شناسهٔ خبر: 33940 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

اعلام فراخوان مقاله همایش ملی فلسفه اخلاق

گروه اخلاق پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری برخی دستگاه های علمی همایش ملی فلسفه اخلاق را برگزار می کند.

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از مهر، عرصه فلسفه اخلاق همانند همه عرصه­ های آگاهی­های کاربردی محتاج هم ­اندیشی و هم­ آوایی است و برگزاری اولین همایش فلسفه اخلاق در سطح کشور شروعی است برای فراهم آمدن فضای تعامل و تفاهم. فرصتی دست داد تا ضمن گفتگو با حجت الاسلام والمسلمین امیر غنوی دبیر علمی همایش ملی فلسفه اخلاق، از چند و چون برگزاری این همایش و نحوه ارسال مقاله به دبیرخانه این همایش ملی اطلاعاتی کسب کنیم.

*لطفاً به اجمال هدف از برگزاری این همایش را بیان فرمائید؟

امروزه اندیشه­ ورزان در نقش کلیدی اخلاق در صیانت از هویت، سلامت و کارآیی جوامع اتفاق نظر دارند؛ زیرا نظام ارزش­ها یک جامعه، شالوده­­ی فرهنگ، سیاست و اقتصاد آن جامعه است. در نگاه دینی، هدف از بعثت انبیاء رساندن فرد و اجتماع به اوج کمالات اخلاقی است و همین دغدغه، همراه با تجربه­ های نه­ چندان موفق در ارتقاء اخلاق موجب شده است تا امروزه اندیشمندان و سیاستگزاران جمهوری اسلامی نگاهی ویژه به چالش­های اخلاقی داشته باشند.

پاسخگویی و سیاستگزاری در حوزه اخلاق محتاج به پرداختن به پرسش­های بنیادین در حوزه اخلاق است؛ پرسش­هایی که امروزه تحت نام «فلسفه اخلاق» به بحث گزارده می­ شود. پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه که دغدغه اصلی آن چاره ­جویی و راهگشایی برای نظام اسلامی است بر آن شده است تا با برپایی همایشی ملی و فراگیر آغازگر تلاشی در این خصوص باشد تا فرهیختگان سراسر کشور را به چالش با پرسش­های اساسی این حوزه دعوت کند.

*محورهای همایش فلسفه اخلاق چیست؟

این همایش اولین گردهمایی اندیشه­ ورزان حوزه فلسفه اخلاق است به همین جهت تلاش شده تا محورها به گونه ­ای جواب­گوی همه­ گرایش­ها باشد؛ از این رو، همه عرصه ­های متداول در فلسفه اخلاق مورد توجه قرار گرفته و فرااخلاق و اخلاق هنجاری اعم از نظری و کاربردی دو محور اصلی همایش خواهد بود. در درون این دو محور، موضوعات چالش برانگیز برای توجه بیشتر اندیشه­ ورزان ارائه شده که بسیار گسترده است؛ موضوعاتی از قبیل: اخلاق فنآوری اطلاعات، اخلاق پژوهش، اخلاق مردم­سالاری دینی، اخلاق رسانه در محور اخلاق هنجاری کاربردی و وظیفه­ گرایی، شهودگرایی، غایت­گرایی، نظریه امر الهی و نظریه اخلاق اسلامی در محور اخلاق هنجاری نظری و همچنین پرسش­های مهم در عرصه فرااخلاق.

همچنین برای باز شدن راه تفقه در عرصه اخلاق و ورود هر چه بیشتر اندیشمندان حوزوی به این عرصه محور فلسفه علم اخلاق نیز مورد عنایت ویژه خواهد بود. در این عرصه موضوعاتی مانند چالش­های پیشاروی در تفقه اخلاقی، علل کم­ توجهی متفکران مسلمان به استنباط آموزه­ های اخلاقی از منابع دینی، جغرافیای معرفتی آموزه­های اخلاقی دین و همچنین مکاتب اخلاقی در تفکر اندیشمندان مسلمان برای ترغیب اندیشه­ ورزان حوزه ارائه شده است.

همچنین با توجه به گسترش روزافزون پژوهش در این عرصه، محوری نیز به بررسی وضعیت فلسفه اخلاق و قوت­ها و ضعف­های این عرصه اختصاص یافته است تا گامی باشد در جهت تعیین نقشه کلان کار در زمینه فلسفه اخلاق.

*برای اطلاع­ رسانی موسسات پژوهشی و فرهیختگان چه تمهیداتی اندیشیده شده است؟

متصدیان همایش از ابتداء با این فرض همراه بوده ­اند که شرط موفقیت این همایش همراهی و همکاری تمامی عزیزانی است که به این عرصه تعلق­ خاطر دارند. از این رو، از تمامی موسسات همفکر برای شرکت در شورای علمی همایش دعوت شد. در ادامه نیز، تلاش شده است تا تمامی این موسسات به مشارکت فعال در این زمینه ترغیب شوند.

برای اطلاع ­رسانی به رسانه­ های مکتوب و رسانه ملی و تبلیغ در سطح موسسات و در سطح شهر اکتفا نشده و با شناسایی محققان و موسسات پژوهشی اقدام به ارتباط مستقیم با ایشان کرده­ ایم.

*کدامیک از موسسات و مراکز پژوهشی در اجرای همایش همکاری خواهند داشت؟

مجری این همایش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است، همکاران نیز به ترتیب انجمن علمی اخلاق اسلامی حوزه علمیه قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، موسسه پژوهشی حکمت، دانشگاه تهران پردیس قم اعلان آمادگی کرده ­اند که البته بعضاً سطح و میزان مشارکت هنوز مشخص نشده است. با برخی موسسات نیز گفتگوهایی در این زمینه در جریان است.

*همایش و نشست­های مرتبط با آن چه زمانی برگزار خواهد شد؟

همایش در فصل زمستان در سالن همایش­های پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه برگزار خواهد شد و تلاش داریم پیش از آن دو یا سه نشست علمی برگزار کنیم تا با زمینه ­ای مناسبتر برای اجرای همایش فراهم شود. زمان و مکان اجرای این نشست­ها هنوز قطعی نشده است.

*چه پیش­ بینی­ هایی برای تشویق هر چه بیشتر اندیشمندان به مشارکت در همایش داشته ­اید؟

برای تشویق بیشتر محققان، با همکاری معاونت محترم پژوهشگاه، جوائز نفیسی برای مقالات برتر در نظر گرفته شده است. این مقالات در مجلات علمی پژوهشی و همچنین در مجموعه مقالات همایش به چاپ خواهند رسید.

*مهلت محققان برای ارسال مقالات و نحوه ارسال آن چگونه است؟

مهلت ارسال چکیده مقالات تا پایان شهریور نود و چهار تعیین شده و زمان نهایی برای ارسال متن مقاله پایان آبان­ماه خواهد بود. آدرس دبیرخانه همایش قم خیابان ۱۵ خرداد، کوچه شهید میثمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی است، علاقه مندان نیز می توانند جهت  تماس با دبیراجرایی همایش با شماره تلفن های ۳۷۶۰۳۰۱۵-۰۲۵ یا ۰۹۱۲۷۵۳۳۶۸۰ تماس حاصل کنند.

نظرات مخاطبان 0 1

  • ۱۳۹۴-۰۶-۱۶ ۲۳:۳۷حسین کریمی 0 0

    با سلام و ادب خدمت برگزار کنندگان محترم این همایش لصفا بفرمایید به چه صورت مقاله و چکیده آن را ارسال نمایم با تشکر واحترام 
                                

نظر شما