شناسهٔ خبر: 33953 - سرویس دیگر رسانه ها
نسخه قابل چاپ

پیشنهاد حداد عادل : انجمن ایرانی دوستداران اقبال لاهوری ایجاد شود

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی و رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی پیشنهاد تاسیس انجمن دوستداران اقبال لاهوری را در مراسم بزرگداشت این شاعر پاکستانی داد .

به گزارش فرهنگ امروز به نقل از ایرنا ، غلامعلی حداد عادل شامگاه گذشته در مراسم بین المللی بزرگداشت علامه اقبال لاهوری که توسط موسسه فرهنگی اکو در محل حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد افزود: ما سزاوارترین ملت برای تکریم علامه اقبال هستیم و پیشنهاد می کنم انجمن ایرانی دوستداران اقبال لاهوری تاسیس شود.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: علاوه بر این از حوزه هنری تقاضا دارم تا اشعار اقبال را با موسیقی ایرانی همراه کنند تا هم به شعر جلوه داده شود و هم به موسیقی آبرو داده شود.

وی با اشاره به آشنایی ۵۰ ساله خود با آثار اقبال خاطرنشان کرد: برقراری توازن بین تفکر و شعر بسیار سخت است ، اما اقبال لاهوری از هر دو حیث و ترکیب این دو دارای جایگاه و مقام بالایی بوده ، شعراو شور ، حال و احساس دارد و درون مایه آن عقلانی است.

وی با اشاره به ترکیب تعقل و تغزل در اشعار اقبال لاهوری گفت: ترکیب فکری و فلسفی ، ترکیب عقلی و عاطفی ، ترکیب دو جنبه فردی و اجتماعی انسان و ترکیب دینداری و روشنفکری از صفات بارز و هنر اقبال لاهوری است.

حداد عادل افزود: شعرهای علامه اقبال سرشار از اعتقاد به قرآن است. خصوصیات یاد شده جایگاه بسیار بلندی را به اقبال می بخشد ، قصد تحقیر شعرای فارسی زبان معاصر با اقبال را ندارم ، اما باورم بر این است که هیچ شاعری در ایران نداشته ایم که از حیث فکری ، جهان بینی و صاحب اندیشه بودن به پای اقبال برسد.

وی افزود: نکته مورد تاکید من در خصوص اقبال لاهوری توجه وی به مقام انسان است ؛ اقبال بر خلاف فلاسفه غربی که انسان را زمین گیر می کنند ، انسان را به آسمان می برد و به انسان یادآوری می کند که تو از عالم بالا هستی.

حداد عادل با قرائت چهار شعر از اقبال لاهوری سخنان خود را به پایان برد و افزود: شعر اقبال نیازی به تفسیر و معنی ندارد ، انجام این کار به شعر او آسیب می زند.
 

نظر شما