاصله عملی داشته باشد، موثر نخواهد بود.

مولف کتاب «خانواده قرآنی» اذعان کرد: بنابراین، با بهره گیری دقیق از توصیه های خداوند و اهل بیت (ع) و سیره ایشان می توانیم جامعه ای با رویکرد سبک زندگی اسلامی داشته باشیم و عرصه های مختلف زندگی خود را با داده های نورانی منابع دینی روشن کنیم.

این پژوهشگر سبک زندگی اسلامی بیان کرد: برای تدوین این الگو نیازمند مشارکت فرهیختگان و مراکز پژوهشی از جمله حوزه، معاونت های پژوهشی آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و ... هستیم تا این مراکز ابتدا آسیب های موجود را شناسایی کرده و سپس بتدریج با شناسایی کردن مسائل مورد نظر، به الگوی سبک زندگی اسلامی دست یافت و نمی توان این راه را یک شبه و یک ماهه و یک ساله پیمود.

مولف کتاب «قرآن و راه های مقابله با جنگ نرم» فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را فرصتی مناسب در این راستا دانست و اظهار کرد: مراکزی که وظیفه اعزام مبلغ به نقاط مختلف کشور را دارند می توانند از این فرصت و پتانسیل قوی استفاده کرده و به وسیله این افراد که ارتباط نزدیک و رودر رویی با مخاطب دارند، در سوق دادن جامعه به سوی اسلامی شدن گام مهمی بردارند.

حجت الاسلام عیسی زاده در پایان خاطرنشان کرد: به طور مثال می توان طی ۳۰ جلسه منبری که این مبلغان با مردم دارند، آیات مختلف قرآنی که مرتبط با سبک زندگی هستند، استخراج شده و مولفه های سبک زندگی را از میان آنها به مردم آموزش داد و قطعا پس از اتمام ماه مبارک رمضان میلیون ها تن به وسیله این طرح با مولفه های سبک زندگی اسلامی آشنا خواهند شد.

نظر شما